Als je echt via de wet zou handelen, mag je de inbreker alleen mee helpen met de goederen naar buiten te slepen, je mag hem niet aanraken (Ja, zo krom is de wet hier).
Zo als die junk die wasautomaat muntjes roofde bij een camping tijdens een inbraak, de beheerder en zoon hadden hem een paar klappen gegeven omdat hij zich ernstig verzette. De junk ging vrij uit, de beheerder en zoon werden opgesloten.
De regelgevingen worden veranderd maar als je gepast geweld gebruikt als hij dat doet, dan zal er geen rechter meer over vallen, je hebt het recht jouw bezittingen te verdedigen, zij het met gepast geweld indien nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als hij daarna gewond is, zullen er regeltjes werkzaam worden. Anders geen probleem.
12 jaar geleden
Gepast geweld mag je toepassen.
Dat zal zijn, zo licht mogelijk en zo veel als noodzakelijk.
Kortom, nogal vage regelgeving dus.
Zodra je wapens gaat gebruiken begeef je je op glad ijs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je moet doen is de dief staande houden. Verwijderen lijkt me niet zo handig. Je houdt de dief staande pakt je mobiele telefoon maakt een foto en waarschuwt de politie. Als hij probeert zich uit de voeten te maken ben je gerchtigd hem vast te pakken. Gebruikt de dief geweld dan mag je gepast reageren. Als je zover bent dat je een foto hebt dan is het ook niet meer nodig om hem met alle geweld te stoppen, want de meeste inbrekers zijn bij de politie wel bekend.