Waarom nemen sommige Nederlanders het je kwalijk als je in Duitsland gaat wonen?

Het wordt door sommigen zelfs als a-sociaal aangemerkt.Mijn man en ik werken beiden in Nederland en betalen belasting.We passen ons aan in Duitsland.Wat ''bezielt''die mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Twee redenen;

1. Jaloezie. Mensen gunnen een andere het geluk niet en balen dat zij zelf niet een dergelijke beslissing kunnen en/of durven nemen. Hierdoor reageren ze op een manier waarbij ze jou afschilderen als profiteur etc.

2. Het verleden; veel mensen geven nog steeds af op Duitsland vanwege de oorlog. Er zijn natuurlijk gruwelijke dingen gebeurd zijn maar men moet eens tot inkeer komen en leren naar de toekomst te kijken in plaats van het verleden.

Overigns deze tweede groep is wel hypocriet daar zij bijvoorbeeld wel een luxe vakantie boeken naar een land waar tegenwoordig nog steeds gruweldaden plaats vinden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ En Nederlanders hebben ook genoeg op hun kerfstok qua oorlogvoering.

Andere antwoorden (8)

Geen idee.

het zal wel weer te maken hebben met de nederlandse burgerlijkheid en het idee dat iedereen gelijk moet zijn, wat zo ergerlijk kan zijn in Nederland.

Daarnaast is er een mate van jalousie die ik bemerk als mensen bij ons in Duitsland op bezoek komen en een huis met echte tuin zien, die je in Nederland als normale sterveling niet kan betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaloezie, omdat ze zelf niet zo slim zijn geweest! En dus een veel te klein huis met veel te kleine tuin hebben waar ze ook nog eens veel te veel voor betaald hebben ook. ;-)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik denk ook dat het nog wel eens in de kortzichtigheid van de mens kan zitten. Ze kunnen je niet goed meer in een 'hokje' plaatsen. Ben je nu Duits omdat je daar woont of ben je nu Nederlands omdat je hier werkt. Dit werkt voor sommige mensen conflicterend in hun gedachten. En dat brengt dan weer enige frustratie. En omdat ze het zelf niet goed kunnen verklaren zullen ze dat ook nooit zo ronduit tegen jou zelf vertellen. Beetje roddelen helpt hun wellicht om te kijken of ze het mis hebben of dat ze medestanders in hun denkbeeld kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf durven ze die stap niet te maken en zijn jaloers omdat jullie dat wél doen.
Of het nog verschil maakt of je in Duitsland of in België gaat wonen weet ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom even snel op 2 mogelijkheden.
Jaloezie en wellicht in combinatie met de 2e WO.

Zelf nu nog zijn er nog legio mensen die hierin blijven hangen, ook al hebben ze dit niet zelf ervaren. Ze willen of durven hiermee niet verder.
En bij zo'n houding/instelling, kun je weinig bijval voor je keuze verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kortzichtige kleinzieligheid. Ga er maar lekker wonen, laat de plebs maar zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon er al drie en een half jaar,tot volle tevredenheid overigens.+
Hmmm ik kan je helaas niet antwoord geven op deze vraag, daar ik er zelf ook middenin zit.
Ik ben 2 maanden geleden verhuisd naar duitsland, maar mijn man werkt ook nog voor een nederlands transportbedrijf.
Wij krijgen bijna dagelijks de vraag wat we dan in godsnaam in duitsland zoeken.

Als ik dan zeg "deutsche höflichkeit" dan snappen ze er niks van.

Ik laat het maar gewoon zo, je krijgt het ze toch niet aan hun verstand.

groetjes Witchy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij wonen hier al ruim 3 jaar en het bevalt enorm.+Welkom in de Heimat.
Als je in beide landen belasting betaald dan kan ik me niet voorstellen dat ze jullie a-sociaal vinden...

Wat de meeste mensen wel a-sociaal vinden zijn die grote Duitse SUV's die maar overal parkeren zonder een parkeer kaartje te kopen en dan weg lijken te komen zonder bekeuring. Maar verder mag je van mij gewoon lekker sociaal in Duitsland wonen en hier werken en belasting betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,hoor!Geen SUV.Geloof ook niet dat ze wegkomen zonder bekeuring.Ik heb nog sterker de indruk dat je met een Duits kenteken eerder wordt aangehouden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook alleen maar hoe mensen hier net 5 km van de grens en jaarlijks zo'n 2 miljoen bezoekers uit Duitsland denken. En zeer zeker die mensen die een hoop geld betalen als bewoner voor een parkeervergunning. En het gros van de auto's en geen kaartje en een Duitskenteken heeft...
Het is sowieso niet leuk voor vrienden/collega's/kennisen als iemand het land uit gaat.
Maar of Duitsland éxtra kwalijk wordt genomen? Misschien dat dat nog diep genesteld zit van WO II...