Als een dierbare gecremeerd is, en je wilt de as hebben, kun je er dan ook echt zeker van zijn, dat het ook de as van je dierbare is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer even stil staan bij het leven +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha dat heb ik me laatst ook afgevraagd...

Het beste antwoord

Na de plechtigheid wordt de overledene naar de ovenruimte gebracht. Als alle wettelijke controles hebben plaatsgevonden (waaronder het controleren van de papieren), wordt de overledene ingevoerd in de oven. De verbranding duurt ongeveer 2 uur en er is per crematie altijd maar één overledene in de oven. Het is wettelijk verboden dat de as van meerdere personen wordt vermengd. Na iedere crematie wordt de oven schoon gemaakt.

Na de crematie wordt de as verzameld, gezeefd en vermalen. De as wordt in een urn gedaan waarna de bewaarplicht van dertig dagen in werking treedt. Na deze dertig dagen kan de as zijn uiteindelijke bestemming krijgen.

Dus niet meer twijfelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel:)

Andere antwoorden (5)

Op de kist ligt een vuurvaste steen met een nummer (dit nummer is ook opgenomen in de administratie). Dit nummer blijft dus over en krijg je later mee met de as. Het nummer dat op de steen staat wordt niet nog een keer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,als we daar al niet meer in geloven,kun je niets meer vertrouwen.
Bij ieder lichaam gaat een metalen of stenen plaatje mee de oven in.Daar staan de gegevens van de persoon op.Na het verbranden gaat de as in een pot met daarop het plaatje.
Er zijn crematoriums die open dagen houden dan kun je deze plaatjes zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wat ik heb geleerd van een open dag in het crematorium, is, dat er zeer zorgvuldig met de overblijfselen wordt omgegaan.
De as wordt direct na de crematie verzameld in een speciale bak die dezelfde code heeft die ook aan de overledenen was toegekend.
Nadien gaat de as in een voorlopige urn weer voorzien van naam en code.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lucht wel op zo'n antwoord, dank je wel:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Bertie, er zijn zoveel indianen verhalen in de wereld rondom dit onderwerp, zelfs zo bizar dat ik wel eens denk hoe durf je zo een verhaal te vertellen.
Groetjes Liesbeth
Als je per s´wilt dan mag je dat controleren of de persoon in de kist ligt, vuurvaste steen in de kist doen en dan een steen met zelfde nummer op de kist... En dan mag je erbij zijn om de kist in het vuur te schuiven... En naderhand heb je een urn met de vuurvaste steen er in... (zo kan dat in België...)

Dus bewijs genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dan gewoon er bij bent. En dan kun je zien of dat as door de kist van degene uit komt.
Zelfs Keith Richards snoof zijn vaders as op.

http://www.ze.nl/gossips/Keith-Richards-snoof-vaders-as/521/