Hoe is het mogelijk dat wij accepteren dat de V.S het verdrag over de rechten van kinderen niet heeft ondertekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even nuanceren: zou jij liever een kind in de laagste sociale klasse zijn in India of Thailand? Of toch maar liever in de VS? Of je land dat verdrag wel of niet heeft geratificeerd, zegt niet zoveel als je werkt in een sweatshop of de kinderprostitutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Suzy daar ging het niet om. Het gaat in deze vraag erom hoe het kan dat we dit soort dingen "toelaten", en dat van het land wat de wereldleider is.

Het beste antwoord

Nog heel even wachten:

Amerikaanse kinderrechtenorganisaties zijn "voorzichtig optimistisch" dat de Verenigde Staten binnen afzienbare tijd de VN-conventie over de Rechten van het Kind zullen ratificeren. 193 landen hebben dat al gedaan; alleen de VS en Somalië hebben het twintig jaar oude verdrag nog niet in hun eigen wetgeving opgenomen.
Volgens Meg Gardinier, de voorzitter van de Amerikaanse campagne om de VS het verdrag te doen ratificeren, werkt de regering aan plannen om de procedure tegen 2011 rond te hebben.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar goed, dat betekend dat we het 19 jaar al accepteren.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is om te huilen. Alleen hebben we geen middelen om deze supermacht tot iets te dwingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we geen macht, of dwingen we onszelf tot het geloven hierin?
AWM
14 jaar geleden
We zijn maar een heeeeeel klein landje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar we hebben nu toch een EU president? En de EU heeft zelfs meer inwoners dan de VS...
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar hij is blank. Dat maakt geen indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht omdat het een Belg was....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helder en duidelijk, ook de reacties!

Andere antwoorden (3)

Amerika gaat altijd zijn eigen gang..

Ieder land mag zelf weten wat hij ondertekend of niet. Andere landen kunnen allicht aandringen wèl te tekenen. Maar het blijft uiteindelijk de keuze van het land zelf. En zoals je weet is Amerika àltijd eigenwijs....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt... grote onzin natuurlijk... Net of hun rechtssysteem zo lkkr is...
Het zal je misschien verbazen, maar Nederland is ook op de vingers getikt door Unicef voor het schenden van de rechten van kinderen. Dit i.v.m. opsluiten van kinderen met een OTS in justitiële inrichtingen.
http://www.defenceforchildren.nl/p/53/762/mo89-mc187/mo124-m0/mo125-cg195/aantal-opgesloten-kinderen-in-nederland-%E9%E9n-van-de-hoogste-in-europa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De VS hebben het wel ondertekend, alleen niet geratificeerd. Dat betekent dat zij niets mogen doen wat tegen het verdrag ingaat, maar er niet aan gebonden zijn.
Verder is het heel simpel: wij hebben er gewoonweg niets over te zeggen. Iedere staat is soeverein en mag dus zelf bepalen aan welke verdragen het zich vast wil leggen. Wat wél kan is diplomatieke middelen inzetten. Overigens is het niet ondenkbaar dat de VS het verdrag wel gaan ratificeren, Obama heeft aangegeven dat het een schandaal is dat zij zich enkel in het gezelschap bevinden van Somalië (het enige andere land dat het verdrag niet geratificeerd heeft). Dus de toekomst zal het uitwijzen.