Is een wijs persoon een slim persoon?

Veel mensen kijken naar het IQ van iemand slimheid, maar je hebt ook mensen tussen zitten en die worden wijs genoemd. Heeft wijsheid een verband met slimheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijs word je vaak toch door levenservaring. Een superhoge IQ kun je al op jonge leeftijd halen.

Het beste antwoord

nee, een wijs persoon hoeft niet slim te zijn, en een slim persoon hoeft zeer zeker niet wijs te zijn.
het een heeft niet zoveel met het ander te maken.
slim zijn is het vermogen opportuun te zijn, kansen waarnemen.
wijs zijn is een levenshouding, een verworvenheid, waardoor je oa kan relativeren, of anderen kan inspireren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal mee eens!

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is er zeker geen een op een verband tussen wijsheid en IQ, al zal het met een al te laag IQ niet gemakkelijk zijn om wijsheid te vergaren.
Slimme mensen kunnen wel een groot gebrek aan wijsheid vertonen, sommigen kunnen b.v. zichzelf niet relativeren.
Voor wijsheid moet je juist goed kunnen relativeren om zo een goed overzicht op de wereld te krijgen, alles in de juiste proporties te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt niet objectief te bewijzen. Als er onderzoek gedaan zou worden op wijsheid tussen slimme mensen, op welke vragen zou er dan getest worden?
Het is een vraag op een vraag, maar soms kun je hiermee wel verder komen door de gestelde vraag iets aan te passen.
Ik denk overigens zelf dat mensen met een EQ meer wijsheid in het leven ervaren, omdat de meeste belangrijke beslissingen in een mensenleven emotioneel genomen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik niet meteen zeggen, want een persoon met veel wijsheid die het niet onder controle heeft is geen wijs persoon.

Maar die twee begrippen lijken heel veel op elkaar, in mijn ogen is wijs zijn net een stap verder dan slim zijn.

Slim zijn is volgens mij een combinatie van intelligentie, inzicht en tactiek. je bent slim als je dat goed beheerst.

Maar wijsheid is meer dan alleen slim zijn. want je bent ook wijs als je jezelf goed kent en verder kan kijken dan de meeste mensen kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, slimme personen weten veel antwoorden op vragen, maar wijze personen proberen door diep na te denken wijzer te worden. Je wordt dus wijs door vragen te stellen.