Mag je een kind elke naam geven die je zelf wilt geven?

Zoals bijvoorbeeld:

- Adolf
- Jezus

Is dit toegestaan of is hier een regel voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Er zijn regels die namen die ongepast zijn verbieden, maar ze zijn stukken soepeler dan vroeger.
Het enige dat echt nog niet mag is een achternaam geven als voornaam, terwijl dat stamt uit het achterhaalde idee van een schijnbare dubbele achternaam (doen alsof je van adel bent).

Voor alle andere ' ongepaste' namen geldt dat je een beetje afhankelijk bent van welke ambtenaar je treft ; wat de een prima vindt, vindt de ander vreselijk.
Je mag best je oom Adolf vernoemen, en Jezus is bijvoorbeeld in Zuid-Europa een volslagen normale voornaam. Die zullen beiden niet geweigerd worden als jij je kind echt met dat stigma wilt opzadelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens gelden die regels uitsluitend voor namen voor de burgerlijke stand. Als jij je Marietje thuis graag Kutje wilt noemen, of wilt dat Kareltje luistert naar de naam Klojo, staat niemand je in de weg. Al zullen mensen je wel vreemd aankijken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, hilarische toevoeging! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits ze niet aanstootgeven zijn mag het wel. Let ook zeker op de initialen!! Ludwina Ursula Lillian zijn mooie namen. Maar als je: de Behanger van je achternaam heet word je niet vrolijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Marleen dit is het meest 'vrije' antwoord dat ik tot dusver hier op GV gelezen heb en inderdaad hilarisch... ;)
Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S. niet KloJo he! niet met mijn naam spotten ! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Poisonivy ; toch is dat niet verboden.

Andere antwoorden (6)

Nee dat mag niet, dat staat in de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk regels voor namen.
Jezus is bijvoorbeeld verboden.
Adolf is wel toegestaan. Toch zal de kinderbescherming wel op de stoep staan omdat er een duidelijke verwijzing is.
Hitler is bijvoorbeeld wel weer verboden.

Niet alle namen mogen in Nederland. In Nederland ben je wel heel vrij in het kiezen van een naam. In veel andere landen heb je meerdere beperkingen in de namen die je kiest.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik probeer door de vraag uit te breiden antwoord te geven op vragen in de reacties.
De Kinderbescherming zou langs komen als je je kind Adolf noemt. Dit is eerder omdat je een Nazi indruk wekt. Wat natuurlijk niet de gewenste opvoeding geeft. Mocht er niks aan de hand zijn, is er geen probleem (het kind zou in de toekomst wel kosteloos zijn naam mogen wijzigen, op grond van de historie).

Ik heb helaas geen voorbeelden (in de vorm van een bron). Ik weet enkel dat het zo is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft iemand daar een bron van, dat jezus verboden is ??
Ik ken legio (spaanse, italiaanse) jongens / mannen die Jezus, Jesus of Yessus heten......(vaak uitgesproken als Géssoes).
En de kinderbescherming komt kijken als je je kind Adolf heet ??? Heb je daar één enkel voorbeeld van ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat juist dat Adolf wel mag. Hitler niet maar dat is vooral omdat het een achternaam is.
Als ouders een voornaam kiezen voor hun kind mag deze niet ongepast mag zijn (bijvoorbeeld een scheldwoord of spottende naam). De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt of de voornaam wordt geaccepteerd.De naam Adolf is al lang toegestaan.
Waarom zou men z’n kind niet Jesus, Ghesus, … mogen noemen? Zoals al eerder is gezegd: in andere landen komt die ook voor.
Bij moslims is het zelfde de regel dat ze hun oudste zoon noemen naar hun profeet: Mohammed.
De profeet van de christenen is Jezus. Vorige argumenten in acht genomen: zo gek klinkt Jesus dan toch niet?
Ik vind het een mooie naam, uitgesproken als Ghesoes dan wel… doet mij, als ik het fonetisch geschreven zie staan, zelfs niet meer denken aan jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er mogen geen goddelijke namen gegeven worden. Zo heeft Jezus meerdere namen, bijv. Immanuël. Deze naam mag niet aan een kind gegeven worden omdat het een heilige naam is. Dit geld voor alle goddelijke namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit gewoon toegestaan hoor. Er heet een kind Lady Gaga, dussee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet haar naam, maar haar artiesten naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, maar er heet nog iemand op de wereld Lady Gaga, lees de telegraaf dan.
Er gelden bij de keuze van een babynaam twee beperkingen volgens de burgerlijke stand. Te weten:

1. De babynaam mag niet ongepast zijn. Dat wil zeggen dat gekozen babynamen niet in strijd mogen zijn met de geldende normen. De voornaam mag dus ook geen spottende naam zijn, waarvan het kind zijn of haar leven last van kan hebben. Verder mag niet een absurd groot aantal voornamen gekozen worden voor één kind.

2. De voornaam mag geen achternaam zijn, tenzij de achternaam een reeds gebruikelijke voornaam is.