Heeft een stoerder uniform voor de de politie invloed en dwingt dat meer respect af?

Is dit in andere landen gebleken?

Persoonlijk vind ik de uniformen van onze politie nogal tja soft.
Het lijkt mij dan ook niet helemaal vreemd dat waneer dit veranderd in een ´stoerder´ uniform zoals een ander hooftdeksel, hogere schoenen met daarin een andere broek en een minder nette bloes evt zonder das, er toch ergens meer gezag wordt uitgestraalt.
Alleen al door de kleding zullen bepaalde mensen toch 2x nadenken alvorens ze een agent een watje noemen en dergelijke.
Ze zeggen wel eens kleren maken de man en ergens moet dit toch een kern van waarheid bevatten.

Waneer ik zelf in sommige landen mijn vakantie vier en zie hoe agenten er daar bij lopen in vergelijking met hier, dan straalt dat toch veel meer autoriteit uit en betrap ik mezelf erop dat ik dat ergens veel indrukwekkender vind dan hier wat ook invloed zou moeten hebben op een arrestant of in zijn algemeenheid.

Ik weet dat er over nieuwe stoerdere uniformen gesproken is, echter kon ik nergens vinden of dit gaat veranderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je zelf? Zou je een man in een roze tutu op ballerina's serieus nemen?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
lol nou, als hij overtuigend wil laten overkomen dat hij travestiet is, dan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel deze vraag omdat ik dus niet weet of enkel een ander uniform werkelijk meer respect afdwingt. En dan met name bij personen die (bij voorbaat ) geen respect voor de politie hebben waneer deze dit wel verdient.
Dat het bij mij indrukwekkender over zou komen, fijn maar ook bij die- hard criminelen en lastige gasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels1411 Is dat nou een sprekend voorbeeld van appelen met peren vergelijken?
Al zie ik het grappige (sappige) er wel van in hoor ;-)

Het beste antwoord

Zo'n uniform heeft wel enige impact op de gewone burger maar het is niet zo dat je vanwege een uniform op zich respect afdwingt bij anderen. Het is de houding die die uniformdrager uitstraalt die mede bepalend is voor de impact op de toeschouwer.
Uiteraard kan de drager van een uniform een zekere kracht of stoerheid ontlenen aan een klederdracht waar vol lof over geschreven of gesproken wordt. Maar ook dat is dan vaak van voorbijgaande aard want als je in je natuurlijke kern als watje door het leven gaat dan blijf je in die kern ook een watje in dat uniform.

Het is niet allemaal zo eenzijdig of uniform te benaderen want er spelen nog zoveel meer factoren mee dan diegenen die ik hier boven heb aangehaald.

Een weerkomend fenomeen is wel dat vooral onzekere mensen zich sneller en intenser geïntimideerd voelen vanwege het zien verschijnen van mensen in uniform.

Mensen die gewend zijn om met een uiteenlopend genre van mensen om te gaan die zullen hooguit opmerken dat er veranderingen in de klederdracht hebben plaats gevonden doch ze voelen zich daarom niet aangesproken om voortaan wat beter op de regels van de wet te letten.

Begrijp je wat ik bedoel?

Anyway.... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Gerda

Andere antwoorden (3)

Voor mij persoonlijk maakt het niet uit hoe een uniform er uit ziet .

respect krijg je niet alleen door een uniform te dragen .
de persoon die hem draagt moet zn uniform/functie waarmaken !!

Respect dien je sowieso altijd te hebben voor de ander,
ongeacht de stoere kleding /uniform die men draagt .

Ik heb zelf destijds een uniform gedragen in de verpleging.
mn enigste trots was ik heb mn diploma hiervoor behaald en verder was het gewoon een werktenue die ook vies werd .

het geeft duidelijk je functie aan , of je nu een boer ambulance broeder , agent ,militair ,verpleger bent .

het gaat om de mentaliteit wbt respectvol zijn naar de andere waar het tegenwoordig aan schort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stoerder uniform heeft zeker effect op de uitstraling. Maar belangrijker blijft de man of vrouw die in het pak zit.

Overigens heeft de politie Haaglanden als sinds jaar en dag een Paraat Peleton, dat in dit soort stoerdere uniformen rondloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een stoerder uniform in combinatie met een breedgeschouderde politie man dwingt respect af. De zomer uniform zouden meer slimfit moeten zodat de spieren duidelijker te zien zijn bij de jonge politie mannen.
De winter uniformen meer schouder vulling of combinatie met kogel vrij vest ingebouwd zorgt voor een ontzagwekkend persoon. Jongeren hebben bijvoorbeeld veel respect voor de brede bodybuilders of grote mannen.
Voor politie vrouwen weet ik niet wat respect afdwingt.