Wat is de functie van de nar in de samenleving?

Is die functie veranderd van de Middeleeuwse hofnar naar Hans Teeuwen of Theo Maassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Hij had een belangrijke functie: met grappen kon hij dingen zeggen 'die iedereen wel weet maar niet durft te zeggen'

De nar was vrijgesteld van normen en waarden (in zijn grappen), dus kon hij alles zeggen wat hij wilde.

Koningen vonden dat heel belangrijk, want zij wisten meestal wel degelijk dat iedereen om hem heen *alleen* maar voor hem *positief* nieuws bracht, omdat ze anders bang waren gestraft te worden (de boodschapper straffen speelt in alle tijden).

Dus als hij *echt* wilde weten hoe het zat, dan moest hij goed de grappen tot zich door laten dringen. Zo hield hij voeling met de werkelijkheid.

Lees voor 'de koning' nu 'het volk' en het is niet veel anders.

Hoewel het 'echt tot zich door laten dringen' niet erg besteed is aan de meeste mensen......
En dan is het alleen maar platte lol.......

Als de mensen die dat wel degelijk tot zich door laten dringen, als we die nou tot 'elite' verklaren, dan wil ik graag tot de elite behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. De nar was er simpelweg voor het vermaak van de koning, deed een paar kansloze trucjes en dat was het dan. Cabaretiers van deze tijd hebben een belangrijker functie, deze zorgen ervoor dat we op een luchtiger manier denken over zaken waar men altijd maar serieus over is. Ze maken taboes bespreekbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nar stelt vragen die niemand anders mag stellen of geeft antwoorden die niemand anders mag antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn we allemaal wel enigzins narren.
De Narren van vroeger stonden onderaan de sociale ladder maar mochten wel zeggen wat ze wilde.

Nu mag je in Nederland niet altijd alles zeggen als er bepaalde mensen bij zijn, politie bijvoorbeeld, maar anders in principe wel.

Dus de hedendaagse narren, dat zijn jij en ik en iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nar ging vaak gekleed in een speciaal voor hem gemaakt pak, vaak voorzien van bellen, de zogenaamde narrenbellen. Soms droeg hij ook een staf bij zich, ook zotskolf of Marot genoemd. De nar werd gezien als staande onderaan de sociale ladder, maar mocht zeggen wat hij wilde, vaak tegen de heersende opvattingen in, zonder dat hij daarvoor gestraft werd.