Waarom vind men het racistisch als je onderscheid maakt tussen mensen, maar wordt er bijvoorbeeld wel onderscheid gemaakt bij dieren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

In één woord: begripsvervuiling.

(Zowel deze vraag als de manier waarop dit begrip vandaag de dag in Nederland te pas en te onpas uit de kast getrokken wordt.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de mens kan nadenken en hierover een mening kan uiten door dit naar anderen te communiseren...

Dieren zullen ongetwijfeld ook een eigen vorm van communicatie hebben. En ongetwijfeld een eigen vorm van denken. Dus vraag me af waar je het op baseerd dat dieren wel onderscheid maken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je onderscheid maakt. Wanneer je een ras minder, slechter, crimineler vindt dan een ander, is dat racistisch. Als je het puur doet om biologische verschillen aan te geven, is dat niet racistisch: je kunt nu eenmaal niet beweren dat iemand van het blanke ras behoort tot het negroïde ras.

Het heeft alles te maken met hoe mensen met elkaar omgaan. Wij zijn de enige diersoort die een onderscheid maakt en er vervolgens een waardeoordeel aan kan verbinden. Bij dieren maken we ook een onderscheid, maar beschouwen dit als een biologisch gegeven.

We identificeren ons nu eenmaal met soortgenoten, niet met andere dieren. En die identificatie is van belang bij het toekennen van een waardeoordeel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welk onderscheid doel je op? Als je doelt op de uiterlijke kenmerken van mensen, duiden die nog niet op verschillende rassen, namelijk. Er is slechts één menselijk ras dat nog op deze wereld woont. En of het nou Europeanen, Aziaten, Indianen, Inuït, Aboriginals of nog een ander volk betreft, allemaal één ras.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat alle mensen tot één ras behoren:

ras het; o -sen [...]2 soort levend wezen: het menselijke ~ [...]

En er dus diverse dierenrassen zijn die je ook op basis daarvan kunt onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hokjes-geest om alles maar in te delen geeft aan de ene kant een gevoel van ik hoor ergens bij , aan de andere kant wordt er een soort superieur gevoel geschapen, wat weer tot racisme kan leiden (wij zijn beter).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen willen graag objecten, andere culturen (hetzij dieren, planten of onze medemens) in een bepaalde categorie stoppen. Is dit niet zo dan worden al deze bovengenoemde onherkenbaar. Hoe beschrijven wij bijvoorbeeld een Chinees? Een hond? Door middel van geluid, beeld, kleur en geur geven wij een object of ras een bepaalde vorm die voor ons herkenbaar wordt.
Het besef van een mens is groter dan dat van een dier. Roep maar eens tegen een hond dat het een lelijk beest is. Hij/zij zal je niet antwoorden. Dit ook omdat wij hen taal niet spreken. Mochten wij op een wonderlijke wijze toch kunnen communiceren met dieren en hen dit in hun eigen taal kunnen vertellen wat wij vinden zul je zeker een antwoord krijgen.