Waarom rust er zo'n groot taboe op,om over joden te spreken?

Dit naar aanleiding van een zojuist verwijderde vraag.
We leven in het land,waar vrij gesproken mag worden over alles.Dit is een groot goed waar we zuinig op moeten zijn.Wanneer er echter over joden iets wordt aangehaald,dan klappen we massaal dicht of wordt het op z'n minst betiteld als "not done".Zelfs,wanneer we exact hetzelfde onderwerp spreken,maar dan over een andere bevolkingsgroep,dan kan het ineens weer wel.
Dit klopt gewoon niet.Dit vind ik not done.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er rust helemaal geen taboe op het praten over joden, noch over christenen, islamieten of andere godsdienstigen. Zeker niet hier op GV.
Het gaat er alleen maar om dat dit met respect gebeurt.
De vraag was: Waarom moeten we joden vrezen (als ik me goed herinner). Deze vraag impliceert een vooroordeel tegen joden, dat zij gevreesd zouden moeten worden, en is derhalve geen open vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

Omdat bij de Joden het ondenkbare al is gebeurd.
Als we de les niet kunnen trekken uit dat stuk vreselijke geschiedenis, dat ook allemaal 'erg onschuldig' begon, dan ziet het er somber uit voor de mensheid.
14 jaar geleden
Het suggereerde niet dat er geen redenen kunnen zijn om het Jodendom te vrezen. Mijn vraag over de Islam had ik daarna zelf al verwijdert om punten te sparen. Bovendien was het provocerend; ze willen geen discussies op GV.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja > en heb mijn vraag over het vrezen van het Christendom al helemaal niet gesteld... ik ga het wel nog een keer proberen met een andere formulering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken jouw "probleem 'totaal niet: er wordt heel weinig over gesproken. En weet je waarom? Er zijn er helaas nog maar een paar over in Nederland en dat is diep triest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie is "we"?
Ik klap niet dicht om deze vraagstelling maar heb geen enkele behoefte om een bevolkingsgroep naar afkomst en religie in te delen en te veroordelen.
Mensen stammen af van de schepper volgens mijn visie.
Wij leven allemaal met elkaar op aarde.
Er zijn groepen die het niet goed met elkaar kunnen vinden en dat is niet goed te praten. maar er zijn altijd meerdere reden in een conflict dan het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Denkbeeld;

Ik denk dat je vraagstelling wat ongelukkig is geweest. Als je die wat anders fourmuleert is er geen enkel taboe op het praten over joden wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op zich logisch

aangezien ze in een "hokje" zijn geplaatst (dat werd nogal doorgevoerd). is iedereen bang om opnieuw in dit denkbeeld te stappen dus iedereen doet alsof ze precies hetzelfde zijn