Mag ik al gewoon doen of ik thuis ben in het huis van onbekenden, voordat er "Doe of je thuis bent" gezegd wordt ?Dat vraag ik u af.

Dus de beste plek op de bank uitzoeken, en m'n voeten op tafel leggen en zo...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ook al zegt iemand 'doe of je thuis bent', is dit geen vrijbrief om ongeneerd elke vorm van beleefdheid te negeren. Je blijft wél een gast in dat huis, en als je nog eens terug wilt komen, zou ik zeker m'n voeten laten waar ze horen : op de grond...ik heb altijd als kind geleerd :
Kom gerust in huis,
kijk in alle hoeken,
maar handen uit de kast,
en ogen uit de boeken....
en dat blijf ik hanteren, dus áls ik al bij het rondkijken een boek zie, wat ik verschrikkelijk graag even wil bekijken, vráág ik dat.....en als ik heel erg dorstig ben, vraag ik of ik alsjeblieft een glaasje water mag, en of het goed is, als ik dat zelf even pak.
Pas als ik zulke goede vrienden ben dat ik hen, en zij mij, als familie beschouw, ga ik de koelkast in, maar dan nóg zal ik aankondigen dat ik van plan ben dat te doen - als ze om welke reden dan ook liever willen, dat ik uit de koelkast blijf, geef ik ze de kans voor mij te pakken wat ik graag wil hebben.

Ik wil liever 'aanvulling' zijn dan stress-factor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als er tegen je wordt gezegd dat je moet doen alsof je thuis bent, dan wordt er gewoon bedoeld dat je je welkom moet voelen. M.a.w., het is niets meer of minder dan een uitdrukking.
Als ik in het huis van onbekenden kom zou ik me gewoon beleefd gedragen. Een ieder heeft zijn eigen gewoonten thuis, en daar pas je je gewoon aan aan.
Dat betekent dus niet dat ik met mijn voeten op tafel ga zitten (maar dat doe ik thuis ook niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Kijk, dát bedoelen ze nou met normen en waarden!!!!!
14 jaar geleden
Neen ,er zijn omgangsvormen die veel kunnen verschillen naargelang cultuur, opvoeding en sociale rang.Als iemand "doe alsof je thuis bent " is dat een beleefdheidsformule om je te ontvangen als een vriend.En dan is het juist de kunst wat mensen daaronder verstaan. Als je veel levenservaring heb en veel mensen ontmoet, zul je sneller inschatten wat kan en wat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Toerist;

Als iemand het tegen je zegt die jou goed genoeg kent om de eventuele risico's van jouw huiselijk gedrag te kunnen inschatten is het wat anders, maar bij onbekenden is het misschien toch slimmer om eerst even de gewoonten van het huis op je in te laten werken om beschamende confrontaties te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U vraagt het mij af en ik schrik u dood als u dat zou doen... Voeten op tafel leggen en zo...
Lijkt me niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, +1
Als ik je vraag goed interpreteer zou ik zeggen:
Natuurlijk niet. Als je niet word gezegt dat je in het huis van een ander mag doen alsof je thuis bent, mag je dat dus ook niet.
Het kan best zijn dat de graag zien dat je je aan hun aanpast in hun huis.
Word het wel tegen je gezegt dan nog zou ik terughoudend zijn met mijn gedrag. Zeker bij onbekenden. Je weet nooit wat voor reactie het uitlokt als je vrolijk naar de keuken loopt, wat te eten en drinken pakt. En dan met de afstandbediening in je hand, lekker languit op de bank hangend je eten opeet.
Bij bekenden is dat anders, daarvan kan je namelijk de eractie voorspellen en daarop je gedrag aanpassen.
Bijv. bij mijn zus thuis kan ik gewoon de keuken inlopen en wat eten en drinken pakken. Maar niet met mijn schoenen in huis lopen. Terwijl ik dat thuis wel doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet, pas als je toestemming kreeg...

Maar doen alsof je thuis bent is niet voeten op de tafel en zulke dingen... Doen alsof je thuis bnet wil zeggen dat je binnen mag komen en weg mag gaan zonder toestemming en dat je dus een sleutel krijgt van dat huis...

Was dat ook wat zij bedoelden? Als dat zo is, dan kun je je thuis beginnen te voelen en doen alsof je thuis bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er hier om dat je moet doen wat je volgens de omgangsvormen hoort te doen.

Ben je bij onbekenden, dan ben je daar te gast en kan je genieten van alles wat je daar wordt aangeboden. Je gaat niet naar de koelkast om er zelf iets uit te pakken, want het zijn jouw spullen niet, het is van hen.

Pas als je wordt aangeboden om zelf te pakken waar je zin in hebt, dan kan je iets vrijer je gang gaan. Maar ook dan kan je nog niet letterlijk alles pakken wat je daar ziet, je zal je altijd moeten gedragen als een bezoeker en de beleefdheidsnormen in acht moeten nemen.
itsme
14 jaar geleden
Nee,

Draai deze vraag maar om:
Als er een onbekend iemand in jouw huis komt, op jouw favoriete plek gaat zitten, met zijn voeten op tafel.
Hoe vind jij dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat doe je niet. Ik vraag me af of ze je dan ooit nog weer zouden vragen om bij ze te komen. Je gaat ook niet ergens in je neus zitten peuteren of zo. Doe of je thuis bent wil zeggen; voel je gemakklijk. Niet leg je voeten maar op tafel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk niet, doe alsof je thuis bent houdt niet in dat je moet doen alsof je thuis bent maar dat je je vrij genoeg mag voelen om zelf een kop koffie in te gieten als hij op tafel staat, niet dat je de kelder mag leegeten, het bed mag delen met de vrouw of man des huizes terwijl de partner er niet is,op de bank mag schijten,of door de bankafschriften mag bladeren etc,(dingen die je thuis wel zou kunnen willen doen) dit is niet de bedoeling van het voornoemde gezegde en het is dus ook niet de bedoeling dat je een dergelijk asociaal gedrag ten toon spreid als je bij een onbekende in huis komt en deze je niet heeft uitgenodigd om je zo vrij te voelen als waneer je thuis bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop niet dat je dat thuis op je bank doet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor daar heb ik een speciale stoel voor,maar als ik het zou willen zou ik dat wel kunnen doen in mijn eigen huis en daar draait het om.
Ja, maar je mag niet ongevraagd hun koelkast leegvreten, languit op de bank gaan liggen, kasten en laden onderzoeken, in hun bed gaan liggen, en een aantal vrienden meenemen.

Ook al zeggen mensen dit vaak: doe alsof je thuis bent...
zullen ze nog vreemd op hun neus kijken als je dit echt zou doen.