Ha, die Zondag;

Holocaust is de gebruikelijke naam voor alle vervolgingen, mishandelingen, moorden en andere misdaden die er tegen specifieke bevolkingsgroepen (dus niet alleen joden, maar met name ook politieke dissidenten, bepaalde krijgsgevangen, zigeuners, geestelijk gehandicapten en homoseksuelen) tijdens en door het nazi-regime zijn gepleegd. Shoah is de naam die er in het Hebereeuws aan de vervolging van de joden in het bijzonder is gegeven. Zie onderstaand linkje om te zien hoe de samenstelling van de slachtoffers was. Overigens zijn er in die periode ook genocides gepleegd door anderen dan de nazi's: in Roemenië zijn veel zigeuners door de eigen Roemeense bevolking vermoord en in Kroatië zijn eerst de ethnische Serviërs op grote schaal opgejaagd en vermoord voor men zich op de joden richtte. Die laatste massamoord was de kiem voor de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Shoah is een ruim 9 uur durende documentaire uit 1985 van de Franse filosoof en journalist Claude Lanzmann over de holocaust. De film bestaat uit interviews met zowel slachtoffers als daders.

Bijzonder aan de film van Lanzmann is dat hij geen archiefbeelden gebruikt. Vernietigingskampen als Auschwitz en Treblinka zijn te zien, zoals ze er jaren na de Tweede Wereldoorlog uitzagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shoah, is een FILM, gemaakt over de holocaust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In betrekking tot de 2e Wereldoorlog betekent het hetzelfde.
Maar er valt nog wel wat over te vertellen:
"Shoah" is het woord voor catastrofe in het Hebreeuws.
Het is de naam die in als snel na de stichting van de staat Israel aan de vernietiging van de Joden werd gegeven daar.
Er was in de wereld ook kritiek op het woord. Immers, er waren ook zigeuners en homoseksuelen vermoord, waarom een Hebreeuws woord?
Aan de andere kant heeft Holocaust een vreemde oorsprong:
Het betekent iets als een 'brandoffer aan de goden', en de vraag is wat dat te maken heeft met genocide.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je bent de eerste die niet in verwarring raakte door de titel van die film die hiervoor genoemd wordt en waarvan kennelijk gedacht wordt dat dat de enige betekenis is van het woord Shoah.
Onder het mom van de Tweede Wereldoorlog, in het belang van hun "nieuwe orde" trachtten de nazi's alle Joden van Europa te vermoorden. Voor de eerste maal in de geschiedenis werden industriële methoden gebruikt voor de massale uitroeiing van een volk. Zes miljoen Joden werden vermoord, waarvan 1.500.000 kinderen. Deze gebeurtenis noemt men de Holocaust.

De Shoah, Shoa of Sjoa is de systematische Jodenvervolging door de nazi's en hun bondgenoten voor en in de Tweede Wereldoorlog als onderdeel van de Holocaust. Tijdens Hitlers regering werden aldus ongeveer zes miljoen Europese Joden vermoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ondanks dat je dit antwoord keurig hebt gekopieerd en een bronvermelding hebt gegeven is het toch onjuist.
De Shoah was geen onderdeel van de Holocaust.
De Shoah IS de Holocaust.
itsme
14 jaar geleden
maar toch een belangrijke verbetering... een echt antwoord op de vraag, relevante informatie gebruikt en geen overbodige stukken tekst erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geprobeerd, dan krijg je deze keer geen min van me.
De Shoah, Shoa of Sjoa is de systematische Jodenvervolging door de nazi's en hun bondgenoten voor en in de Tweede Wereldoorlog als onderdeel van de Holocaust.

Het woord Holocaust komt van het Griekse ὁλόκαυστον = holokauston ofwel 'geheel verbrand'. Dit was een aanduiding voor een brandoffer aan een godheid. De term Holocaust voor de Sjoa is in zwang gekomen vanuit de Verenigde Staten, waar eind jaren zeventig de gelijknamige televisieserie grote aandacht trok.
Aangezien deze term van oorsprong voor een vrijwillig brandoffer staat en er bij deze Holocaust niets aan welke God dan ook werd geofferd, heeft dit voor velen een nare bijklank; daarom geven veel mensen er de voorkeur aan te spreken over shoa (שואה = vernietiging).