Kan ik van vrienden nu geld eisen voor hun jas?

1,5 week geleden zijn we uitgeweest in veghel met zen vieren. 1 van ons kocht een kluisje voor 5euro. toen we teruggingen was hij zijn sleutel kwijt geraakt en gingen we zonder jas naar huis. ik heb er alles voor gedaan om de jassen terug te krijgen en met succes. Het bedrijf die de kluisjes beheerd bracht wel 35 euro in rekening voor hun werkzaamheden. ik heb deze netjes betaald en kreeg de 4 jassen terug. Maar nu willen me vrienden, die niks voor de jassen gedaan hebben hun jas terug zonder te betalen! Ik vroeg ze netjes om gewoon 9euro te geven om de kosten te delen maar dit doen ze niet en willen wel hun jas terug. Kan ik hun jas houden of ben ik verplicht de jassen terug te geven omdat het niet mijn eigendom is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mooie boel! Jij was niet degene die de sleutel verloor, maar wel degene die de moeite nam om te regelen (en ervoor te betalen!) dat het kluisje open werd gemaakt. En nu weigeren je zogenaamde vrienden om mee te betalen aan die kosten??
Ik zou tegen hun zeggen dat ze tegen betaling van die kosten (mag je best afronden tot 10 euro trouwens...) hun jas terug kunnen krijgen. Je hebt er verdorie echt moeite voor gedaan!
Dat je je moet afvragen of dit wel vrienden zijn is een ander verhaal.... :-(

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraagt je af wat je rechten zijn, maar je laat dit toch niet tot een rechtszaak oplopen. Je kunt je ook afvragen hoe het zit met de rechten en vooral de plichten van degene die het sleuteltje van de kluis bij zich had. Hij is de "schuldige" in dit verhaal. Dus zou hij eigenlijk in zijn eentje voor de kosten hebben moeten opdraaien. Dat jij het hebt geregeld en betaald is hartstikke leuk van jou, maar nu laten ze jou nota bene voor de kosten opdraaien. In plaats van je te bedanken voor alle moeite!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In eerste instantie zou je degene die de sleutel kwijtgeraakt is moeten aanspreken, die zou zich aangesproken moeten voelen.

Jij bent verplicht om je vrienden hun jas (eigendom) terug te geven. Daarnaast zijn zij moreel (maar niet wettelijk) verplicht om jou een deel van de kosten terug te betalen.

Weet je wel zeker dat het -vrienden- zijn?

Je kan hun jassen natuurlijk weer in een kluisje stoppen en de sleutel weggooien .... maar of dat de vriendschap bevordert....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral dat laatste idee is al een dikke plus waard!
En ach, dit zijn nu toch EXvrienden?
Een ondernemer heeft het recht van retentie ofwel tot er betaald is houdt hij het recht de goederen onder zich te houden. Denk dat een rechter dit in jou geval zeker ook zal aanhalen / meenemen. Maar zover mag je het denk ik niet laten komen en ik zou de jassen teruggeven en de vriendschap beeindigen met ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Grapjas voor 35 euro en ze is geen ondernemer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Retentierecht is niet voorbehouden alleen aan een ondernemer maar iedere schuldeiser kan er gebruik van maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Retentierecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://wetboek.net/BW3/290.html?l=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat die vrienden er een rechtzaak van zullen maken??
Je vrienden kwijt en ook nog eens 35 euro? Nou nee, dat vind ik het idee van AdrieK toch stukken beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks teruggeven. Terug kopen!
Tja, je hebt natuurlijk geheel ter goeder trouw gehandeld. Maar beter was geweest alleen jouw jas eruit te nemen, en daarna de kluis weer te sluiten. Breng je vrienden op de hoogte dat jij tegen betaling van € 35.- de sleutel hebt verkregen. Zij kunnen hun jas tegen hun deel van dit bedrag, dus € 9.-, krijgen. Reageren ze afwijzend, dan geef je de sleutel terug aan de verhuurder.
Mijn grootmoeder zei in zo'n geval: "als 't weer gebeurt, zei domme Jaap".

Toegevoegd na 14 minuten:
Na het belerende sermoen nog iets over je handelwijze. Je bent hier eigenlijk zeer eigenmachtig opgetreden. Je wist niet of je vrienden wel prijs stelden op hun misschien wel oude jas. In elk geval ben je nu dus de eigenaar van drie jassen. Plus inhoud, al zal dat weinig voorstellen. Je kunt ze dus verkopen aan een 2e-hands zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Kees, ze is geen eigenaar van de jassen maar bewaarder.
En ze kan ze dus ook voorlopig niet verkopen voordat het duidelijk is of ze die 9 euro willen betalen.