Waarom wordt donker haar niet blond in de zon?

Mensen met blond haar die nog blonder word door de zon,terwijl ze in de meest zonnige landen zoals Marokko,Turkije,Spanje,Griekenland,Italie en Africa waar altijd de zon schijnt de mensen niet blond zijn maar altijd zwart haar hebben?waarom heeft daar niemand blond(naar mijn idee)waarom word dat dat niet lichter van kleur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben benieuwd of er ook een heel duidelijk antwoord zal komen. goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!!

Het beste antwoord

Blond haar heeft een ander pigment dan donker haar. Donker haar kan minder snel heel blond worden. Zwarte haren gaan ook vaak in combinatie met donkere ogen.

Licht bruin en blond kan door de zon worden aangestast en blonder worden. Ook kan dat in een zwembad met chloor en in combinatie met de zon.

Het is ook kenmerkend dat in Engeland meer mensen zijn met rood haar, Scandinavie blond haar. Aziatische landen zwart haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Negers worden ook bruin door de zon hoor... Tijdens mijn opleiding was er een student uit St Maarten, zijn huid was heel donker... Maar toen hij terug kwam uit St Maarten, toen was hij helemaal zwart na een vakantie... Dus ook daar de huid-verandering door de zon...

En het haar is zwart omdat het beter de warmte kan opnemen EN afstaan... Daarbij is dat zwarte haar qua doorsnede ovaal, wat met zich meebrengt dat het heel sterk krult en dat heeft weer als voordeel dat er een heel groot oppervlakte is dat koelt en er warmte-isolatie is van buiten naar binnen... Dus dat houdt het hoofd koel in hete zon... En wit haar dat plat ligt is alleen maar hinderlijk in de brandende zon...

Zonlicht bleekt... Vroeger legde men de gewassen kleding op de grond in de zon te drogen, de zon bleekte het nog meer daardoor... (Ja meer dan 50 jaar terug hoor)...

Dus blond haar in de tropen is niet handig... Daarom hebben ze dat daar ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De haarkleur wordt door twee pigmenttypes bepaald. Het eumelanine komt voor bij donkere types en wordt volgens mij niet in zonlicht afgebroken. Het donkere haar blijft donker.

Het feomelanine zit in blond en rood haar en wordt o.a. door UV licht afgebroken. Het haar wordt daardoor nog lichter.

Je huid zelf maakt in zonlicht melanine aan, waardoor de huid zelf ook donker kleurt. Zo kan je in de zon witblond worden en qua huid donkerbruin.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Het eumelanine in het haar beschermt het haar dus ook tegen de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +
Zoals alles heeft ook de haarkleur een functie die voortkomt uit de eveolutie ,de blonde haarkleur komt van oorsprong voornamelijk voor in die gebieden waar de winters lang en kouder zijn en de lichtval op het haar in een minder scherpe hoek (bijvoorbeeld in Nederland in de winter ca 30 graden )waardoor de mensen in deze regio's veel energie opnemen moesten op het hoofd door het blonde haar bereikt het eerder de hoofdhuid (hetzelfde als bij een ijsbeer) ,rond de evenaar(waar de hoek ca 90 graden is )is het belangrijker om de warmte te weren waardoor de haardos zich ontwikkeld heeft tot een luchtvasthoudend pakket van kroeshaar in de kleur zwart waardoor de zon de hoofdhuid niet kan bereiken en ze het hoofd dus gemakkelijker koel kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donker haar wordt ook lichter in de zon, maar dat valt minder op en gaat minder snel.

Overiens hebben ze in de landen die je noemt niet altijd zwart haar, eerder bruin. In Zuid-Europa en Turkije zijn ook best veel mensen met blond en rood haar.