Wat mag wel, en wat niet ?

Mijn vrouw doet al 27 jaar vrijwilligerswerk in een verpleegtehuis ( met heel veel liefde en overgave voor deze vaak heel erg zieke mensen ).
Door allerlij bezuinigen ( en daardoor minder personeel )
komen er steeds meer handelingen waarvan het personeel het normaal gaat vinden dat zij dat moet doen.
B.V. als mensen naar het toilet moeten.
Mijn vraag is,wie kan hier meer duidelijkheid over geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In het zorgcentrum waar ik werk mogen vrijwilligers absoluut geen lichamelijke zorg verlenen aan de bewoners, zij zijn er voor de lichtere dingen zoals iemand naar de kapper of fysiotherapie brengen, een stukje fruit schoonmaken even gezellig een praatje maken of samen een boodschapje doen, kortom de dingen die het leven van de bewoner kleur geven. Wij zijn dan ook erg blij met vrijwilligers want er gaat veel tijd in het brengen en halen van bewoners zitten. Ook hebben wij helaas geen tijd om met een bewoner naar buiten te gaan en een gesprekje moet tijdens de lichamelijke verzorging gebeuren.

Het komt wel eens voor dat een vrijwilliger, op eigen houtje, een bewoner naar het toilet brengt, deze vrijwilliger wordt dan gewaarschuwd dat, als er iets mis gaat en de bewoner loopt letsel op, de vrijwilliger dan verantwoordelijk is.

De vrijwilligers zijn echt heel belangrijk voor de bewoners, want zij hebben wel tijd om wat (broodnodige) extra aandacht te geven!
De lichamelijke verzorging hoort echter in handen van het personeel !
Je vrouw moet echt weigeren om de taken, die door het personeel gedaan horen te worden, te doen!! Als het mis gaat "hangt" zij!

Ik heb bewondering voor haar dat zij al zo`n tijd het leven van verpleeghuisbewoners gezelliger maakt, wees maar heel trots op haar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat ligt er denk ik aan, doet ze verzorgend werk of huishoudelijk werk?
Als ze inderdaad mensen naar het toilet moet brengen en de patient valt is het belangrijk om te weten wie er verantwoordelijk is.
Ik zou hier wel mee uitkijken, omdat ze misschien ook niet op de hoogte is van de medische achtergrond van de bewoners. Dus in elk geval overleggen met het verplegend personeel of het hoofd van de afdeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrijwillerster die bewoners naar het toilet helpt is niet normaal. Er is hier geschoold personeel voor aangenomen.
Als ik uw vrouw eene een tip mag geven, laar haar dit eens oppakken met het afdelingshoofd of zo iets dergelijks. Vrijwillers zijn er om mensen te helpen met spelletjes, koffie schenken of dagjes uit, niet voor verzorgende handelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat er met je vrouw afspraken zijn gemaakt over de taken/werkzaamheden die zij als vrijwilliger uitvoert. Als ze nu extra taken krijgt, die ze eigenlijk liever niet wil uitvoeren, dan moet ze dit bespreekbaar maken met haar begeleider of leidinggegevende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met bovenstaande antwoorden eens. Ik heb zelf in een linnenkamer van een verpleeghuis gewerkt waar ik op de afdelingen ook vaak werd aangesproken met 'zuster'. Verdwaalde mensen even naar hun kamer brengen of een knoopje van hun bloes dichtdoen oid dat heb ik altijd wel gedaan, maar voor de rest heb ik ze altijd verwezen naar het verplegend personeel, of ik haalde er verplegend personeel bij. Zolang daar geen duidelijke afspraken over zijn - oa ook over de verantwoordelijkheid- zou ik deze dingen nooit doen/gedaan hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan zou ik die afspraken nog graag op schrift willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De patient verzorgen mag niet, daar heb je het diplopa helpende voor nodig.
Zorgen voor voorzieningen als koffie en thee/bloemen verzorgen, verplaatsen met een rolstoel, voorlezen en andere vormen van aandacht voor de patient zijn mi.
wel gangbaar en toegestaan.
Het misbruik van vrijwilliger die beroepsactiviteiten uitvoeren, zoals risicodragende zorg en -assistentie neemt hand over hand toe.
Helaas moeten vrijwilligers zelf aangeven in welke mate ze zich laten misbruiken en moeten ze uitkijken dat de beroepsbevolking niet onderuit gehaald wordt.
Ik gebruik het woord misbruiken met opzet, de grote graaiers zijn dolblij met de gratis hulp die ze krijgen , maar waarvoor wel PGB budget bestaat.
KASSA.
Die lieve vrijwilligers kunnen het niet aanzien dat "hun"
patient qua zorg volledig worden uitgekleed en kleden hem/haar dan zelf maar aan, reden voor het tehuis, de voorzieningen nog verder terug te schroeven.
Ik heb veel in verpleeg- en verzorgingstehuizen gezien
waarbij ik misselijk werd.
Niet van de vrijwilligers en de patienten/bewoners maar van de hogere leidinggevenden die soms zelfs voor God spelen en zelfs ongewilde versterving inzetten.
Om je dood te schamen!
Mijn mening is gebaseerd op zeer recente waarneming.
Wat ik gezien heb MAg niet MAAR GEBEURT wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt een moet zij niets natuurlijk, ze mogen blij zijn met alle hulp die zij biedt! Daarbij ook inderdaad zelf duidelijk grenzen aangeven. Een volwassen iemand naar het toilet brengen, ( met alle risico's van dien), is wel degelijk anders dan bijvoorbeeld een peuter op de peuterschool. Ik zou zeggen bij de deur van het toilet houdt het vrijwilligerswerk op en beginnen de beroepswerkzaamheden. Ook het geven van medicijnen ( en o dat sluit er zo gemakkelijk in, hier geeft u dit even) en het eten geven van mensen vind ik echt een verpleegkundige taak. Ga eens met alle vrijwilligers om de tafel zitten en geef samen richtlijnen aan, dan weet een ieder weer waar die staat en kun je elkaar er ook op aanspreken, want he moet wel leuk blijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet normaal dat vrijwilligers die uit vrije wil komen nu verpleegkundige werk op zich moeten nemen omdat er bezuinigd wordt. Ik vind zo wiezo het niet goed dat er wordt bezuinigd in de zorg, uit eindelijk hebben we allemaal zorg nodig vroeg of laat dus waarom bezuinigen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is dan staat in de protocollen beschreven, "wie , wat", mag doen.!
Dat geldt ook voor de vrijwilligers. Ik wil uw vrouw er graag op wijzen dat zij deze protocollen moet gaan inzien.
Bij de hulpverlening is er altijd een schuldvraag, "van",
mocht u deze handeling verrichten, als er wat misgaat.
Vaak is het de goedheid om een zwaar belaste groep , werk uit de handen te nemen, maar niet altijd verstandig.