Als een jong stel arm in arm loopt, waar hoort een man volgens de etiquette dan zijn hand te houden als een dame bij hem inhaakt?

Rond welke hoogte (borst, buik, heup?) en in welke houding (vuist of juist vlak?) hoor een man zijn hand te houden als hij arm in arm loopt met een vrouw? bestaat hier etiquette voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (6)

Dat mag je lekker zelf allemaal weten. Doe dat waar je je beide prettig bij voelt.
Antwoord op je laatste vraag: Nee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, als de man wil kan hij ook de "middelvinger" opsteken als hij dit doet, misschien niet gepast.. Hoe dan ook, prima antwoord.
De man zal zijn arm zo houden, dat de dame makkelijk kan inhaken. Dus niet te hoog en niet te laag. Niet te strak en niet te los. Hopelijk voelt hij dat aan, zo niet dan kan de dame aangeven hoe zij graag gearmd loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bepaalde kringen zal daar wel een 'vuist'regel voor bestaan doch in de burgerij wordt er gewoon afgegaan op hetgeen beide partijen, in onderling overleg, als het meest comfortabel aanvoelen.

Hou je haaks, hoe of waar je ook inhaakt ;-)

...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALS daar al een etiquette regel voor is, dan is die zeker beschreven door Amy Groskamp-Ten Have.

Die schreef DE bijbel voor goede manieren: "Hoe hoort het eigenlijk".

Dat hele boek is op het internet te vinden.
Ik kan er geen hoofdstuk "wandelen" in vinden, maar misschien ontdek je iets waar je iets aan hebt.

http://www.dbnl.org/tekst/gros006hoeh01_01/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een regel die voorschrijft dat de dame rechts loopt. In Engeland links. Waarom? Omdat de dame dan aan de veilige zijde loopt. De heren beschermden.... Goeie ouwe tijd(-: Hij houdt zijn arm zodanig dat zij er op kan leunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is sterk cultuurbepaald. In Nederland, evenals trouwens in de meeste "westerse" landen is dat de dame rechts loopt. In Spaans georiënteerde landen daarentegen wisselt de man voortdurend van plaats. Dit lijkt zeer vreemd voor ons, doch de man is verplicht steeds tussen de vrouw en een langskomende passant te lopen. Ter bescherming. Maar deze oude gewoonte is bij de jongere generatie vrijwel verdwenen.
Waar de arm te houden? Wordt grotendeels bepaald door de intimiteit welke tussen beiden bestaat. Bij inhaken, armpje-door, is er natuurlijk geen probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
In landen waar het verkeer links houdt is dit natuurlijk omgekeerd, de dame loopt links, aan de muurzijde.