"Inleiding in de sociologie - Samenlevingen"
Nico Wilterink & Bart van Heerikhuizen (red.)
Noordhoff Uitgevers
isbn 978 90 01 60683 1

Dit was althans het boek bij mijn module 'Sociologie' in jaar 2 (journalistiek).

Harde kaft, 248 pagina's (tekst, foto's, tabellen etc. kleur), maar da's inclusief een inhoud, begrippenlijst en literatuurlijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensenmaatschappij van Abram de Swaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond Jared Diamond's "Zwaarden, Paarden en Ziektekiemen" een erg interessant boek.
(In deze internationale bestseller verklaart Jared Diamond waarom niet de Australische aboriginals, de Mexicaanse indianen of de Afrikaanse nomaden de wereld veroverd hebben. op toegankelijke wijze toont hij aan dat de geschiedenis voor de verschillende volkeren een verschillende loop genomen heeft als gevolg van geografische, klimatologische en bacteriologische factoren en niet als gevolg van genetische verschillen tussen de volkeren. Volgens Diamond hebben de ontwikkelde delen van de wereld hun positie uiteindelijk niet aan zichzelf, maar aan een speling der natuur te danken.)

Hij heeft nog meer interessante boeken geschreven. Bijvoorbeeld:
Ondergang (Wie kent niet de fascinatie voor de indrukwekkende en mysterieuze ruïnes en bouwwerken uit het verleden? Van Maya's, Chinezen, Grieken en Polynesiërs? Waarom kwam aan zo vele machtige beschavingen een eind? In Ondergang ontwikkelt Jared Diamond een alomvattende theorie over het verdwijnen van beschavingen.

Aan de hand van boeiende historische beschrijvingen laat hij zien dat beschavingen vooral ten onder gingen door aantasting van het milieu, klimaatverandering, snelle bevolkingsgroei en verkeerde politieke beslissingen. Diamond trekt het verband door naar onze beschaving en stelt de dwingende vraag: hoe kan onze wereld een ecologische zelfmoord voorkomen?)

Zie ook BOL.com
12 jaar geleden
Sociologie, een inleiding, van M. Elchardus
Veel fijner boek dan het gortdroge boek dat ik op mijn opleiding kreeg en dat veel jaargenoten een sociologieallergie bezorgde ;-)