Ik zelf ben wel gelovig en toch sluit ik me aan bij het vorige antwoord.

De argumenten van de young earth creationists, zoals de mensen genoemd worden die geloven dat het boek Genesis letterlijk genomen moet worden moeten wel van heel ver weg komen. Met andere woorden hun argumenten zijn mij te vergezocht.

Ik denk dat je eigenlijk niet hoeft te twijfelen aan het bestaan van evolutie, misschien dat Darwin niet alle details kon verklaren, misschien dat er gaten in zijn theorieën zitten, ik zou het niet weten ik heb de boeken niet gelezen.

Ik denk dat de evolutietheorie een verklaring is van een methode, een manier hoe dingen zich ontwikkelen, duidelijk niet over hoe alles is ontstaan.

Ik denk dan ook dat evolutie en mijn geloof gewoon in overeenstemming zijn met elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had het inderdaad over het antwoord van Vrouwdiaans en inderdaad niet over de inhoud van de link waar BVB naar verwijst.

Andere antwoorden (6)

Volgens mij kunnen hier alleen mensen antwoord op geven die er niet in geloven. Ik zou het niet weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er enkele open gaten in die theorie zitten. Daarnaast hebben sommige mensen een religie of levensovertuiging die de evolutieleer per definitie verwerpt, onbegrijpelijk maar waar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensen die niet in de evolutietheorie geloven, baseren zich op delen uit de bijbel (Genesis), waarin staat dat God de aarde in zes dagen schiep. Zij nemen de Bijbel dus letterlijk.
Deze 'creatonisten' gebruiken overigens een vals argument om de evolutietheorie te verwerpen. Zij beweren namelijk dat de evolutietheorie het ontstaan van het leven niet verklaart en verwerpen deze om alleen die reden.
Echter, de evolutietheorie verklaart alleen de ontwikkeling (evolutie) van het leven, niet het ontstaan ervan. Hoe dat is ontstaan, weet niemand namelijk. Darwin was zelf ook gelovig, leuk detail is dat. Maar hij brandde zijn vingers niet aan die ene vraag, omdat hij het niet kon bewijzen.

De evolutietheorie kent inderdaad enige hiaten, maar dat is meer omdat onze kennis nog niet ver genoeg reikt. Dat wat we in de tussentijd wél te weten zijn gekomen, strookt met de evolutietheorie. Met andere woorden: de theorie wordt telkens bevestigd door onderzoek, waardoor deze algemeen aanvaard is in de wetenschap.

Je ziet, als niet-gelovige kan ik dit dus ook prima duiden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh, alsjeblieft. Ik zal je een geheim verraden: de dieren die vandaag de dag bestaan zijn ook geen netjes afgesloten categorieën. Ga maar eens na hoeveel soorten mieren er alleen al bestaan. En hoeveel insecten er zijn die voor een leek sprekend op mieren lijken maar het niet heten te zijn.
Wie is hij überhaupt om te bepalen of een levensvorm een "overgangsvorm" of een "normale levensvorm" is? Op welke criteria is dat gebaseerd?
Daar komt nog eens bij dat er een prima reden is waarom sommige overgangsvormen niet meer leven, zoals de aapachtigen die onze tak met andere primaten verbonden. Soms sterven tussenliggende takken namelijk gewoon uit. En het is een regelrechte leugen dat er nooit overgangsfossielen gevonden zijn. Ik sla creationisten graag om de oren met deze link als ik ze dat hoor zeggen. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_transitional_fossils Nog iets: vind jij het ook niet typisch dat iedereen die de evolutietheorie ontkent daar religieuze redenen voor heeft?
Naast al eerder genoemde redenen komt het mijns inziens ook vaak door het simpelweg niet juist begrijpen van de theorie. Men denkt dat we "zomaar opeens", "per ongeluk" "van de apen afstammen". Dat zou inderdaad moeilijk te geloven zijn. Ik spreek vaak mensen die zich onvoldoende verdiept hebben in het concept en het daardoor niet begrijpen, en dus niet geloven.

Waar deze verkeerde interpretaties vandaan komen, is de vraag. In sommige landen wordt evolutie niet of niet juist gedoceerd. Vaak zijn er ook instanties die deze interpretaties opzettelijk aanhangen omdat ze 'm ongeloofwaardig willen laten klinken (zoals die folder die we laatst in de bus kregen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
^ Wat hij zei.
Mijn ervaring leert me dat mensen die niet in de evolutietheorie geloven in drie categorieën vallen: 1) ongeïnformeerd, 2) verkeerd geïnformeerd of 3) koppig en irrationeel. En de hoofdzakelijke bezigheid van nummers 3 is meestal zo veel mogelijk nummers 1 te veranderen in nummers 2.
Als ik veel argumenten van jonge aarde creationisten of id'ers hoor dan krijg ik vaak de indruk dat ze niet snappen wat evolutie is. Een goed voorbeeld hiervan is dat creationisten altijd beweren dat evolutie door toeval ontstaat. Geen enkele evolutiebioloog beweert dat evolutie door toeval bestaat. Het gaat met zulke grote aantallen dat toeval geen rol meer speelt in de evolutie. Ik denk dat als veel jonge aarde creationisten wat meer over evolutie leren dat ze misschien van gedachte zullen veranderen.