Kunnen mensen je dwingen om je looks te veranderen?

Ik heb een emo/gothic styl, en nu vinden mijn familieleden het niks en proberen ze me te veranderen in een 100% girly girl en dan doen ze dingen zoals:geen pony meer hebben, hele andere kleren aan doen jurken bv of oorbellen. Ik wil dit gewoon niet en dat zeg ik ook, maar zij denken dus dat ik dit doe omdat ik gepest werd, das gedeeltelijk wel waar maar niet helemaal.Wat kan ik eraan doen om geaccepteerd te worden zoals ik ben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, mensen, en zeker je ouders kunnen jou, dwingen een andere look te nemen.
Of dat juist is, is natuurlijk een andere vraag en dus een ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn familie maakt wel eens opmerkingen over mijn Gothic-look maar ik heb nog nooit opmerkingen gehoord over mijn pony.
Wel opmerkingen over mijn zwarte kleding(gisteren nog,was ik in het centrum van de stad,in een lange zwarte jurk,wel met blote rug omdat het het zo warm is)en dan krijg ik wel wat te horen ,en dat mensen naar je kijken.
Nou ja,whatever,ik blijf mezelf.
M'n moeder heeft wel eens problemen met met donkere oogmake up en zwarte nagellak.
1x heb ik m'n nagellak eraf gehaald toen m'n moeder zei dat het net klauwen leken ook omdat me nagels toen heel lang waren.
En ik wil zeker geen Emo genoemd worden,m'n broer noemt me vaak zo,vooral als hij het met z'n beste vriend over zijn zus heeft(die ook Emo is volgens die vriend)
Blijf gewoon lekker jezelf!
Ik ken iemand die Goth is en die is al achter in de 30!
Dus het hoeft helemaal geen fase te zijn of om je af te reageren.
Ik ben zelf echt helemaal klaar met mensen die mij raar vinden!
Echt:blijf jezelf en wees trots op jezelf.

Antwoorden (7)

Je hebt een stijl van leven, kleden en gedrag (wellicht). Die heb je niet zomaar, daar heb je bewust voor gekozen. De redenen hiervoor zijn legio en 1 mogelijke reden daarvoor heb je zelf al aangegeven.

Je omgeving (familie) is mogelijk angstig voor de sociale en maatschappelijke consequenties die zij niet kunnen overzien en proberen jou daarom te veranderen. Dat is jammer.

Zoek je kracht op in de redenen van je keuze(s). Als zij zeggen dat je moet dan weet jij dat je niets moet maar kunt kiezen. Jij kunt kiezen voor jezelf. Dat kunnen zij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zo ergens in de pubertijd, maken we een begin aan het vormen van onze persoonlijkheid.
Mede door omstandigheden en je karakter, probeer je daar vorm aan te geven.
Zodra je er meer bewust van wordt, kan je kiezen voor emo/gothic style, daarmee geef je zelf aan, af te rekenen met je verleden, waar het niet zo goed met je ging.
En tegelijk laat je met lef zien, dat jij nu zelf bepaalt, hoe je er uit wilt zien.
Het is een soort van afzetten tegen de huidige maatschappij.
Het niet meer pikken zoals het was.
Een stukje opstandigheid.
Eindelijk een laten zien wie je echt bent!
Ja, daar schrikken de mensen wel van, uit je omgeving.
Dat zijn ze niet van je gewend!
Maar juist door de ander bewust te shockeren, geeft je zelf innerlijke kracht.
En met deze kracht moet je door deze levens fase heen zien te komen.
Hierna kom je in rustiger vaarwater en zal je emo/gothic weer laten varen, pas dan heb je de oversteek gemaakt van puber naar volwassenen.

Dat je omgeving dit niet begrijpt is volkomen logisch, dat ze dat willen veranderen bij jou, ook.
Immers, ze hebben het beste met je voor, al zie je dat nu ook anders.
Laat je niet dwingen je te veranderen!
Maar neem ze het ook niet kwalijk.
Maar blijf wie je bent!
En verander pas, wanneer jij er aan toe bent.

Toegevoegd na 2 uur:
Echt je er toe dwingen is natuurlijk altijd mogelijk, zeker vanuit je ouders/ opvoeders, maar ook je omgeving kan er voor zorgen dat je geen deel van leven meer hebt en de druk zo opvoert, dat je je gaat aanpassen aan hun wensen.
Maar verander pas, wanneer jij er denkt aan toe te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunnen mensen je dwingen om je looks te veranderen?
Dat was de vraag.
U geeft een reactie als antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sxiopo begrijp je reactie, mijn antwoord zit nog al eens verstopt , maar is er wel. Laat je niet dwingen je te veranderen!
Maar neem ze het ook niet kwalijk.
Maar blijf wie je bent!
En verander pas, wanneer jij er aan toe bent. Eigenlijk kan de vraag niet, want natuurlijk kan je een meisje van 16 dwingen haar looks te veranderen, als ouder( opvoeder) sta je er toch boven!
Maar ik denk niet dat de vraagstelster het zo bedoelt.
Mogelijk lees ik andere dingen dan jij. Maar wil er nog wel wat bij zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met deze toevoeging geeft u een antwoord ipv een reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen tevreden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+plus voor je antwoord!
Alleen al voor laat je niet dwingen te veranderen en blijf wie je bent.
Zo zie ik het ook,ik zal ook echt niet voor iemand veranderen al krijg ik soms rare opmerkingen.
Mijn moeder zegt wel eens: ga je echt zo de deur uit?
Ik begrijp dus echt wat vraagsteller bedoelt. Fijn dat er ook begripvolle en ruimdenkende mensen zijn.:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Lauren, vooral voor je reactie er bij.
ik ken twee meiden die in deze perioden hebben gezeten, wist eerst niet wat ik er mee aan moest, totdat ik het begreep.
Met hoe je er uit ziet, laat je de ander zien ,wie je op dat moment bent.
Toen ik mijn baard liet staan, deed ik eigenlijk het zelfde.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij een dapper plusje en een speels kusje ;-) Have a Nice Weekend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GM bedankt, ook een nice weekend!
Rieneke1
11 jaar geleden
plus ed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote plus!
Tuurlijk niet!

Ik zou eens aan hun uitleggen waarom je zo lekker voelt in die
Kleding.
Jij kiest het en niet een ander!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door te zijn wie je bent is acceptatie vaak makkelijker. verschuil je dus niet achter een of ander groepje met welk kenmerk dan ook.

dwingen kunnen ze je niet (tenzij ze het eruit slaan maar dat lijkt me erg sterk)

wellicht voel jij je er prettig en veilig bij, en zal je op een gegeven moment inzien en merken dat je geen statement nodig hebt om jezelf op een bepaalde manier te profileren.

als het enkel een dresscode is zal het makkelijker gaan dan wanneer je vrienden hetzelfde subcultuurtje hebben en het ook een 'way of life' is geworden.

een stiefdochter van me had ook een dergelijke periode. (zwarte ogen, lange donkere kleding, bepaalde muziek etc)

besteedde er geen aandacht aan, zong mee op de muziek (bijna enkel covers uit mijn rock periode vroeger) en bleef doen zoals ik altijd deed.

na een tijdje ging deze fase vanzelf over.

veel mensen verzetten zich om verschillende redenen op een bepaalde manier. als dit nodig is om te ontdekken wie en wat jij bent, en waar je voor staat lijkt het mij geen ongezonde situatie.

elke generatie heeft wel wat. vroeger waren het de vetkuiven (beatles) het trippen op LDS en flower power generatie, en jij zit nu in de emo/gothic periode.

tja, het ook maar hoe zwaar ouders hieraan tillen en de boel geforceerd willen veranderen denk ik.

als ouder heb je niet alles in de hand, en wellicht is dit ook een stukje acceptatie vanuit je ouders wat ontbreekt. (ze hoeven het er niet mee eens te zijn, maar jij blijft gewoon wel wie je bent, met welke kleding dan ook)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet of het je wel eens opgevallen is: op het moment dat iemand zich in een subcultuur bevindt dan is het niet zijn of haar inzet om dat te doen met het besef dat daar ook weer uitgetreden zal worden. Dit is wel het geval bij modeverschijnselen. Emo/Gothic zie ik niet als een modestijl maar als een 'way of life'. Gevaarlijk, ik weet het maar niettemin zijn er kenmerken van een levenshouding/filosofie in te herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geef enkel mijn idee en ervaring weer.
daarom geef ik ook aan dat het enkel een dresscode kan zijn, maar ook een way of life kan zijn. zo zijn er gastjes die met hun broek onder aan hun kont lopen (dress code) maar ze zijn niet allemaal bende leden. iedereen die zich volgens een bepaalde subcultuur kleedt, doet dit niet voor een blauwe maandag, ook niet als het een way of life gaat worden (op een later tijdstip) m.i. is het 'zoeken naar' en hoe meer weerstand iemand tegen een 'zoekende' persoon zal bieden, hoe meer weerstand en verzet het zal opleveren en hoe aantrekkelijker de groep waar men bij wil horen zal worden m.i. het kan idd 'gevaarlijk' zijn. zo had je heel wat jaartjes geleden de rave teefjes, trippend op een pilletje, stuiterend op teveel BPM. haar in een staart, en deel van het kapsel opgeschoren. je kon nergens komen of ze zag ze wel samen met de gabbertjes.
tegenwoordig kom ik ze niet meer tegen, dus ook een levenstijl zal aan een mode onderhevig zijn.
Welke stijl je jezelf ook aanmeet, er zullen Altijd mensen zijn die pogingen ondernemen om jou op subtiele of dwingende manier van looks te doen veranderen.

De mate waarin Jij Bewust en weldoordacht gekozen hebt voor jouw huidige look alsook de mate waarin jij je écht goed voelt bij die keuze is echter medebepalend zoniet doorslaggevend voor het al dan niet welslagen van de verander-pogingen anderen.

Dus in wezen kunnen anderen dwingen wat ze willen, als jouw wil sterker is dan ketst hun dwingelandij op jou af. Indien jij je onzeker voelt dan ga je tegenwerk bieden, hierdoor stel jij je dan onbewust zwak op en dan halen de verander-anderen vooralsnog hun slag thuis.

Wie Bewust en Weldoordacht gekozen heeft voor eender wat en wie zich comfortabel voelt bij eender welke keuze die straalt dat dan ook uit en daardoor staken de 'dwingelanders' al snel hun poging omdat Jij ze met jouw comfortabele standvastigheid geen voeding meer geeft voor hun pogingen tot alweer veranderingen.

Jij bent dus degene die mede bepaalt hoe lang deze pogingen van anderen nog doorgaan. Als anderen jou aan het twijfelen kunnen brengen dan heb je bij het maken van jouw keuze meer dan waarschijnlijk ergens een ondoordachte stap gezet die nog niet écht helemaal bij jou past?!

Weet je...
als je héél zeker wil zijn of jij deze keuze gemaakt hebt vanuit jezelf of om gewoon bij een andere groep te horen dan kan je in je eentje eens een dag gaan doorbrengen tussen mensen die voor een totaal andere look kiezen dan de jouwe. Je voelt dan vanzelf wel of jij je tussen deze anders gecammoufleerden nog steeds comfortabel voelt of niet. Als deze stijl écht bij jou past dan kan écht niemand jou van je stuk brengen. Zelfs niet als straks heel de wereld anders gekleed gaat. Zo simpel is het eigenlijk.
Begrijp je wat ik bedoel?

Liefs, Succes en een bemoedigende Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Louter een antwoord op uw vraag; Ja een specifieke groep mensen kunnen u dwingen tijdens uw minderjarigheid u
anders te kleden en op te maken.
Dat geldt in de 1e plaats voor uw ouders/verzorgers.
In de 2e plaats uw werkgever of opleidingsinstituut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooie invalshoek :) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort maar krachteg! +
de gothic stijl wordt vaak geassocieerd met mensen die gepest zijn etc. omdat de kledingstijl opvalt.

zolang jij aan je familie laat merken dat je nog steeds vrolijk kan zijn, en je lekker in je vel zit is er niks aan de hand.

ze reageren zo omdat ze je willen helpen. de meeste mensen denken dat gothics down zijn door hun kledingstijl. je kan er door gepest/genegeerd worden. Als je een werkgever krijgt ligt het aan het soort werk. niet overal worden bepaalde kledingstijlen / tattoos, piercings geaccepteerd.