Hoe bracht men vroeger zoveel demonstranten op de been, aangezien er toen nog geen internet was?

ik kan me tegenwoordig goed voorstellen hoe dat gaa, je maakt een facebook pagina, gooit er wat plaatjes op en wat video's en je hebt in notime een demonstratie met mensen die mee willen doen.

HOe deden ze dat vroeger, vóór het internettijdperk dus tot 1995 zeg maar...?? Met posters alleen, ofzo? Wat was toen de meest effectieve manier om veel demonstranten te zoeken in die tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er was toch gewoon telefoon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Communicatie is niet begonnen met internet (dat er overigens al ver voor 1995 was).

Het beste antwoord

Ik herinner me de vredesdemonstraties / antikernwapendemonstraties van 1981 en 1983, waar honderdduizenden mensen waren. Ik was nog klein maar weet nog dat al weken van tevoren bekend was dat er gedemonstreerd zou gaan worden (namelijk op mijn vaders verjaardag waar de helft van mijn zussen niet verscheen omdat ze in Den Haag zaten). Kernwapens waren maandenlang onderwerp van discussie waar bij wijze van spreken iedereen in het hele land zich betrokken bij voelde (het ging om het plaatsen in NL van kernwapens van de NAVO als bescherming tegen het de communisten / het Warschaupact, dus het was een groot politiek onderwerp). Mensen droegen buttons op hun jas, droegen linnen tasjes met het hollanditis-vrouwtje, posters met haar beeltenis en de plaats&datum van de demonstratie hingen overal, kranten en tijdschriften stonden er bol van, ik denk dat er op TV ook veel aandacht voor was, in mijn familie was er hevige discussie tussen voor- en tegenstanders, dus ik denk dat het wel goed bekend was dat er een demonstratie was.

Misschien moest er wat ruimer van tevoren worden gepland dan nu, maar het was blijkbaar goed mogelijk om een half miljoen mensen op de been te krijgen. Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af of het in deze tijd misschien wel moeilijker is dan vroeger om lange tijd stil te staan bij een onderwerp OMDAT er zoveel en zo snelle informatie is en heel veel nieuwsfeiten en initiatieven verdrinken in de grote zee van hypes en hype-jes. Zonder internet hadden dingen wellicht meer kans te beklijven. En dan had je dus meer tijd voor het organiseren van een demonstratie.

Informeer eens bij het IKV of iemand die er toen bij was nog weet hoe ze al die mensen hebben gemobiliseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Posters, mond-tot-mondreclame, oproepen in kranten en studentenbladen, flyers, radio en tv
bamibal
11 jaar geleden
Posters, oproepjes op radio, TV en in de krant, belcampagnes en een veel langere doorlooptijd dan tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kranten folders, optijd beginnen met je mensen te waarschuwen dus. en er was al wel telefoon , misschien nog niet mobiel, en post
11 jaar geleden
de meest effectieve ? of de meest gangbare ?
mensen zágen elkaar en mensen spráken elkaar...

al heel lang bestaat de methode van elkaar bellen en dan niet zoals wij dat nu kennen en doen, maar een soort van kettingreactie : piet belt jan, belt truus, belt marietje enz. totdat piet weer gebeld wordt door de laatste... zo belt iedereen een keer en iedereen wordt op de hoogte gesteld van het nieuwtje/nieuws en niemand wordt op kosten gejaagd !
poster/aanplakbiljetten werden ook zeker gebruikt, maar heel lang geleden bestond er een man met een "nieuwslezer" functie (kan niet op zijn naam komen), hij liep door het dorp en blies zijn muziekinstrument als een soort van 'rattenvanger van hamelen" waarop iedereen meeliep en zich verzamelde op een plein/"de meent" en de 'oproeper' vertelde zijn verhaal/zijn nieuws.
tijdens de oorlog (WWII) werden illegale krantjes gedrukt/ gestencild door particulieren en door anderen bijvoorbeeld van amsterdam naar een andere stad/plaats per fiets of te voet gebracht.
bij de indianen/native americans werden rookwolken gebruikt om nieuws door te geven ! :)

Toegevoegd na 3 uur:
het was de ....stadsomroeper....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht compleet niet je vakgebied of misschien juist wel maar in deze video (ongeveer halverwege) wordt bijvoorbeeld uitgelegd waarom in de jaren 50/60 er in de USA duizenden mensen bij elkaar kwamen en verschaft tevens inzicht in hoe en waarom dit lukte en hij geeft een duidelijke uitleg over HOE hij zo veel mensen zonder internet en gsm of folders bij elkaar heeft gekregen toen alles Mond op Mond reclame was. Als je de in de geschiedenis nóg een paar jaar terug gaat (WOII) is het Adolf h. gelukt om immens grote getale aan aanhangers zich aan zich te binden door "wat nu VW" heet, beloofd werd aan "iedereen van het volk. Dat iedereen een auto zou krijgen. Zou jij je buurman/vrouw/vriendenkring niet GELIJK op de hoogte stellen dat er een gratis auto beschikbaar voor iedereen zou komen als je het van je andere buurman/vrouw hebt gehoord? Volkswagen "een wagen voor ieder volk". Mond op mond reclame en een (ik verafschuw de manier waarop en het leed wat er is geleden) manier die werkt om tot een gigantische massa in jouw idealisme te laten geloven hoeft dus niet per sé via een digitaal medium leert de geschiedenis. Als je geïnteresseerd de video van Simon Sinek bekijkt dan zul je denk ik inzien hoe dit tot stand is gekomen.
Buiten de "social media" van vandaag geldt nog steeds de regel, overtuig je van je idealisme en je hebt steun. Mensen in Afghanistan die kiezen voor de Taliban krijgen wél geld en hebben echt geen internet daar, slechts een fractie is bereid om de NAVO te helpen en met het risico zelf kapot geschoten te worden door de buurman die wél gekozen heeft voor een inkomen. Pamfletten en propaganda was het vroeger, nu zijn het "like's op social media" wat ook weer "Followers" teweeg brengt. Het enige verschil met vroeger is dat er nog geen digitale communicatie was, maar zou jij niet blij zijn met een gratis auto als je buurman/vrouw het kwam vertellen? Concreet antwoord: Pamfletten, en mond op mond reclame & propaganda was het vroeger. En is het nu alleen maar digitaal toegenomen.Macht corrumpeert, en wisten ze toen ook al zonder internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
lol @ mond op mond