Wat is er mis met het zeggen van de waarheid. Waarin je, je baseerd op feiten zonder iemand te beledigen?

Ik begin me sterk af te vragen wat er mis is met het zeggen van de waarheid in dit land? En hoe kun je de waarheid vertellen zonder iemand te beledigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: Omdat het 'jouw waarheid' is, en niet 'de waarheid' ........

Het beste antwoord

Op zich is daar niks mis mee. Als het maar gebeurd als er om je mening gevraagd wordt.
Om nou zo, zonder dat iemand het aan je vraagt, maar te zeggen wat je van iets vindt, lijkt me niet zo handig.

Dus: ls iemand aan je vraagt: "Hoe vind je mijn nieuwe haarkleur?" Dan kan je zeggen: "Nou, eerlijk gezegd vind ik dat de vorige kleur je beter stond".
Maar als je iemand tegenkomt en plomverloren zegt "Wat heb jij nou met je haar gedaan, het staat je voor geen meter", is dat toch niet zo'n goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet gewoon de waarheid kunnen vertellen. Maar soms vertel je iemand de waarheid terwijl deze hier niet om heeft gevraagd.
Of het iemand op een brute manier vertellen dat dit zo vreselijk lomp overkomt.

Vaak is het de manier om het te vertellen maar vaak wordt alles zo gebracht om eens goed af te kraken.

Als dit nu een hele kwetsende vraag zou zijn kan je deze op verschillende manier brengen.
He eikel wat een k.. vraag stel je belachelijk, ben je wel goed bij je hoofd.
Of ik weet niet of het de bedoeling maar je vraag komt mij heel erg kwetsend over. Misschien dat je deze even kan
aanpassen.

Er is dus niets mis mee om de waarheid te mogen zeggen als iemand je dus om een mening vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niets mis met het zeggen van de waarheid. Maar let op: c'est le ton qui fait la musique, oftewel het is de toon waarop je het zegt dat maakt of iets beledigend overkomt of dat het zakelijk overkomt.

Dat is dus eigenlijk ook je vraag die je in de toelichting stelt: welke toon moet je aanslaan opdat het zakelijk overkomt. Tja, dat is een vak apart.

Maar nog even een ander punt: iedereen kan een heleboel feiten aandragen voor het 'bewijzen' van een stelling. Maar er zijn maar weinig mensen die echt alle feiten kennen en ook alle afwegingen kunnen maken alvorens er een 'waarheid' op tafel ligt.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik moet het hebben over: "Die vervelende uit Marokko afkomstige jeugdige allochtone medemens"? Terwijl iedereen weet wie je met 2 woorden samwengevat bedoeld?
itsme
14 jaar geleden
Je moet helemaal niets van mij :-)
Je stelt een vraag zonder te vertellen over welk onderwerp het gaat, ik geef daarom een antwoord dat volgens mij precies weergeeft hoe het zit in het algemeen. Of dat ook betekent dat je perse die bewoordingen moet gaan gebruiken, nou nee. Want dat was je vraag niet.
itsme
14 jaar geleden
Ah, ik zie dat je de vraag inderdaad opnieuw hebt gesteld :-) Prima, dat geeft helderheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme: Dit zijn nog steeds 2 los van elkaar staande vragen...
Soms kun je niet een waarheid of onwaarheid benoemen waarin iemand NIET beledigd is. Simpelweg omdat dit om interpretatie gaat.

De tolerantie heeft zich tegen ons gekeerd. We zijn zo ijdel geworden dat we bij ieder wissewasje tegen onszelf zeggen: Tja moet maar niets zeggen, want dat is intolerant. Wat zal Amerika zeggen? Tja, als ik zeg dat ik het niet leuk vind, dan ben ik vast een eikel (racist, nationalist, zuurpruim, de enige). Bovendien moet je dan plotseling verantwoordelijkheid nemen. Als ik zeg: Wat jij doet is niet juist, dan moet ik de verantwoording nemen om zelf ook datgene niet te doen. Dat willen veel mensen liever niet.

Dit gaat op in kleine huiselijke dingen tov je kinderen, je familie, maar ook in de bus, trein, winkel en grotere evenementen. Hetzelfde zie je in dingen die eigenlijk moreel niet goed te praten zijn, maar wettelijk nog geen strikte lijn hebben. Dan gaat men voor het 'weglopen', in plaats van een eerlijk standpunt nemen en dat ook uitbrengen.

Jammer, want dat is nu net de manier om al die dingen die iedereen nu zo 'stoort', op te lossen en partijen als PVV en SGP een halt toe te roepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk is er niets mis met het zeggen van de waarheid mits je maar zeker weet dat het ook de waarheid is en je dat met goede argumenten kunt aantonen.. beledigend is de waarheid nooit..dat is enkel het gevoel van de ander.. je kunt wel beledigen door het op een totaal verkeerd gekozen moment te vertellen of op een zeer arrogante manier... de waarheid is waarschijnlijk immers zeer confronterend voor de ander en dan mag je dat best in een dekentje verpakken om dat te voorkomen.. daar`wordt de waarheid niet minder waar door....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik moet het hebben over: "Die vervelende uit Marokko afkomstige jeugdige allochtone medemens"? Terwijl iedereen weet wie je met 2 woorden samwengevat bedoeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow wat scherp...ik ging er met je vraag vanuit dat je bedoelt hoe je iemand persoonlijk de waarheid vertelt.. jij hebt het nu over in het algemeen je mening geven..dat is wat anders vind ik... en is deze mening ook persé de waarheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feit blijft dat als ik in mijn interpretatie feitelijk correcte feiten geef. Ik dan de waarheid vertel, maar daarmee wel iemand zou beledigen...
Soms kan de waarheid keihard zijn en pijnlijk. Mensen vinden het soms moeilijk omdat het zo pijn doet, die waarheid. Mensen kunnen ook niet zo goed tegen kritiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarheid die jij ziet is misschien niet de waarheid van een ander. Ken je alle feiten? Hoe weet je wanneer je wel of niet iemand beledigt? Dat is toch iets heel subjectiefs.

Dat gezegd hebbende, is het zeker niet zo dat overleg hierdoor in het gedrang moet komen. Overleg en debat is altijd nodig in een open maatschappij. Sommige mensen moeten maar niet zo snel op hun tenen getrapt voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om eerlijk te zijn, ligt het probleem niet bij jou maar bij de toehoorder. Als je iets zegt beledig je altijd wel iemand.
Op GV zijn een aantal antwoorden van mij verwijderd, omdat ze beledigend zouden zijn voor iemand. Is dat een criterium. Ook op nationaal niveau voelen mensen zich veel te snel beledigd, waardoor de samenleving vreselijk hypocriet wordt. Je hoeft ook niet af te wachten tot je iets gevraagd wordt, dat was een eis in dee middeleeuwen en in dictaturen: spreek niet, tenzij ik je iets vraag. Mondige burgers zeggen wat ze denken. Of dat altijd verstandig is is iets anders, maar dat is een kwestie van opvoeden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als jouw waarheid niet de echte waarheid is, moet degene die zich beledigd voelt maar met de feiten op tafel komen.