Waarom stijgt het comazuipen onder jongeren?

Wat is hier de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja goede vraag... Aangezien het alcohol gebruik daalt onder jongeren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soort stoerigheid onder elkaar, geen grenzen hebben. Bier is niet genoeg meer.
Gewoon lekker aan de fles passoa.
Wie kan er het hardst en het meest zuipen.
Mede doordat er ook meer sterke drank verkocht word in de supermarkt.
Goedkoper dan in de kroeg, en op leeftijd word toch niet gecontroleerd.
Lekker zuipen op je hangplek met elkaar.
Dat is mijn beredenering.

Het beste antwoord

Omdat ouders hun kinderen sneller drank geven voor hun 16de. Ook omdat je nu vanaf je 12/14 ook al uit kunt gaan waardoor er ook wel andere mensen zijn die drank voor je smokkelen. Vroeger was het normaal om met je eigen leeftijdsgenoten om te gaan. Nu moet het steeds minder leeftijdsverschil in zitten omdat pubers "volwassener" zijn voor hun leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat veel meer jongeren cool (stoer) willen zijn,feesten is tegenwoordig erg in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het comazuipen bij jongeren onder de 16 is juist verminderd, maar idd, bij oudere kinderen is die gewoonte toegenomen.
Waarschijnlijk is het elkaar aanpraten de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn broertje(16) doet het om stoer te doen bij zijn vriendjes
en hij rookt nog eens
van mijn moeder mag dat echt niet!
ik heb hem dat ook heel vaak gezegd!
maarja niet luisteren he!
ik denk dat het bij jongen is omdat ze het heel erg stoer en leuk vinden en naatuulijk uitproberen tot hoever ze kunnen gaan!

groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het stoer is en je in aanzien stijgt als je maag op de eerste hulp is leeggepompt las ik vandaag in de krant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dochter van goede vrienden van ons mocht naar een feest in de buurt en zou later op de avond bij ons slapen omdat het feest vlak in de buurt was.
Om 1 uur in de nacht kwam ze , in die zin dat ze tussen twee feestgangers in hing, madam had een fles(!) bacardi
op het feest gepikt na al flink ingenomen te hebben en die heeftv ze leeggedronken.

Ik schrok me dood, ik weet nu dat iemand groen kan zien.
Ik wist even echt niet wat ik moest doen en belden mijn zoon die arts is.

Ik was bang dat ze in coma zou raken.
Mijn zoon gaf me goede tips, veel laten spugen (ging vanzelf en veel water laten drinken (ging minder vanzelf)

Ondertussen had ik de vader uit bed gebeld en die kwam acuut naar ons toe, omdat ze snel opknapte heb ik de keuze om 112 te bellen bij de vader gelegd , het meisje was 15 jaar.

Door de telefonische contacten met mijn zoon en de groene kleur wegtrok heeft de vader besloten dat 112 niet nodig was.

De dame (bij ons kind aan huis) heeft van ons (de vader en mij) de opdracht gekregen een complete powerpoitpresentatie te maken over comazuipen, de gevolgen en de behandeling.

Ze heeft deze ten overstaan van de ouders en ons gepresenteerd.
Ik vond het te eenvoudig en heb gesteld dat veel belangrijke elementen misten.

Bij haar tweede presentatie had ze de zaken beter op een rij, wat bleek, het is een hype, ze menen er dan bij te horen
en beseffen niet dat ze aan de verkeerde kant van een coma kunnen raken als ze aan de zuip gaan, immers het zelfbeoordelingvermogen vermindert met iedere slok, totdat het fysiek onmogelijk wordt om dan nog verder te drinken, waarbij de mogelijk letale grens dan overschreden kan zijn.

Ze heeft beseft dat ze door het oog van de naald gekropen is.
Ze werkt nu zelf in de horeca en laat het uit haar hoofd om mensen te schenken die duidelijk al "genoeg"gehad hebben.

Zelf heeft ze een weerzin tegen sterke drank opgebouwd.

We tellen onze zegeningen, een wijze zoon/arts die ons vakkundige tips gaf en souffleerde, een verstandige vader die
zijn dochter stevig maar liefdevol aanpakte en vrienden die haar net op tijd bij ons brachten,

Dit is goed afgelopen maar ouders, vertrouw NIET op de leiding van feesten, al zijn het goede vrienden, als een comazuiper dat plan heeft , pikt ze/hij een fles drank en dan onttrekken ze zich aan het gezelschap.

Juist jonge meiden schijnen dit te doen, het is trillseeking , alleen de ouders etc. krijgen de trill van hun leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn persoonlijke indruk/ theorie (na aanwezig te zijn geweest op een paar feesten met veel jongeren) is : omdat ze niet meer roken. Ook het toenemende gewicht lijkt daar direct of indirect mee te maken te hebben.

Waar wij vroeger een trekkie namen, nemen ze nu een slok (of nog vaker). En dat betekent dat elke 'peuk' minimaal een drankje is, toch al snel tien tot twintig meer op een avond dan 'vroegah'.

Wij dronken TOT het begon te draaien, en dan wist je dat je genoeg gehad had. Twee, drie drankjes, dat was het wel. En dan was meestal je geld ook wel op. Ook daar hebben ze tegenwoordig beduidend meer van, zodat ze ook veel langer door kunnen zuipen.

Elke generatie heeft - sinds de 'uitvinding' van de jongerencultuur- wel iets wat ze stoer vinden ; eerst was het de muziek en de kleding, toen de drugs, en toen die een beetje uit de gratie begonnen te raken, bleef over de enige legale drug die volwassenen nog vrolijk te pas en te onpas promoten : alcohol.

Dat is eigenlijk het enige dat nog 'mag', waarvoor je niet vanuit de luier al dood-gewaarschuwd bent, sociaal volledig maar dan ook volledig aanvaard is, en waar je je toch lekker te buiten aan kunt gaan. Dus wat let je ? Feitelijk zijn de jongeren braver / burgerlijker dan ooit, en lopen daardoor meer gevaar dan ooit tevoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat jongeren tegenwoordig over meer geld beschikken dan in de vorige eeuw.