Is het scheiden van dames- en herentoiletten plicht of conventie?

Op veel openbare plekken zijn er gescheiden dames- en herentoiletten. Dit terwijl ook gemengde toiletten mogelijk zijn - zeker als je de urinoirs om de hoek zet zodat vrouwen geen plassende mannen hoeven zien, of als je de urinoirs helemaal weglaat.

Het aanleggen van gescheiden dames- en herentoiletten is dus "technisch gezien" niet nodig. Toch wordt het vaak wel gedaan.

Komt dit door een wettelijke plicht, of is het in onze cultuur een conventie?

Cryofiel
12 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met Carnaval staat er altijd zo'n rij bij de dames, dat ze van mij gewoon op de heren wc mogen hoor. Zeker als ze er leuk uitzien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik idd. altijd als het druk is op de dames. Maar meestal zijn de damestoiletten schoner, er wordt minder naast geplast. En er staan bij de heren geen "speciale" afvalbakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de heren ruikt het raarder dan bij de dames ;)

Het beste antwoord

Het Bouwbesluit stelt geen eisen aan het scheiden van een toiletruimte voor mannen en vrouwen. Een toiletruimte mag dus gebruikt worden door zowel mannen als vrouwen. In artikel 4.35 lid 6 wordt wel gesproken over een gemeenschappelijke toiletruimte. Hiermee wordt echter bedoeld dat op een gemeenschappelijke toiletruimte meerdere gebruiksfuncties aangewezen mogen worden en heeft niets te maken met een heren of dames toiletruimte. Het Arbeidsomstandighedenbesluit stelt echter wel eisen: In een bedrijf of inrichting waar 10 of meer werknemers gelijktijdig werkzaam plegen te zijn, zijn de toiletten naar seksen gescheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is in ieder geval in de Horeca en Voedingsmiddelen verwerkende industrie volgens de HACCP voorschriften verplicht. En tevens in de Horeca zijn aparte toiletten en een douchegelegenheid voor personeel verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In hoe verre het verplicht is ze te scheiden weet ik niet, maar de regelgeving laat nog al wat te wensen over.
In een klein bedrijf is het wel toegestaan een toilet te gebruiken voor man+ vrouw, aangegeven op de deur, maar zonder urinoir, zoals je veel in kleine cafe's, cafetaria e.d. ziet.
Bij de toepassing van een urinoir is het denk ik verplicht het in tweeën te splitsen in man + vrouwen W.C.
Maar je ziet dat veel van dit soort zaken in het verleden zo maar zijn ontstaan zonder enige wetgeving.
Gek genoeg hoeven grote winkels, waar erg veel mensen komen, zoals een supermarkt, geen toiletten aan te leggen voor het publiek, ook veel grote bouwmarkten doen hier niet aan mee. ( sommige wel)
Zo lijkt het er dus wel op, dat wetgeving totaal ontbreekt, terwijl bij iedere eetgelegenheid, al is het maar bij de warme bakker, er wel toiletten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de horeca is het verplicht gescheiden.

Elke andere gelegenheid mag het gecombineerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad als er meer dan 10 menen werkzaam zijn.