Waarom is het makkelijker om negatieve dingen te zeggen dan positieve?

Niet alleen in de media, maar ook op straat en thuis, overal eigenlijk. Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag.

Het beste antwoord

Veel mensen zijn helaas meer gericht om wat er mis gaat dan om wat er goed gaat.
Ik denk dat het komt omdat de goede dingen als vanzelfsprekend aangenomen worden terwijl de negatieve zaken hinder en ongemak veroorzaken. Deze krijgen daardoor helaas meer aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik vind het juist makkelijker om positieve dingen te zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negatieve zaken zijn altijd naar buiten, maken herrie of is groot nieuws...

Positieve zaken, vallen niet op, maken geen herrie, en komen niet in het nieuws...

Dus daarom is dat zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik gelukkig geen last van. Ik ken wel van die negatief ingestelde mensen, maar daar verkeer ik zo min mogelijk mee.
Volgens mij moet het mogelijk zijn om een positieve instelling aan te leren.
Dus niet de negatieve dingen van een persoon of situatie benadrukken, maar juist de positieve. Die zijn er altijd.
Wellicht ten overvloede: ik heb het hier niet over ernstige situaties met ziekte en dood, maar over alledaagse dingen, zoals de rij bij de kassa, het warme/koude/natte/droge weer, de files op de weg, weinig of slecht slapen, verkoudheid, afijn, noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het algemeen krijg je dan gelijk begrip, de meesten schrikken van positivie dingen, ik benader de mensen in altijd positief en geloof er nog steeds in dat het dan doorgegeven wordt aan de anderen,(cumulatief doorgeven noeoen ik het) nog even en dan hebben we dat ook uit de wereld, wel volhouden...!!! jij / jullie ook svp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
will do! Bedankt voor je leuke antwoord ;-)
ik moet soms stagieres sturen en beoordelen, dus ik kan geen blad voor de mond nemen, daar leren ze niet van.
ik verpak m'n lkritiek altijd in een sandwich van dingen die ze wel goed doen, al is het soms zoeken.
ik vind het helemaal niet makkelijker om negatieve dingen te zeggen.
14 jaar geleden
Draait om emotie. Positief nieuws is zelden zo boeiend als negatief. Bedenk maar, waar zal je aandacht eeder op richten, iemand die zegt 'Ik heb vanavond toch zo lekker gegeten', of 'Heb je dat gehoord. dat feest in Rotterdam dat op een drama uitliep?'. Ik denk bij de meeste mensen het tweede.
Ieder mens heeft van nature de sterke behoefte geraakt (geboeid) te willen worden. En met negatief nieuws lukt dat nu eenmaal sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij is het andersom. Ik ben helemaal absoluut totaal en compleet zat van al het negatieve nieuws... ik zonder mij er van af en wil alleen nog maar positieve dingen horen. Ik luister naar alles wat maar positief klinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in de toon waarop je erover praat meen ik ook een verzet tegen negatieve gedachten/emoties te bespeuren, dus trekt het nieuws in eerste instantie wel erg je aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft er niets mee te maken dat het erg de aandacht trekt in mijn idee. Maar omdat iedereen alleen maar negatieve dingen verteld, zoals de vragensteller zegt.
Het verzet hiertoe is positief zodat freebird zelf ook positief kan blijven en niet negatief wordt. Dus verzet is niet per definitie negatief.
En over de toon waarop kan je niet oordelen met een paar zinnen die je leest van een persoon, dat kan je alleen face-to-face.
Ik ben doorgaans positief ingesteld! Negatieve dingen zeggen vind ik juist veel moeilijker....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negatief is altijd naar buiten gericht. Naar een ander toe. Een vingertje als het ware.

Het is eenvoudig om een ander te beoordelen dan om naar jezelf te kijken. Want wat er in jouw omgaat is eng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben allemaal de neiging om negatieve dingen te zeggen over de medemens en negatief te reageren. Ik merk zelf dat de anonimiteit dit veel makkelijker maakt en dat ik soms dingen typ die ik in het echte leven nooit zou zeggen (althans niet in dergelijke bewoordingen).
Met al het negatieve nieuws en oproepen tot haat (niet enkel hier, maar ook op andere sites en via mail) begon ik me af te vragen of we ons niet teveel focussen op slechte dingen in het leven.
Het doet toch deugd om iets positiefs te horen?