Tips voor uitlenen auto in de vakantie?

Ik ga op vakantie en een buurman zonder auto wil hem in die tijd graag lenen, de auto is 2e hands en heeft weinig waarde, maar voor mij persoonlijk wel. Heeft iemand tips voor het uitlenen, een verzekering, een contract, voor als hij hem in de prak rijdt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De eerste tip: niet aan beginnen. Hoe lief en schattig en betrouwbaar je buurman ook is, op het moment dat hij de auto tegen een boom aan zet blijft daar weinig van over. Allereerst krijg jij vanuit de verzekering al-tijd te weinig terug om voor jezelf vervangend vervoer te regelen. En je buurman zal daarbij ongetwijfeld niet financieel kunnen bijspringen (hij heeft niet voor niets geen auto).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Mijn advies zou zijn om het niet te doen. Je zegt dat het een oude auto is, dus waarschijnlijk wa verzekerd. Dus bij eigen schuld geen uitkering. Als de buurman dan schade moet betalen dan zal hij de daadwerkelijke schade betalen en NIET jouw emotionele schade of voldoende om een andere te kopen . Met als gevolg... Ongenoegen met de buren enz enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ik sluit me aan bij bovenstaande antwoorden.

hier wat tekst uit de polis van een willekeurige autoverzekering (Ohra in dit geval):

Uw autoverzekering is gekoppeld aan het voertuig. Wanneer u uw auto uitleent met toestemming, dan bent u aansprakelijk omdat de auto en de verzekering op uw naam staan.
- De bestuurder aan wie u de auto met uw toestemming uitleent, moet in het bezit zijn van een geldig Nederlands rijbewijs.
- Als de schade is ontstaan doordat de bestuurder aan wie u uw auto heeft uitgeleend onder invloed was van alcohol, drugs, medicijnen of andere verdovende middelen, dan wordt de schade niet vergoed. Lees u meer over rijden onder invloed .
- Het vergoeden van de schade aan anderen of uw eigen auto, ontstaan tijdens het uitlenen, heeft gevolgen voor uw no-claimkorting en/of uw schadevrije jaren. In de polisvoorwaarden, artikel 16, vindt u meer informatie over de no-claimkortingsregeling.

http://www.ohra.nl/autoverzekering/vergoeding/schade-uitlenenauto.jsp

Kortom: Ik zou het niet doen.
Daarnaast leen ik ook geen voertuigen van anderen.
Vrienden van me hebben mij al geregeld hun motor aangeboden om te lenen. Ik voldoe aan alle voorwaarden met betrekking tot rijbewijzen e.d., maar toch wil ik er niet aan.
Stel dat er iets gebeurt... grote kans dat de vriendschap er op een of andere manier toch altijd anders door zal worden, idem voor de verhouding met je buurman.
Als hij hem in de prak rijdt, zul je je altijd als je hem ziet weer ergeren en denken aan toen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Duik eerst eens in uw verzekeringspapieren.
Wat is gedekt in binnen en buitenland?
Wat is uitgesloten?

Beter is uw auto te verkopen met recht van terugkoop.
(dat doet men ook bij camperverhuurbedrijven)
Maak een waterdicht/timmervast contract op mbt de koop/terugkoop overeenkomst.
Behoud het overschrijvingsdeel.

Uitlenen is uit den boze en wel om legio redenen.
Bijvoorbeelden: Doorrijden na (dodelijk)ongeval, ramkraak, auto gebruiken voor criminele activiteiten, auto aan anderen uitlenen etc.

Als uw buurman zich niet als een goed huisvader kan ontfermen over het toevertrouwde vervoermiddel, kunt u beiden in grote problemen geraken.

Kortom, laat het wel of niet uitlenen van een auto niet tussen uw vriendschap komen.
Beiden moeten niet de realiteit uit het oog verliezen.
En op de zwarte lijst van de verzekering komen is ook niet de bedoeling.