Ja hoor. Dan gaan we gewoon weer terug naar het ruilen van goederen. Het zal wel een stuk lastiger worden, omdat het niet zo makkelijk is om te kijken hoeveel kippen je moet hebben om een kilo kaas te krijgen.

Je hele maatschappij gaat ondersteboven. Dus we kunnen niet doorleven zoals we nu doen. Maar geld is geen vereisde voor het bestaan van de mensheid. In romeinse tijd was er ook nog geen echt geld, en werd zout gebruikt als betaalmiddel De soldaten van het Romeinse leger werden betaald met zoutstaven, Salarium genoemd. Het huidige woord salaris is daar van afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee..Ik niet in ieder geval....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je onderschat jezelf
ja, door middel van bijvoorbeeld ruilhandel. Deden we schijnbaar vroeger ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de toekomst heb je geen fysiek geld meer nodig. Je hebt dan alleen nog een getalletje op je rekening staan en that's it. Je gaat met je hand langs een betaalsysteem en klaar is kees.
Als je geld even definineert als ruilmiddel, en alle ruilmiddelen opheft: dan zal er veel minder sprake zijn van samenwerking. Dan zou de mensheid meer terugvallen naar 't dierenrijk. Dan wordt 't een kwestie van jezelf snel kunnen aanpassen bij grote plotselinge rampen. De mens is dan waarschijnlijk een wat te groot dier om zo'n ramp te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig heeft een universiteit ergens in Texas daar recentelijk onderzoek naar gedaan. Althans het doel van het onderzoek was, of de mens zou uitsterven als er een paar essentiële dingen zouden weg vallen. Waaronder dus geld. Het schijnt dat het gros van de mensen in staat is om binnen 48 uur volledig om te schakelen naar de nieuwe situaite...

Dus als geld zou wegvallen dan zal het gros van de mensen instinctief weten wat ze bijvoorbeeld vanuit de natuur kunnen gebruiken. En dit dus buiten een eventuele ruilhandel om die zonder enige twijfel zal ontstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want dan kun je niet bijhouden wie bij jou in het krijt staat... Dus onmogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat hebben we tienduizenden jaren gedaan, dus dat zal best weer lukken. Mensen zijn taai. Het huidige kapitalistische systeem in stand houden zal echter lastig worden, maar als we het consept ' geld' niet meer hebben, vinden we het vermoedelijk in no time weer in één of andere vorm uit. De wereld zou er echter vermoedelijk zeker in eerste instantie anders uit komen te zien. De vraag is of dat op alle punten een verslechtering zal zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben het ooit gekund, maar ik denk dat we het systeem van geld als ruilmiddel ons zodanig eigen hebben gemaakt dat we grote problemen zouden tegenkomen als het abrupt weer ingevoerd zou worden. Het geld dat de kredietcrisis kost zou nooit meer terugkomen, en een groot deel van de mensheid leeft bij de gratie van het geld dat op je rekening staat. Als ik geen geld meer heb, hoe moet ik dan eten? Wat moet ik dan bij de supermarkt (of aan ieder willekeurig persoon) geven om eten te krijgen? Dan moet ik leren zelf iets te verbouwen en voordat ik daar de noodzakelijke vaardigheden voor heb ben ik allang omgekomen van de honger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Als niks meer geld zou kosten, alles is gratis en iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen spullen, voedsel en gezondheid. Het zal erg primitief worden allemaal dat wel.
Je kunt onderling nog gaan ruilen, maar dan zal er toch behoefte komen aan waardevolle dingen en uiteindelijk misschien weer geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik kan heel goed koken dus als ik nou voor jou een maaltje maak van zelf geteelde aardappelen en met de buren geruilde uien en penen, dan kan jij mooi ondertussen bij mij een nieuwe douchestang ophangen (die ik overigens geruild heb met de loodgieter door voor hem een contract uit te werken).

Ruilhandel, een veel beter systeem dan geld! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou de mensheid op een beschaafde manier kunnen overleven?Is een bak zand evenveel waard als een bak stenen?Ik denk dat er in het begin van dit geldloze tijdperk nogal wat zou gepalaverd worden.Uiteindelijk zouden de armen zonder geld ook arm blijven en de rijken zonder geld rijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof zeker dat dat mogelijk is, het is namelijk niet zo vanzelfsprekend hoe alles al kant en klaar in de winkel klaar ligt, ook al zijn we niet anders gewend.. door ons drukke bestaan hebben we nergens meer tijd voor, moet juist het leven/overleven (eten,drinken) snel tussendoor.. als men dichter bij zichzelf zou staan en in de natuur kunnen we alles en hebben niets nodig.. zo is het toch eeuwen gegaan en het kan nog steeds in verschillende wereld delen.. dus ja het kan, maar het is zo gemakkelijk, geld.. hoef je niet meer na te denken en te jagen, hebben we alle tijd om te doen wat we leuk vinden, lekker aards zijn ;) we weten haast niet beter om ergens nog moeite voor te hoeven doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, vroeger ging het toch ook goed met ruilhandel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zullen dan wel moeten. We gaan toch niet met z'n allen dood als de laatste munt uitgegeven is. Dat wordt moeilijk.!
Stel je voor, terug naar de oertijd dat zal een hele kluif worden. Vooral voor de zwakkere (zieken) in de samenleving . Stel je voor: alleen eten verkrijgen tegen ruilhandel.
Ruilhandel die je zelf hebt gemaakt tegen andere zaken om te kunnen leven.
Onze voor-voor-voor ouders waren er bedreven in maar wij....!! Laten we hopen dat het niet meer terug komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger toen de mensen geen geld hadden werd er gewoon "in natura" geruild. Dus een ieder ruilde de produkten (of diensten) die hij/zij in de aanbieding had voor wat hij/zij wilde hebben. Echter, de ene mens heeft nu eenmaal meer aan te bieden dan een ander, dus het gevolg zal zijn dat een hoop mensen minder produkten of diensten tot hun beschikking zullen hebben of krijgen.
Natuurlijk zullen we zonder geld kunnen overleven, maar waarschijnlijk zal er wel weer een ander universeel ruilmiddel uitgevonden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan makkelijk

zie bron

http://lowimpactman.wordpress.com/2009/11/10/leven-zonder-geld/