Wat is normale overlast van je boven buren in een flat?

Wij wonen in een flat uit de jaren 70/80. Niet bijzonder gehorig maar toch hebben we regelmatig overlast van onze boven buren. We horen het wanneer ze thuis komen van het werk (deuren), regelmatig horen we ze lopen, de stofzuiger en wasmachine horen we en bijna elke dag wel een minimum van 15m luide muziek.
Is dit overlast die er bij hoort of hebben wij een oprechte klacht?
Wij willen niet te snel aankloppen omdat het onze bovenburen zijn en ons dus helemaal gek kunnen maken met hun geluiden en wat ook meespeelt is dat wij meerdere verhalen hebben gehoord over dat het niet de meest mee- levende mensen zijn.

12 jaar geleden
23K

Het beste antwoord

Wat je opnoemt komt niet echt als overlast over. Het zijn normale geluiden om te horen in een flat. Een kwartier muziek, dat is zelfs weinig en toch best te accepteren. Ze zullen neem ik aan geen houten vloer mogen hebben.
Vraag eens aan de mensen die onder of tegenover jullie wonen wat zij van hún bovenburen vernemen. Dat zullen waarschijnlijk dezelfde soort geluiden zijn. Misschien helpt dat jullie om te accepteren dat het gewoon hoort bij het bewonen van een flat.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dit valt onder woongeluiden.
Misschien eens overwegen of het plafond te isoleren is?

Andere antwoorden (3)

Als '15 m' 15 minuten hun muziek horen is, en de andere geluiden die je beschrijft, dan denk ik, dat dit heel gewone geluiden zijn. Zéker, als dit overdag gebeurt.

Als ze 's nachts om 3 uur muziek keihard draaien of gaan stofzuigen, zou je terecht kunnen vragen, of dit op een ander tijdstip kan. Want dat zou je als duidelijke overlast kunnen zien. Maar overdag kan je dit eigenlijk niet eens overlast noemen.

Je zou, om te beginnen, eerst eens kunnen kennismaken met ze. Vragen, hoe het ze bevalt in de flat en, indien van toepassing, in de 'nieuwe stad' of op het 'nieuwe dorp'.
Nodig ze eens uit op de koffie, en kijk, hoe je zelf over hen zou denken, vóór je 'meerdere verhalen' klakkeloos aanneemt.
En dan zou je aan ze kunnen vragen, of ze, als ze thuiskomen, misschien de hakschoenen uit kunnen doen, omdat je dat duidelijk hoort - misschien pantoffels aan?
Maar als ze op sneakers lopen, zou je dat eigenlijk niet moeten kunnen horen. en ook vragen, of de deuren ietsje zachter kunnen.
Maar meer kan je eigenlijk niet verwachten in een flat.

Als mijn bovenbuurman in het weekend zijn kinderen heeft hoor ik ze rennen door het huis, en hun stemmetjes. Onze flat is uit 1972, en absoluut niet gehorig. Maar als mijn naaste buren afwassen (hun keuken is naast mijn bank) hoor ik de borden ed.

Als je dit als overlast ervaart, zou je niet in een flat moeten wonen. Zoek dan een hoek-benedenwoning, want dan ben je misschien een beetje overgevoelig voor geluiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord! maar....die laatste alinea...wat zou ik graag NIET in een flat willen wonen! Dat doe je toch alleen al als het echt niet anders kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik persoonlijk met je eens, maar ik ken bosjes mensen, die het heerlijk vinden in hun etagewoning middenin Amsterdam - of middenin München...die zouden het véél te afgelegen vinden in mijn kleine dorp en mijn mini-appartementengebouwtje van 12 flats.
ja een terechte klacht! hoe durven die mensen de deur te gebruiken en hun was te doen. . . . wat doe jij in een flat? ,dit zijn normale geluiden die je in een flat hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
probleem is dat dit van het laatste half jaar is en daarvoor nooit de boven buren(andere) gehoord. Het is een veralgemeniseerde vraag zoals ik hem stel vandaar ook mijn hoofdvraag, de toelichting is alleen extra aanduiding. Het gaat mij niet om de leef geluiden dat beschouw ik ook niet als overlast maar wel als je deuren echt hoort dreunen die je bij anderen niet hoort. En dat je idd 15m (is het minimum) muziek hoort is ook niet erg maar wel dusdanig dat je letterlijk de tekst hoort en op tijden dat je in bed ligt.
in mijn vorige huis woonde ik op de 1e verdieping naast iemand die vanaf 7 uur 's morgens op naaldhakken over het laminaat liep, heen en weer 45 minuten lang, ik lag achter die muur te slapen, niet meer dus, en uiteindelijk is dat een van de redenen geweest dat ik verhuisd ben ! Met deze buur was dialoog niet mogelijk.
als je prettige buren heb doen ze hun schoenen uit en pas aan vlak voordat ze naar buiten gaan, ze maken dus minder herrie !
andere buren bleven jarenlang ''verbouwen"... daar is niemand gek op, je komt uit je werk en ze gaan of zijn alweer bezig. om te ontspannen moest ik 's avonds de duur uit !
in een huis daarvoor woonden onder mij jonge mensen, een stel, met katten, niks mis mee, maar als ik thuis kwam hoorde ik vrij harde muziek, heb nagedacht en ben naar beneden gegaan. heb gevraagd of ze last hadden van mijn katten die zo vaak heen en weer renden boven hun hoofd ? antwoord: nee hoor ! ik: omdat het hier zo gehorig is, oh ja ? ja, ik hoor jullie muziek ... oh ??? (iedere dag mtv dus) en vanaf dat moment niet meer door mij 'meegenoten'.....! :)
dit waren drie voorbeelden van 'overlast' de een erger dan de ander en soms / vaak / meestal realiseren de buren zich niet dát ze overlast geven, omdat ze er zelf géén last van hebben en bovendien weinig empatisch vermogen hebben, kunnen zich niet indenken dat een ander ergens last van zou kúnnen hebben, sterker nog de meeste mensen denken niet !

antwoord op je vraag :

nee ik denk niet dat je buren te veel geluid maken, heb je er last van : probeer een invalshoek te verzinnen om een gesprek mogelijk te maken en bedenk dat aanval niet de beste manier is, probeer vriendelijk en tactvol jóuw probleem op te lossen !