Wat te doen bij: als een nieuwe vriend/of vriendin niet op je verjaardagsfeestje wil komen, omdat er een activiteit is, die zij/hij niet leuk vindt?

Hoe kan ik dit het beste oplossen, zonder ruzie te krijgen?
Het plan is om een eindje te gaan fietsen en daarna in het bos te wandelen en te picknicken met de door mij gemaakte hapjes.
We kennen elkaar al een tijdje, veel uitstapjes gedaan in het verleden die niet veel geld kosten, altijd gezellig.
Maar de vriend houdt niet van wandelen. Moet ik dan mijn plan om mijn verjaardag te vieren, opgeven voor zo'n iemand die niet enthousiast is?Ik ben wel naar de verjaardag van die vriend geweest. Degene heeft depressieve buien, misschien komt het daarvan?

Toegevoegd na 24 minuten:
De uitstapjes deed ik samen met degene alleen of met nog iemand erbij. Ze heeft regelmatig erover haar problemen met geld en familie enzo, en heeft een persoonlijkheidsstoornis, verder is degene gewoon aardig.

Toegevoegd na 18 uur:
Bedankt voor de lieve reacties en antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Powergen
11 jaar geleden
Misschien komt het een beetje hard aan maar iemand die dat niet voor jou over heeft noem ik geen vriend/vriendin.
bamibal
11 jaar geleden
Wat een onzin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zeker niet te hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is graag of niet. Als feestvarken mag je toch iets doen wat jij wilt?? En als gast ga je gewoon mee in wat de gastheer/ vrouw wilt. Je komt immers om samen met hem of haar de dag te vieren. Veel plezier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vantevoren al weet waar je gaat picknicken en hoe laat ongeveer, dan kan die vriend daar op eigen houtje
naar toe komen.
Of hij komt gewoon niet.
Dat is toch ook niet erg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te veel woorden aan vuil maken, je plan gewoon laten doorgaan en tegen je vriend zeggen hoe laat de picknick is. En je plezier in je feestje niet door hem laten bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(heb niet alle antwoorden/reacties eerst gelezen, dus misschien is dit dubbelop)
je kunt nooit met iedereen rekening houden, wat ik zou doen is mijn plannen niet veranderen/doen wat ik van plan was en op een andere dag diegene uitnodigen voor een borrel of een keertje komen eten.
iemand die depressief is heeft meestal totaal geen zin om met meer dan een paar mensen te zijn, dus een picnic met meerdere mensen is al gauw teveel/te druk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je met diegene niet een keertje apart op een andere dag afspreken?
Ook gezellig toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat diegene liever niet met te veel mensen samen is.
Dat hoeft ook niet. Je kunt niemand verplichten te komen. Stel dat je diegene overhaalt om toch te komen en ze zit in een hoekje ellendig te zijn, dat lijkt me ook niet leuk voor jou. Vraag haar nogmaals te komen en vraag de reden waarom ze niet wil komen. Vraag of ze het vervelend vindt om in een groep te zijn of dat er andere mensen tussen zitten waar ze zich niet prettig bij voelt, dat kan ook.
Je kunt niet kwaad hier om worden. Ze is eerlijk er over. Ze had ook kunnen zeggen dat ze komt en dan afmelden omdat ze zogenaamd ziek is.
Als ze echt niet wil komen dan kan je daarna een keer samen ontbijten of met nog iemand erbij toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feestje is met drie mensen in totaal die altijd goed met elkaar overweg kunnen en ze wil ook niks anders doen, ze weet het ontmoetingsplek voor het fietsen ze weet waar de picnic plaats, ze doet alsof het niet goed genoeg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jammer @echtniet, trek het je toch zeker niet persoonlijk aan, ik weet dat het soms heel moeilijk is om 'sociaal' te 'moeten' zijn, heb er al meerdere 'goede contacten' mee verloren, het zij zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@echtniet: denk je dat ze het niet goed genoeg vindt of laat ze dat echt zo merken? We denken helaas veel te vaak dat iemand iets heel anders bedoeld dan dat diegene echt bedoeld. Iemand kijkt bijv. raar volgens jou en jij denkt dat diegene kwaad is. terwijl diegene helemaal niet raar keek volgens hem en net een steek in z'n zij kreeg. Ik noem maar iets hoor, daardoor kunnen soms rare ruzies ontstaan. Vooral bij mensen die elkaar nog niet zo heel lang kennen. Ik zelf probeer altijd te denken, of zou diegene het soms zo bedoelen? Ik probeer altijd het meest positieve ervan te zien.
Ik ken iemand die snel conclusies trekt, dat is heel erg vermoeiend voor zijn omgeving. Hij denkt altijd negatief, denkt heel snel dat je liegt en je moet dan iedere keer weer bewijzen dat het niet zo is en iedere x biedt hij weer zijn excuses aan. Ik ben er nu na maanden van gestress klaar mee. Hij heeft zelf een keer een avond niet op mijn sms geantwoord, hij zou meteen kwaad zijn geweest in zo'n geval, maar ik denk dan, oh, misschien zit hij ergens gezellig, of is er iets gebeurd waardoor hij niet kan reageren. Hij denkt dat je met een andere man bezig bent. Snap je? Ook met een vriendin heb ik het mee gemaakt, die dacht ook altijd negatief en dacht altijd dat er iets anders bedoeld werd met een sms, een blik of een opmerking. Ik zeg niet dat dit het geval is bij jou hoor, maar ik vraag het aan je. Denkt ze echt dat het niet goed genoeg is, of denk jij dat ze dat denkt. Terwijl ze gewoon ellendig is en nergens zin in heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad om die twijfel wat een ander denkt, vraag ik het direct op de man/vrouw af, waarom. Die zei: gvd ik wil niet, wil niet, gatverdamme wandelen en fietsen, enz, terwijl ik wel op haar verjaardag was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je het gevraagd hebt. De meeste mensen doen dat namelijk niet en trekken zelf een conclusie.
Een rare reactie van haar trouwens, maar wel erg eerlijk.
Ok, je bent op haar verjaardag geweest, maar dan hoeft het niet zo te zijn dat ze op jouw feest MOET komen. Ze heeft er geen zin in, dus accepteer dat gewoon.
Nu krijg je hetzelfde als met kerst, hoe vaak gebeurt het volgende? ik heb die een kaart gestuurd, maar ik krijg niets terug. Gevolg, ruzie om een kerstkaart. Niet aan toegeven, aan het gevoel van afwijzing. Jij hebt het gevraagd, zij wil niet, ook niet na aandringen, dus... accepteer het. En ga het leuk hebben met die anderen. En misschien dat je denkt: ja, maar als ik iets anders had gedaan, zoals zij heeft gedaan op haar feest, dan was ze wel gekomen. Zal ik het veranderen?
NEE< NIET DOEN!!! Het is jouw feest, jij bepaald wat er gebeurt. De anderen vinden het toch wel leuk?
Als je mij had uitgenodigd dan had ik het heel erg leuk gevonden, zeker weten. Ik zit zelfs te denken, door jouw verhaal, om het volgend jaar zo te doen. Ik ben net jarig geweest helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@anniebo: helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou had ik gisteren het eens direct gevraagd, omdat het probleem niet is opgelost, blijkt dat zij mij een vreselijk mens vindt. Zo uit het niks, ze zocht een excuus om vooral niet sociale dingen te gaan doen.

Het beste antwoord

Het is lief dat je overweegt er rekening mee te houden maar ik zou het plan niet gaan veranderen.

Wanneer je depressief bent is het vaak heel stressvol wanneer je naar een verjaardag "moet" met meerdere mensen en misschien zelfs wel een aantal onbekenden...
Als ik jou was zou ik haar vertellen dat je het jammer vindt dat ze niet meegaat maar het wel begrijpt, en dat je graag met haar samen iets wil doen om je verjaardag te vieren. Zeg haar dan dat dat voor jou het cadeau is van haar: dat ze ja zegt. Dan hoeft ze zich ook geen zorgen te maken of ze wel geld heeft om voor jou een cadeau te kopen.
Ik vermoed zomaar dat het voor haar een grote opluchting kan zijn.

Fijne verjaardag ;-)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, maar ze wil helemaal niks meer doen, ook niet alleen wij samen, cadeautjes heb ik ook niet gevraagd.
Kristal
11 jaar geleden
Weet je Echtniet, ik denk dat ze het meent, dat ze niks wil. Maar dat heeft in wezen helemaal niéts met jou te maken. Vier je verjaardag zonder schuldgevoel. En als het toch nog de kop op komt steken, voel het dan maar gewoon even en laat het in gedachten weer los. Mogelijk manipuleert je vriendin je een beetje, waarschijnlijk onbewust. Dat gebeurt soms wanneer je depressief bent.
Laat het maar los, het is in wezen haar probleem. Het is voor haar veel belangrijker te ervaren dat jij je eigen ding doet en tegelijkertijd haar met vriendschap blijft benaderen. Respecteer haar proces. Maak haar problemen niet de jouwe. Dat is niet de bedoeling van vriendschap, hoe goed je het ook bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, waarom manipuleren die mensen die depri zijn?
Kristal
11 jaar geleden
Mensen die in een depressie zitten zien alles negatief. Als voorbeeld: toen ik destijds depressief was kreeg ik liever geen bloemen (ik ben er stapel op! bloemen!;-)) of cadeautjes. Want dan moest ik vriendelijk bedanken... Ik kon het niet opbrengen. Ik bleef iedereen, vrienden, vriendinnen, uit de buurt, want ik wilde, kon niet sociaal zijn. Het is dus niet zo dat je willens en wetens manipuleert als je depressief bent maar soms doe je dat wel omdat je nergens plezier aan kan beleven en het dan ook soms moeilijk vindt dat een ander wel plezier heeft... Dat is niet omdat ze je niet mag, dat is niet persoonlijk, dat is een symptoom van depressief zijn. Alles negatief zien.
Dus, het beste is om die negatieve zienswijze bij haar te laten en je er niet door te laten beinvloeden.
Kijk, als jij zegt, ik ga mijn feestje veranderen, dan wandel ik maar niet, zal zij niet ineens opgelucht en blij naar je feestje komen. Het zou goed kunnen dat zij de sfeer negatief beinvloedt, ondanks jouw aanpassingen, en dan word jij boos in jezelf want je vindt het gewoon rot dat je geen leuk feestje hebt ook al veranderde je het voor haar.
Maar tot zij innerlijk besluit dat zij er iets aan moet doen, kan je haar het beste ondersteunen door er voor haar te zijn ALS JIJ TIJD EN ZIN HEBT.
Dat klinkt misschien egocentrisch, maar de realiteit is dat veel depressieve mensen meer aandacht en energie van je vragen dan jij kan opbrengen, waardoor je zelf ook niet meer echt goed functioneert.
Daar heb je beiden niets aan.
Dus, ondersteun je vriendin, en erken dat zij nu in een moeilijk proces zit waarbij zij hoogstwaarschijnlijk professionele hulp van buitenaf nodig heeft, en laat haar niet jou levensvreugde en energie leegzuigen door haar depressie.
Dat is de les die jij kan leren, hoe ondersteun ik zonder dat ik mij laat overhalen dingen te doen of te laten die ik niet wil.
Dus, in die zin, is je depressieve vriendin tegelijkertijd ook een goede leermeesteres voor je. En, neem een beslissing in deze kwestie. Gewoon wat je het beste lijkt om te doen en laat het verder los. Jij bepaalt hoeveel energie je in deze vraag stopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@echtniet11 Onder andere mensen die zich depri voelen hanteren een communicatie-methode die wij als manipuleren benoemen of ervaren. Vaak manipuleren ze niet eens bewust. Ze hebben op dat ogenblik geen fut noch inspiratie om het over een andere boeg te gooien.
Het is in de volksmond gezegd een andere manier om aandacht te vragen maar die manier wordt niet door iedereen gewaardeerd omdat we het vaak als aanstellerij gaan aanvoelen of benoemen.
Echter...
Indien wij ons in exact dezelfde omstandigheden zouden bevinden dan zouden we ook zo reageren of handelen. Dat besef maakt mij steeds toleranter naar het anders zijn of het anders reageren van anderen.
Niet altijd even simpel maar het loont wel de moeite om je telkens weer begripvol te kunnen opstellen vanwege het kunnen/willen/durven inleven in de positie van de ander.
Let op...
hiermee wil ik niet zeggen dat we er niet mogen/kunnen/'moeten' tegen in gaan als het ons stoort hé.
Maar je benadert de ander wel anders waardoor je die ander ook écht bereikt en dat maakt het verschil of de boodschap 'probleemloos' aanvaard wordt door de ander of niet.
Tja...
"Het Leven" is nu eenmaal een experimenteel interactie-gebeuren, de ene keer lukt alles zonder enige moeite en de andere keer begrijp je niet hoe het komt dat alles zo stroef verloopt. Zoals mijn partner vaak zegt:
"Er moeten van soorten zijn." en dat is vanuit een ruimer standpunt bekeken ook zo hé ;-)
Dat maakt ons bestaan uiteindelijk ook boeiend. Indien we allemaal voorspelbaar of identiek zouden regaren zou het een hééééle saaie bedoening worden, toch? Liefs, Succes en Big Smile van me
Kristal
11 jaar geleden
Zo is het Gerda, als we ons in kunnen leven door even plaats te nemen in andermans schoenen ( figuurlijk dan he!! ;-))
of we hebben zelf die ervaring achter de rug, dan is wat wat makkelijker begrip op te brengen voor een ander. Zo is het partner van Gerda, Er moeten van soorten zijn...,
:-)))

Andere antwoorden (10)

Dit lijkt me een kwestie van Graag of niet. Als iemand niet wil komen, laat hem dan lekker. Er is niets zo vervelend als iemand het gevoel geven dat hij gedwongen wordt iets te doen wat hij eigenlijk niet wil.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zei ik ook al, tegen haar.
Voor de fietstocht een uurtje (je moet toch al verzamelen met de fietsers) een verjaarsdagontbijt of zo. en wie niet mee gaat kan na ontbijt naar huis. Wel zo gezellig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het echt een hele goede vriend is zou ik rustig proberen met hem te praten en zeggen dat je het heel jammer vindt dat hij er geen zin in heeft en je toch wel graag zou hebben dat hij mee gaat. Als hij het echt niet wil dan zeggen dat je toch je verjaardag op deze manier wilt vieren en dat jullie op een andere dag samen iets leuks gaan doen ( dit zeg ik omdat hij depressief is) Hoop dat dit helpt en je een fijne verjaardag zult hebben.
Alvast gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de wandeling eigenlijk maar een klein onderdeel van je verjaarsprogramma is, denk ik eerder, dat het een uitvlucht is om niet mee te hoeven.
De uitstapjes voordien : waren die altijd met jullie tweeën?
Bij depressieve mensen zijn dingen vaak bij voorbaat 'teveel', en het zou dus kunnen, dat hij er als een berg tegenop ziet, dat er nu meerdere mensen meegaan bij je verjaarsuitstapje.

Het zou dus een gevolg kunnen zijn van die depressieve buien : zeg nog eens, dat je het erg fijn zou vinden als hij tóch meegaat, maar dat je anders een andere keer het programmaatje nog eens dunnetjes overdoet met hem alleen.

Want nogmaals : het is niet dat ene kleine onderdeeltje van fietsen-wandelen-picknicken, denk ik!

In geen geval je plan afblazen : véél te leuk!!
En dan zou hij zich misschien nog schuldig gaan voelen ook, dat hij het voor je verpest heeft : gewoon luchtig doen over zijn af/aanwezigheid, en vrijheid-blijheid.

Ik duim, dat je prachtig weer hebt op je verjaardag!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We gaan samen met groepje dat degene ook leuk vindt.
Ik duim inderdaad voor goed weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord. Waneer je last hebt van depressieve gevoelens kan alles teveel zijn. Juist omdat er meerdere mensen komen is het heel goed mogelijk dat ze zich hierdoor geremd voelt gezien ze dan zowiezo het vrolijke masker op moet zetten wat haar onzeker kan maken. Je sociale gedrag kan door oa een depressie totaal anders zijn dan waneer dit niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diegene moet zélf de moed vinden om iets te doen, waar hij tegenop ziet. Omdat ná zo'n dag vaak opeens de batterijtjes toch opgeladen zijn....maar die ervaring kan alleen diegene zelf opdoen, dus geen druk uitoefenen, maar de tijd geven naar een beslissing toe te groeien.
JIJ bent jarig. Het is dus JOUW feestje.

Je nodigt mensen uit, om samen iets te gaan doen wat JIJ leuk vindt. Nogmaals: Het is tenslotte JOUW feestje!

Wanneer een vriend dan afhaakt omdat hij niet van de activiteit houdt die JIJ nou juist zo leuk vindt op JOUW feestje, laat 'ie dan alsjeblieft wegblijven!
Depressief of niet, je gaat je feestje niet omgooien omdat 1 gast niet van wandelen houdt. Da's idioot.

Daarbij vind ik het niet erg sociaal of liefdevol naar jou toe dat die vriend alleen meedoet als het allemaal in ZIJN straatje ligt wat er gebeurt. Depressieve buien of niet.

Kortom: Vier je feestje, ga lekker wandelen en maak er een fijne dag van! Zonder je 'vriend'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tekenen van een depressie kunnen juist maken dat iemand minder sociaal overkomt of is. Hoe graag iemand met een depressie ook weer wil meedoen toch lukt dit vaak niet en het heeft dus niks te maken met niet liefdevol zijn. Een depressie is vreselijk en het helpt niet waneer iemand niet wordt begrepen of er conclussie's worden getrokken dat de persoon niet zou meedoen omdat het niet in zijn of haar straatje ligt. Er zit veel meer achter dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor skusme
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nonamanis: Ik heb het misschien wat cru uitgedrukt inderdaad.
Ik heb zelf ook een depressie 'overleefd', en herken zeker de periodes waarin je het niet kunt opbrengen om 'gezellig' sociaal over te komen.
Maar ook (of juist!) in die periode heb ik er voor gewaakt om daar mijn vrienden niet voortdurend mee lastig te vallen. En zeker niet op hoogtijdagen zoals verjaardagen.
Er zijn momenten waarop je je eigen sores even opzij moet kunnen zetten ter wille van een geliefde naaste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@noamanis, helemaal mee eens. Waar ben je anders vrienden voor??? @skusme, Sommige mensen kunnen nu eenmaal hun sores niet zomaar even aan de kant zetten. Ze zouden niets liever willen dan "gewoon meedoen" maar dat gaat in hun optiek simpelweg niet. En voor sommige al helemaal niet op een verjaardag, dat is gewoon te veel. Ik kan me je standpunt goed inbeelden en denk dat de meeste mensen ook zo denken, maar ik vind dat je (vooral als vriend) hier ALLE begrip voor moet tonen. Geen - van mij, want idd, de vraagsteller moet gewoon feesten, het is JOUW feestje! (dat dan weer wel) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi Skusme, dat is ook wel zo.
Toch is 'lastig vallen' denk ik niet bewust aan de orde in dit geval gezien Echniet de vriendin vraagt en de vriendin dit in haar geval wel 'moet' zeggen dat ze niet wil/kan.
Smoesjes zijn bij depressies ook met regelmaat aan de orde omdat een depressief persoon in veel gevallen de moeite niet meer neemt uitleg over de ware toedracht te geven. Dus zeggen van 'Nee ik kom niet want ik ben depressief en wil geen andere mensen zien' wordt algauw vervangen door excuses als dat je niet van dit of dat houdt of niet kan enz.
Maart dat weet je zelf aldus zoals je zelf schreef. En de min komt niet van mij hoor!
Deze vriendin moet je net zo behandelen als al je andere vrienden en vriendinnen, dus het evenement(je ) feewoon door laten gaan.
In ieder geval voor haar niet het feest afgelasten en er iets wat haar wel aanstaat voor in de plaats doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou speciaal voor hem een ezel huren die roze is geverft. (met diervriendelijke verf) nu hoeft hij niet zelf te lopen. Als hij dat ook niet wil, komt hij toch gewoon de volgende dag of de dag ervoor ;) het is jou feestje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor de humoristische inslag, of was het sarcastisch bedoeld ;-) Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi dank je ;) Ik kan er eigenlijk niet iets uithalen waarom dit sarcastisch zou zijn. Het is puur humor om deze meneer met eventuele depressie's, kleur en vrolijkheid in een leuk jasje te bieden als vrienden onder elkaar. Ik merk aan de vraag dat de vriend "een smoesje" verzint om niet te hoeven komen, iets wat ik steeds vaker bij mensen meemaak. Om zo iemand (vooral als vriend) gerust te stellen, doe je hem een grappig aanbod waar hij zeker nee tegen zegt en op deze manier hem van zijn "last" verlost. Hij wil de jarige niet teleurstellen en wil eigenlijk wel graag, maar zit gewoon niet lekker in zijn vel. Laat hem merken dat je er begrip voor hebt dmv een grapje en bied een alternatief aan voor je maatje. In dit geval de dag ervoor of erna langs komen, zodat hij niet met "de drukte" van de feestgangers geconfronteerd word. Maar niet je feest ideeën verzetten voor 1 persoon. Het is immers het feestje van de jarige. Dit had ik er misschien wel bij mogen zetten, want het komt idd niet erg kundig over zo, mijn eerste paar zinnetjes, hihi :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we zijn vaak veel te serieus : +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rena Ach wie zin voor humor heeft struikelt niet over de beknoptheid van jouw eerste antwoord hoor.
Toch leuk dat je nog een reactie hebt toegevoegd ;-) Wou dat ik je daarvoor nog eens een + kon geven, kwestie van die minnetjes te neutraliseren hé - hahaha. @jodokus52 Zo is dat.
Jammer dat je voor leuke reacties niet kan plussen.
Dus...
De + krijg je hier in gedachten erbij ;-) Groetjes en fijne dag nog allemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in dank aanvaard @gerdamaria !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je jodokus :) een beetje meer creatie in sommige antwoorden mag/moet idd wel ooit kunnen ;) @gerdamaria, dat extra plusje kun je ook bij een ander antwoord geven, hihihi :p GRAPJE nanuurlijk, je toffe reactie's vind ik werkelijk waar, veel meer waard ;) dank je daarvoor. En idd jammer dat je voor leuke reacties niet kunt plussen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat extra plusje heb ik jullie beiden al via een andere weg gegeven. Bij een vraag of antwoord dat reeds gesloten was. In principe moet je die reeds gekregen hebben.
Zal zo dadelijk nog eens ergens plussen zie ;-) Fijne zondag nog en nogmaals Bedankt voor jullie luchtige doch leerrijke bijdragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gm leuk dat je @rena's idee/grapje nog uitvoert ook... nogmaals dank :)
Wat een leuk idee! Dat moet je gewoon doen. Als de vriend niet van wandelen houdt dan heeft ze hard gezegd een beetje pech. Het is jouw feest. Dus jij mag doen wat jij wilt. De keus of ze daar wel of niet aan deelneemt is aan haar. Je zou kunnen zeggen dat je het erg jammer vind omdat je je verjaardag met haar wil vieren. Gewoon eerlijk zeggen wat je ervan vindt.

En dan zie je wel wat ze doet. uiteindelijk kan je iemand niet verplichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou je gewoon aan de voorziene planning en vraag aan die vriend of vriendin om daar begrip voor op te brengen.

Breng zelf ook oprecht begrip op voor het onvermogen van die ander en het zou me niet verbazen dat die ander daardoor 'plots' toch de moed/kracht kan vinden om wél mee te gaan.

Soms kunnen wij onmogelijk inschatten waarom iemand over ogenschijnlijk eenvoudige inspanningen struikelen en toch kan het praten over een eenvoudige wandeling plots heel veel weerstand oproepen bij iemand. Echter... niets belet dat die weerstand wegebt naarmate de activiteit dichter bij komt.

Je hoeft helemaal geen persoonlijkheidsstoornis te hebben omdat je niet altijd in staat bent om je aan de anderen aan te passen. Trouwens, als het er op aan komt hebben we allemaal wel een persoonlijkheidsstoornis op één of ander vlak, toch?

Ik zou het er dus op wagen (er op vertrouwen) dat die vriend/vriendin vooralsnog meegaat als het feest-moment daar is.
Indien dat niet zo is dan heb je toch jouw best gedaan om die ander te aanvaarden zoals die is en dat is dan reden genoeg om die dag voluit te vieren ;-)

So Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je depressief bent, is een verjaardag een RAMP!
Als je depressief bent, leer je je vrienden kennen.

Vier gewoon je feestje zoals je van plan was! Klinkt heel leuk voor wie die er ook zin in heeft. Maar besef dat je een chagrijnig iemand en moeizaam sfeertje mee krijgt als ze er wel zou zijn. Als je gewoon fit bent, kan je tegen je zin naar een feestje, enkel omdat dat leuk is voor de jarige. Dan is sores aan de kant te zetten. Maar dat gaat niet als je depressief bent.
Laat iemand vrij om zichzelf te zijn en vraag DUS niet van iemand dat die gezelligheid gaat faken. Dat KAN een depressief iemand niet.

Voor jou is het jammer, maar een depressief iemand kan zich niet indenken dat gemist te worden. Die kan niet voorstellen op een feestje gewenst te zijn, en dat jij het minder(!) leuk vindt als die er niet is.
Die denkt:ik vind het afschuwelijk+zij is beter af als ik er niet ben = ik ga niet, dan is dat feestje voor leuk+ik hoef niet met knoop in m'n maag te zitten en blijf thuis.

Vat het niet persoonlijk op. Het zegt niets over jou of je idee, maar als je depressief bent, kan zo'n feestje te veel gevraagd zijn.
Als je níét depressief bent, is niet voor te stellen dat zo'n leuk feestje afgeslagen wordt. Ik zou graag naar je feestje gaan,lijkt me leuk! Maar van mij is het dan ook 23 jaar geleden dat ik depressief was.

Er zijn mensen die zeggen dat je vriend geen vriend is. Het moet heerlijk zijn als je geen weet hebt van hoe diep een depressie kan zijn! Maar het is "graag of niet"? Dus dan is het: "níét!!" Simpel.
Is dit iemand waar je werkelijk een vriend voor wilt zijn?
Vier dan je feest zoals jij wil en blijf de vriend onveranderd als vriend zien en verplicht NIET om te komen. Vriendschap hangt niet af van of een ziek persoon een paar uur verplichting kan volbrengen, want dat is zoals het voelt, niet als feest maar, zoiets als hele dag in een tandartsstoel.
Als een chauffeur een gebroken been heeft,zeg je ook niet: "jij bent geen chauffeur, want je kan nu niet rijden."

Voor een vriend van een depressieve is het leven meer geven dan nemen. Maar dat zij dan maar zo.
Als jij dát kunt opbrengen, ben je een supervriend! Je zal diegene niet snáppen, maar dat geeft niet. Laat haar vrij en vier een heerlijk feestje! Dan is iedereen het gelukkigst.

Als je dan ook nog gekscherend zegt:"kom je wel de dag erna de rommel opruimen?" Dan zal ze mogelijk dólgraag komen helpen,terwijl ieder ander dan gevlogen is.