Als ik een zin type en ik gebruik haakjes () hoe moet dat dan?

Ik type bijvoorbeeld de zin ''de muur?(foto)?was erg groot''. Met de vraagtekens bedoel ik of daar een spatie moet of niet? Moet dat daar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, na een haakje en voor een haakje moet altijd een spatie.

Toegevoegd na 35 seconden:
Tenzij het woord foto echt bij het woord muur hoor dan hoeft er tussen muur en het eerste haakje geen spatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter verduidelijking, zie de link: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/720/

Overal een spatie voor en na de haakjes behalve hier:
Gezocht: stagiair(e)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak er eens een zin van want dan snap ik het waarschijnlijk beter....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even in mijn link gekeken: het krijgt niet altijd een streepje hoor:
Als een deel van een samenstelling tussen haakjes staat, komt er geen spatie: (middel)groot, (afdelings)hoofd, (West-)Friesland, (debiteuren- en) crediteurenadministratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt

Andere antwoorden (1)

En omdat muurfoto aanelkaar moet, wordt het dus: De muur(-foto) was erg groot. Maar volgensmij klopt de zin op zichzelf al niet echt, want als je het over een muur hebt kan je het toch niet over een muurfoto hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat snapte ik ook al niet goed... de muurfoto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wordt er bedoeld dat er een foto van die muur bij de tekst staat waar deze zin uit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat over een foto van een muur naast de tekst. Dus niet een foto aan de muur.
Ofzo, zeg maar, de eiffeltoren?(op de foto)? Is hoog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ook Marjol31n, maar dan zou je toch '(zie foto)' neerzetten... Maarja, het was maar een voorbeeld van hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dan wordt het hoe Pelle het zei, De muur (foto) is erg groot. :]