Is het goed kunnen toepassen van spelling en grammatica regels een teken van intelligentie en/of ontwikkeling?

Dit naar aanleiding van eerdere vraag hier over de d en dt regels. Een van mijn argumenten dat het versimpelen van taalregels niet of moeilijk tot stand komt omdat mensen het beheersen van spelling en grammatica als een status zijn gaan zien en gebruiken om mensen die dit niet beheersen in een minderwaardige positie te brengen.

Deze mensen hebben het kunnen beheersen van al die taalregels tot een doel an sich en een norm voor intelligentie en ontwikkeling verheven. In hun ogen behoort men zelf tot de hogere castte, personen die deze regels niet beheersen tot een lagere castte. Als de regels versimpeld zouden worden zouden meer mensen correct deze spelling kunnen toepassen en gebruiken waardoor dan de afstand tussen die 2 castten zou afnemen.

Dit is overigens een hypothese en gebaseerd op wat persoonlijke observatie. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

volgens mij nied
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In mijn optiek wel. Het laat zien dat je dingen kan leren en jezelf kan ontwikkelen door de regels en uitzonderingen te leren en te kunnen toepassen.

Even een boute stelling erin gooien. Stel dat iedereen 100 rijdt in de stad terwijl je maar 30 mag maar men wil dat niet leren of weten moeten we dan gaan zeggen dat 100 mag?

Zo voelen de taalpuristen zich dus ook. Omdat andere de moeite niet willen nemen om het echt te leren zou de taal eenvoudiger en daarmee minder mooi moeten worden? Nee, ik ben een voorstander van de mooie Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het niet zozeer de grammatica of spelling is, dit is immers vaak op te zoeken in word e.d.. Maar ik denk dat de woordenschat van mensen meer zegt over de intelligentie / ontwikkeling / educatie en dat dit eerder voor onderscheid zal zorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beheersing van goede grammatica is het visitekaartje van de schrijver. Als ik zie hoeveel mensen hier vrijelijk met vervoegingen en met -dt's omgaan betekent dat voor mij dat de schrijver niet genoeg moeite neemt om serieus genomen te worden. Als iemand zijn of haar eigen taal niet kan beheersen, wat kan ik dan verder verwachten van een dergelijk iemand? De eigen taal is de basis voor alles, het versimpeleren van de grammatica regels zorgt er alleen maar voor dat menser luier worden met het gebruik er van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beheersing van de Nederlandse taal vertelt iets over de schrijver. Als je taal beter beheerst geef je een bepaalt signaal af naar je lezer.
Je kan het denk ik vergelijken met persoonlijke verzorging. Nagelbijten wordt bijvoorbeeld ook als iets negatiefs gezien. Tegenwoordig zijn zelfs rokers 'minder' dan niet-rokers.
Het is misschien een trend, maar daardoor niet minder waar. Op dit moment is correct taalgebruik een teken van intelligentie.