Zou het niet mogelijk zijn om 1 europese taal aan te houden?

En zou jij bereidt zijn om het Nederlands op te geven voor bv Engelse taal?En hoe zou je dat heel geleidelijk aan in kunnen voeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik vind het juist geweldig dat er zoveel verschillende mooie talen bestaan. Wat een zonde als die verdwijnen!!!! En hoe heerlijk is het om in je moedertaal te spreken, ik denk dat veel mensen dat zouden missen.
Ik zou het wel een goed idee vinden als alle landen dezelfde 2e taal hebben, en iedereen die ook echt goed zou kunnen spreken. Engels is nu natuurlijk ook voor velen al de tweede taal, maar lang niet iedereen spreekt het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Oei. Als ik heel onvriendelijk zou zijn, zou ik zeggen dat jij het Nederlands al opgegeven hebt. (grapje!)
Ja, ik ben voor Engels als gemeenschappelijke taal.
Maar hoe leggen we het Rita uit? (Trots op Engels?)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rita mag in het vervolg internationaal gaan verkondigen: "Frikandel is Dutch too heh?" en anders zegt ze maar: "Fine, beat my advice in the wind."
AWM
14 jaar geleden
You can sit on the roof for me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
That one certainly didn't lay me any wind-eggs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over my det body!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
If you've been dead too long you might start smelling an hour in the wind. Dus misschien liever niet.
AWM
14 jaar geleden
Ok, ok, the small quarter is fallen now.
This get's a little bit long wired!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wass meinen sie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bratwurst und Sauerkraut.
Ja dat is mogelijk, alleen praktisch zie ik het nog niet gebeuren.

Welke taal moet dat dan zijn? Engels? Er spreken meer mensen Duits. De Fransen zullen echter beide talen nooit willen spreken.

Persoonlijk vind ik niet dat een taal 'opgegeven' moet worden. Zie het meer als het langzaam verdwijnen van een taal als het Fries. Zo gaan langzamerhand steeds meer mensen dezelfde taal spreken.

Maar heel europa 1 taal? Dat gebeurt niet in ons leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engels is sowieso niks; dat kunnen de Fransen niet :-P.

In principe is dat er toch al? Engels; dat leren we in alle landen (binnen de EU althans).
En ik ben er trots op dat ik een Nederlander ben, dus neen ik zou absoluut niet mijn Nederlands opgeven! Of course not!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt, niet in Frankrijk.
Een pc verkoper kan niet de laatste bios update leveren, omdat hij geen Engels spreekt. Wiki FR is een flauwe afspiegeling van Wiki Eng. Dat merl je in Frankrijk: op vele gebieden achterlijkheid troef.
Ach waarom zouden we? Als we zorgen dat iedereen in ieder geval engels kan spreken, dan mogen we die andere mooie talen er toch wel lekker bij houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is mogelijk op papier en daar zulllen in d toekomst veel talen sneuvelen onder de dictatuur van een eenheidstaal. En toch is elke taal zo mooi ,of het nu baskisch, catalaans, fries, bretoens of zwitsersduits is elke taal heeft zijn subtiliteiten, zijn gevoeligheden en woorden zijn er om gevoelens uit te drukken. Hoe geraffineerder je de taal kunt hanteren en hoe meer talen je spreekt, hoe rijker je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neuh. Laat ze allemaal maar lekker nederlands spreken. Wij Nederlanders hebben Jarenlang Duits Frans en Engels in hun en in ons eigenland moeten spreken, nu zijn zij aan de beurt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ookal kunnen WIJ beter Engels, voor Oost-Europeanen is dat ook geen succes.
Esperanto (grotendeels een mix van alle talen) is dan een veel beter idee. In de jaren '30 was dat een groot succes: iedereen moest het leren. Drees sprak het.
Het punt met Esperanto is dat niemand het als moedertaal heeft, dus iedereen moet het leren.

Engels is oneerlijk omdat Engelsen áltijd beter Engels kunnen dan wie anders.

(bron is een site waar je het zelf gratis kunt leren, heb ik ook gedaan!) =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja dat kan, Als wij daar nu eens mee beginnen, Taurus en XiniX, dan sluit misschien de rest van europa zich bij ons aan... Heel geleidelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen verplicht in de EU Engels, maar dan goed, leren Beginnen op de kleuterschool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,als het een (kunstmatige) taal als b.v. het esperanto was,zou ik het nederlands wel op willen geven,maar voor een al bestaande taal,zou ik dat niet doen. Hoewel ik tegenwoordig vaak het idee krijg,dat sommige woorden en uitdrukkingen niet in het Nederlands bestaan!
Er wordt door bijna iedereen zo veel Engelse woorden en uitdrukkingen gebruikt,ook hier op GV (en ook wel eens door mij) dat je je af gaat vragen waarom dat nodig is. LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in Canada en ik moet zeggen dat ik nederlands erg mis. Mijn omgeving spoort me aan de taal op te geven om beter in te burgeren maar het is moeilijker dan ik had gedacht. Het is toch iets waar mee ben opgevoed, heb er mee leren leven, zeg maar. Mijn computer staat nog in het nederlands. Men heeft mij al aangeboden het om te zetten. Ik weiger.
Ik dacht dat ik makkelijk het nederlands kon uitzetten maar het voelt echt als een deel van mezelf.
Ik denk dat het haast onmogelijk is alle europese talen te vervangen. Ik zie er een burgeroorlog van komen want hoewel het nog weinig genoemd is, ook spaans is een wereldtaal. En al koos men voor een bepaalde taal of werd er desnoods een nieuwe taal uitgevonden als comprimis, het zou toch alleen op school, op het werk en in de media gebruikt worden. Thuis praat iedereen gewoon waar men mee is opgegroeid. Dat mag iedereen koppig noemen maar als je iets moet missen of als je ineens verplicht wordt iets op te geven, wordt het vaak ineens heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord hoor!+