Helpen bonussen mee aan de productiviteit van mensen?

Stel dat je werkt met een bonus systeem dan zou het volgende opgaan: Je gaat voor je basis salaris naar je werk, je bonus zorgt ervoor dat je er werkt.

Wat vinden jullie, is een bonus systeem (met een lagere basis) een stok achter de deur om mensen gemotiveerd en productief te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Zeker!

Echter, op het moment dat je dat gaat doen, zien mensen bonussen als een recht (Zie bank-wezen waar bonussen uitgedeelt werden toen alle banken een paar miljard nodig hadden om te blijven bestaan).

Het zou werken tot mensen het gevoel hebben dat een bonus een recht is. Dan stopt het effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het wel
mensen vinden het ook prettig om waardering te krijgen voor wat ze doen,
iemand die veel harder werkt dan zijn colega verdient toch ook wat meer eigenlijk
14 jaar geleden
Zitten nogal wat haken en ogen aan, wie bepaalt dan dat jij 'beter' werkt dan je collega, hoe meet je zoiets.
In sommige sectoren misschien wel mogelijk, maar ik kom bv uit de zorg, verpleeghuis.
Heb jij vanmorgen maar 5 patienten gewassen, jammer je collega had er 6 vanmorgen.
Zeg het wel erg zwart/wit natuurlijk.

Het idee spreekt me wel aan maar de uitvoering lijkt me onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevredenheid van je bewoners? Zou dat niet mooi zijn als we zouden doen wat de klanten willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk ben ik helemaal met je eens, maar het gaat erom of dat te meten is ivm bonussen, ik vind zeker in deze sector dat dat niet meetbaar is.
Praktisch niet uitvoerbaar, moeten patienten dan een formulier in gaan vullen wie de beste zuster is, lijkt me niet wenselijk. Ga er vanuit dat je altijd je best moet doen, alleen is dat voor een ieder anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevredenheid is prima te meten met een vragenlijst. Gebeurt nu ook trouwens al in de ouderzorg, maar daar worden alleen conclussies uit getrokken voor de totale organisatie niet voor individuen.
Het probleem vind ik wel dat als je werkt met dementerenden dat je dan veel met families van doen hebt en die hebben toch wel eens andere belangen dan de bewoner.
Ha, die Lotus;

Dat werkt alleen in sectoren waar de arbeidsproductiviteit meetbaar is en de kwaliteit van het werk er niet onder zal lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige mensen wel en in sommige gevallen.

Wanneer je zelf veel invloed hebt op je het verdienen van je bonus heeft het wel zin. In een tomaten kas wordt je vaak betaald per kistje tomaten. Dat heeft zin, wanneer je harder of langer werkt verdien je dus meer.

Bij een financiele administratie iemand afrekenen op hoeveel brieven worden afgehandeld werkt niet. Simpelweg omdat ze geen invloed kunnen uitoefenen op wat er binnenkomt.

Een bonus kan ook negatief werken.
Stel je moet 20 projecten opleveren in 1 jaar en je hebt er nu (10 december) pas 13 af. Die 7 andere gaan niet meer lukken. Waarom zou je dan de rest van dit jaar nog je best doen? Sterker nog, waarom zou je die 7 niet uitstellen zodat je volgend jaar de 20 wel makkelijk haalt?

Daarnaast ligt het ook aan de persoon of een bonus wel of niet werkt. Als jij geen behoefte hebt aan meer geld maar het wel best vind zo ga je er niet harder door werken. Wanneer je juist ergens voor aan het sparen bent, of je hypotheek moet aflossen zul je er wel harder door gaan werken.

Oftewel:
Ja en Nee (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n bonussysteem werkt doorgaans in januari en december, daar bonussen doorgaans in december worden uitbetaald. De rest van het jaar loopt men er weinig harder voor.

Als je je 'bonus' vaker krijgt, zoals bij sales managers die commissie krijgen, of bij stukloon, dan zal de motivatie wel hoger liggen. Maar als ze het dan doen als bij Sandd, dat je je kapot moet rennen door de regen om minimumloon bijeen te vergaren, dan wordt het eerder stress en frustratie. Maar ja, onze regering wil zo graag marktwerking, want ook in Amerika heeft iedereen er daar zo'n waanzinnig luxe leven mee (op onze TV :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof zeker dat de productiviteit ermee verhoogd zou kunnen worden, maar ik heb wel moeite met de bonussystemen, waarbij de bonussen erg hoog zijn en de basissalarissen laag.

Als eerste omdat je daarmee concurentie onderling bevordert en dus een werksfeer creert die voor veel mensen niet aangenaam is. Heel individualistisch.
Als tweede omdat je de samenwerking niet bevordert en daardoor problemen niet gesignaleerd en opgelost worden.
Als derde heb je niet altijd invloed op alle aspecten die de output bepalen. Dus dat zou goed afgewogen moeten worden.

Ik denk dat bij kleinere bonussen dit effect niet zo groot is en dit kan toch een groot effect hebben op de productiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nefast systeem op lange termijn. Op korte termijn in arbeidsintensieve processen (manuele assemblage) verhoogt dit de productiviteit met factor 1,5. MAAR : het systeem doodt zichzelf : de sterkeren werken de zwakkeren eruit. De sterkeren gaan concurreren onder elkaar en de coordinatie geraakt zoek. Stress verhoogt zienderoge. Nefast. Bonussen bij verkopers is een ander verhaal; dan krijg je het fenomeen van :"ik heb mijn verkoopsdoel behaal dit jaar en hou wat achter voor het volgende jaar (in the pipeline noemen ze dat) als het minder gaat. Op lange termijn ook niet gezond tenzij de bonus in verhouding één maand salaris bedraagt. Bonussen op toplevel helemaal nefast want dan gaat de bedrijfsleider of de ceo zich focussen op korte termijn financiele ingrepen om zijn bonus te behalen wat in tegenstrijd is met corporate governance en met de strategie op lange termijn. Indien je wist hoeveel ceo's al onderhandelen met head hunters op basis van hun behaalde targets , zou je misselijk worden. Voorbeelden legio. Zeker in de hedgefunds-sector. Daarom kunne bonussen maar productieverrijkend zijn als ze zowel in groepsverband als individueel berekend worden en duidelijk beperkt tot max twee maand van het gewone bruto salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bonussen helpt mensen alleen corrupt te worden, dat zagen we toch bij die grijpgrage bankiers, die de wereld in een recessie heeft doen laten belanden...

Bonussysteem is een fraude-verleider, dus weg ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag wordt op verrassende wijze beantwoord door ene Dan Pink op TED.com. 20 minuten, zoals bijna altijd met TED.com zeker de moeite waard!!