Wat kunnen we het beste met 'kansloze jongeren ' doen ?

Er wordt veel gesproken over 'kansloze jongeren' in de pers. Jongeren die 'buiten' de maatschappij vallen en daardoor geen toekomst meer hebben. Een behoorlijke kostenpost voor de toekomst ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het moment dat er geen kansen of keuzes meeer bestaan is het moment dat je dood bent. Nee, ik geloof niet in kansloos. Op het moment dat ik dit las moest ik denken aan een gedicht van Pail van Vliet.

Ik drink op de mensen
Die bergen verzetten
Die door blijven gaan met hun kop in de wind
Ik drink op de mensen
Die risico's nemen
Die blijven geloven
Met het geloof van een kind

Ik drink op de mensen
Die dingen beginnen
Waar niemand van weet wat de afloop zal zijn
Ik drink op de mensen
Van wagen en winnen
Die niet willen weten van water in wijn

Ik drink op de mensen
Die blijven vertrouwen
Die van tevoren niet vragen
'Voor hoeveel' en 'waarom'
Ik drink op de mensen
Die door blijven douwen
Van doe het maar wel
En kijk maar niet om

Ik drink op het beste
Van vandaag en van morgen
Ik drink op het mooiste waar ik van hou
Ik drink op het maximum
Wat er nog in zit
In vandaag en in morgen
In mij en in jou

Dus laten we met elkaar wat kansen creëren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zorgen dat ze opleidingen kunnen volgen en aan projecten deel kunnen gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is ze een kans geven...

Toegevoegd na 20 minuten:
En als niemand dat kan doen, verbeter de wereld, en doe doe jij dat wel als jij het kan, geef ze een kans...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand is kansloos,probleem is dat deze jongeren te belabberd zijn om aangeboden kansen te grijpen of er niet zelf actief naar op zoek gaan.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ongetwijfeld is de vraag goed bedoeld, maar eigenlijk spreekt daar al een beetje uit dat het de samenleving is die actie moet ondernemen. Die houding maakt die zogenoemde 'kansloze jongeren' natuurlijk pas echt kansloos, want ze gaan achterover leunend liggen wachten tot de maatschappij ze de kansen op een presenteerblaadje komt aanbieden. Ik ben van mening dat dat de omgekeerde wereld is.

Jongeren moeten zelf kansen zoeken, benutten en niet verprutsen. Dan is er geen enkele jongere kansloos.

Het aanbieden van kansen en mogelijkheden moet we alleen doen voor mensen die door een geestelijke of lichamelijke beperking anders buiten de boot vallen, en dus niet voor de lamzakken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal met Paulus eens.
Een jongere die het vertikt naar school te gaan en ook niet wil werken, heeft kansen genoeg gekregen maar zal zelf iets moeten gaan doen en niet achterovcer leunen tot de maatschappij hem/ haar (weer) helpt.
Heb helaas zelf zo'n zoon, en kan wel zeggen dat het niet aan de opvoeding ligt (andere kinderen goed terechtgekomen) maar aan de mentaliteit van de mensen om hem heen, die hem wel aanspreekt.
En het kost veel moeite om hem niet te (blijven) helpen, maar een andere manier is er niet.
paulus811
14 jaar geleden
Dank pokemon en veel wijsheid in de opvoeding van je zoon!
Je kan ze altijd een kans geven, en ook goed begeleiden. Begeleiden met school en hoe ze met het dagelijkse leven het beste om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou de ouders van die kansloze jongeren eens moeten motiveren, zodat ook zij hun handen laten wapperen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Het ligt eerder aan het voorbeeld, dan aan de jongeren in kwestie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb als alleenstaande moeder altijd het goede voorbeeld aan mijn kinderen gegeven. Mijn best gedaan voor hen, en hard gewerkt (meestal voor minder dan minimumloon). Of bedoel je het voorbeeld van zijn vader, die gewoon op kon stappen toen ie geen zin meer had in het gezinsleven, en toen lekker als vrijgezel verder kon leven zonder nog naar zijn kinderen om te kijken?
Ivana
14 jaar geleden
Ik bewonder je! Echt. In je eentje tegen de stroom oproeien.
Ik hoop dat je kind tegen je opkijkt en zijn vader niet als voorbeeld neemt. Met zo'n moeder groeit er vast iets goeds uit!
Ik heb nog nooit gehoord van kansLOZE jongeren, alleen van kansARME jongeren.

En mijn advies zou zijn leer ze de kansen te herkennen en leer ze geloven in zichzelf zodat ze een kans kunnen en willen (!) grijpen wanneer die zich voordoet.

De volgende stap zou dan zijn om ze te leren nieuwe kansen te creëren voor zichzelf.

Lijkt me leuk om daar eens een training voor te ontwikkelen (of bestaat dat al?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proberen toch nog iets er van te maken. Dat ze toch nog ergens kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jammer dat ze "kansloos"genoemd worden IK vind het zo'n negatieve benadering .Vanuit een probleem in de thuissituatie hebben deze jongeren vaak een warm nest gemist ,dat is treurig. Deze jongeren zouden juist een stuk liefde moeten krijgen en vanuit daar structuur en regelmaat en dicipline in allerlei projecten kunnen gaan werken. Daar krijgen ze zelfvertrouwen door en merken ze dat ze de moeite waard zijn . Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze jongeren van de straat cq criminaliteit af houden, hun vaak agressief patroon te doorbreken, rust in hun bestaan te brengen en ze ook nog de echte normen en waarden te leren waar velen over spreken, maar waar zo weinigen iets aan doen.
Tevens proberen wij ze ook de basis principes van de auto en bromfiets techniek bij te brengen.
daarnaast is het van groot belang dat de jongeren weer naar school gaan, of aan het werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron vergeten? http://communities.zeelandnet.nl/data/indexje/index.php?page=13&showpage=51332
als het kansloze jongeren zijn kun je niets doen ze zijjnn immers kansloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de minister naar New York laten gaan. Ik zou stellen verplichte stages in de dienstverlening.