Moet een land om lid van de EU te worden ook belang hechten aan dierenwelzijn?

Ik heb gelezen dat deze landen (uiteraard) mensenrechten hoog in het vaandel hebben moeten staan, maar geld dat ook voor dierenrechten? Waarom wel of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja.

Als voorbeeld kan je de huisvesting van de legkippen nemen, binnen de gehele EU is de legbatterij verboden.

Ook betreffende de beschermde diersoorten dienen binnen de EU alle landen de zelfde regelgeving te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de legbatterij is toch hetzelfde als bio-industrie en die bestaat toch nog???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De legbatterij was een onderdeeltje uit de bio-industrie.

Andere antwoorden (1)

Ja er worden bepaalde eisen gesteld doch in de praktijk zijn er (zoals gewoonlijk) meer regeltjes dan middelen om het naleven ervan te controleren. Zie link 1

Enkele van de regels van die wet vertalen zich als volgt:

"A. overwegende dat alle inspanningen voor de bescherming en het welzijn van dieren moeten uitgaan van het beginsel dat dieren wezens met gevoel zijn en dat met hun specifieke behoeften rekening moet worden gehouden en ook dat dierenbescherming in de 21e eeuw een uiting van menselijkheid is en een uitdaging voor de Europese beschaving en cultuur,
B. overwegende dat Europa gedurende de afgelopen jaren een omvangrijk geheel van wetgeving inzake dierenbescherming heeft ingevoerd en inmiddels een van de hoogste niveaus van dierenbescherming ter wereld heeft bereikt, en dat het Europees Parlement herhaaldelijk te kennen heeft gegeven dat het dit proces als essentieel beschouwt, omdat een hoog niveau van dierenbescherming in Europa beantwoordt aan de vraag van het publiek naar ethisch en sociaal onproblematische producten,"

De overige punten kan je lezen via 2e link.

Ook Nederland zet zich extra in om onze dieren een dierwaardig leven te bieden.

Meer info kan je onder andere vinden via bijgevoegde link.

Groetjes