iik ben in engeland geboren en heb daar een half jaar gewoond nu kan ik tot mijn achttiende een engels paspoort aanvragen is dat slim? en zoja hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het aanvragen kun je doen bij de Engelse ambassade in Den Haag. (en in de bron)
Het zou handig kunnen zijn wanneer je ooit in Engeland wilt gaan wonen of werken. Heel misschien (en waarschijnlijk niet) heb je minder last van douane controle.
Een dubbele paspoort heeft wel als voordeel dat je nog steeds thuis kunt komen als je eentje kwijt raakt op reis.
Verder kan ik geen enkele rede verzinnen waarom je zo'n paspoort nodig kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of jij nu reeds een dubbele nationaliteit hebt. Als je deze reeds hebt, kun je gewoon een engels paspoort aanvragen.
Indien je nu nog geen engelse nationaliteit hebt, moet je voorzichtig zijn met aanvragen. Tot 2 maart 2012 werd de landenlijst aangehouden (zie bron 1 Groot-Britannië en doorklikken; verdragen rondom afstand van nationaliteit), maar vanaf 2 maart 2012 zijn de regels rondom dubbele nationaliteit vanuit Nederland verscherpt (zie bron 2 één-na-onderste alinea). Dit houdt in dat de regels tussen Groot-Britannië en Nederland voor jou gewijzigd kunnen zijn en je je nederlandse nationaliteit bij aanvraag van de engelse nationaliteit kwijt kunt raken (zie bron 3, 4e alinea).
Ik zou in jouw geval contact opnemen met de IND of de landenlijst nog geldig is en tot wanneer en dit bij de engelse immigratiedienst verifieëren!