Sinds wanneer wordt het mobieltje in een derde wereldland gebruikt?

Dag allemaal,

ik moet een opdracht doen voor een vak betreft duurzame ontwikkeling

Nu is de vraag: Sinds wanneer wordt het mobieltje in een derde wereldland gebruikt?

Ik zoek door google, kom ik op telefoonnummers etc. uit.

En als iemand in een goede bui is vandaag, tot welke kringloop behoort het mobieltje dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die vraag is heel lastig te beantwoorden. Want ook op de vraag "sinds wanneer wordt het mobieltje in Nederland gebruikt?" is nauwelijks een antwoord te geven. Al ver voor 1993 (de echte doorbraak) gebruikten we hier mobieltjes, maar dat waren heel grote toestellen, en het gebruik was beperkt. Pas vanaf +/- 1994 gingen we het mobieltje massaal gebruiken.

Wat we wel kunnen doen is aan de hand van cijfers Afrika en Nederland proberen te vergelijken.

Nederland in 1995: 3 mobiele aansluitingen per 100 inwoners
Nederland in 2005: 100 mobiele aansluitingen per 100 inwoners
Nederland in 2011: 125 mobiele aansluitingen per 100 inwoners.

Vergelijk dit met Kenia (een van de rijkere landen in Afrika, vergelijkbaar met Cyprus, Letland en Tunesie)
2008: 1 op de 3 Kenianen heeft een mobieltje.

Mijn interpretatie is, dat voor wat betreft mobieltjes Afrika 10 tot 15 jaar "achterloopt". Over een jaar of 15 zal ook bijna iedereen daar een mobieltje hebben. Maar je bent natuurlijk vrij om die cijfers anders te interpreteren dan dat ik dat doe.

Je laatste vraag (welke kringloop) daar weet ik het antwoord niet op. Wel weet ik, dat er veel projecten zijn, waarbij afgedankte mobieltjes uit het westen naar Afrika gaan. Probleem blijft dan wel, dat de mensen daar te weinig geld hebben, om het mobieltje ook echt te gebruiken.

In deze link kun je meer lezen:
http://www.news4all.net/content/view/231/222/