Is een rijk mens echt gelukkiger dan een "gewone" burger?

Ik zou graag rijk zijn. (Lees geen geldzorgen meer) Wordt ik dan echt gelukkig?
Of is rijk zijn geen geluksgrond?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Als je rijk bent heb je in ieder geval één zorg minder, namelijk geldzorgen. Minder zorg betekent meer geluk, dus inderdaad: geld maakt gelukkig. Heel kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger werkte ik op sculptuurprojecten in de zomer en in de winter (zand/sneeuw-ijs) in die periodes verdiende ik goed. Tussen die projecten door richtte ik me op mijn studie. In de tussenliggende perioden moest ik erg op mijn geld letten. Het had wel zijn charmes; leven met weinig. Nu heb ik een vaste baan en voel mij heel erg gelukkig met het feit dat ik geen schulden heb en dat ik me niet zorgen hoef te maken. Geen geldzorgen hebben geeft rust en die rust maakt geklukkig. Ik ben allerminst rijk, maar ik hoef niet meer met samengeknepen billen mijn boodschappen te pinnen bij de supermarkt uit angst dat er een "onvoldoende krediet" berichtje komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leven met voldoende geld wordt makkelijker maar ik vind het te ver gaan om te zeggen dat je gelukkig van geld wordt. Als je een miljoen wint en je kampt met een ziekte lost dat geld ook niets op, eerst was je alleen ziek en dan rijk en ziek. Kan me voorstellen dat bij rijkdom andere zorgen gaan spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld op goeievraag, maar met andere woorden: Maakt geld gelukkig? Hierop zijn interessante antwoorden gegeven. Kun je nalezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je rijk bent heb je geen geldzorgen meer. Dat klopt.

Of je dan gelukkig wordt... pffft.

Plotselinge rijkdom geeft tijdelijk geluk. De kick produceert een enorme hoeveelheid endorfine in je hersenen, waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Op dat de kick begint af te bouwen neemt ook het endorfine niveau in je hersenen af en zal je geluks-ervaring ook afnemen.
Je komt dat weer in je gewone leven terecht met dezelfde gelukkige en minder gelukkige momenten.

Andere zorgen in je leven blijven gewoon nog bestaan en worden niet opgelost door meer rijkdom. Sterker nog... sommige nieuwe problemen worden veroorzaakt door rijkdom.

Wie gaat mijn tuin van 7000m2 onderhouden?
Eigenlijk wel saai wonen zo zonder buren.
Lekker op vakantie... schat heb je de beveiliging aangezet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wetenschappelijke studies hebben uitgemaakt dat er bij rijken een fenomeen bestaat van exponentiële hebzucht. Iemand met één mio euro wil 2 mio nastreven. Iemand met 2 mio streeft 4 mio na. Iemand met 5 mio streeft naar de 10 mio. Niet alleen in onroerende vermogen maar dezelfde pathologische hebzucht toont zich in het beziiten van onroerende goed : een huis in London, een villa in Cannes, een appt in New York en één in Zwitserland. Neen, echte rijken zijn niet gelukkiger ook niet ongelukkiger. Rijken die het echt weten te besteden om hun ontplooiingskansen te vergroten zijn nog het meest gelukkig; Type Richard Branson
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent pas gelukkig als je tevreden kunt zijn met wat je hebt. Wel is het gemakkelijker tevreden te zijn met veel geld dan met weinig, maar als je plots twee keer zoveel verdient, is het niet gegarandeerd dat je er ook maar een heel klein beetje gelukkiger van wordt. Hopelijk wel, maar het zou je (geld)zorgen ook twee keer zo groot kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het eens met Pikkebaas; voldoende hebben is prettig. Rijk zijn is heel wat anders.
Als je zelf dat geld verdiend hebt kan dat voldoening geven omdat het een bewijs geeft van je vermogen succesvol te zijn. Als je dat geld wint in een loterij dan mis je die voldoening, want je hebt er niets bijzonders voor gedaan; niets wat een ander ook niet kan.
Iets anders is dat rijkdom mensen minder weerbaar maakt: als je last hebt van je buurman ga je toch ergens anders wonen, want daar heb je geld genoeg voor; dus je gaat de strijd met jezelf of met de buurman niet meer aan om tot een oplossing te komen of je huurt een goede advocaat in zodat je zelf helemaal geen inspanning meer hoeft te leveren. Daar kan je gemakkelijk een heel vervelend mens van worden natuurlijk. En afgezien van dat alles kan je heel veel zogenaamde vrienden krijgen die je niet opzoeken omdat ze in jou zijn geïnteresseerd maar in je geld.
Beter is je mogelijkheden goed te benutten en dus niet alleen materieële en verder de tering naar de nering te zetten, m.a.w. je wensen aan te passen aan wat in alle redelijkheid haalbaar is. Dat is niet gemakkelijk maar geeft wel voldoening en geeft meer kans op echte vrienden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer je niet gelukkig bent met jezelf, je leven en de mensen om je heen, zal geld hieraan zeker niets toevoegen. Sterker nog, ik denk zelfs dat het een verarming zal zijn in dat geval.

Mensen zouden het geluk niet in geld moeten zoeken, maar in talloze andere (kleine) dingen die direct om ons heen zijn. Ik vraag me weleens af of rijke mensen deze kleine dingen nog wel herkennen en weten te waarderen, wanneer er zoveel groots voor staat.

Geld is een vreemd goedje; als je het bewaart heb je er niks aan, als je het uitgeeft ben je het kwijt.