Hoe trek je snel aandacht van een bedienend personeel bijv. in een cafe?

Druk, lawaaierig veel mensen ez. Wel op een beschaafde manier graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

Zelf naar de tap lopen of even zwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon even je hand opsteken. Beleefd en het valt op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijken waar iemand van het personeel loopt, daar op af stappen en vertellen wat je wilt.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat maakt toch niet uit? Als je moet wachten tot ze rondkijken of er ergens iets te doen is kan dat wel eens heel lang duren....
Amadea
12 jaar geleden
Meestal ben je daar toch in gezelschap, en kan dus de ander of één van de anderen jouw plek bewaken.
Maak even vriendelijk oog-contact. Zodra je dat hebt is een klein signaaltje genoeg. Je krijgt gegarandeerd ook een reaktie terug zodat je weet dat je boodschap is aangekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het personeel geconcentreerd bezig is, dan hebben ze ook geen tijd voor jou. Ze kunnen tenslotte maar een ding tegelijk.
Zodra ze ook maar een momentje minder geconcentreerd zijn kijken ze op. Dat is een automatisme in de mens. Iemand die oogcontact maakt is valt meteen op. Ook dat is een automatisme. Als je het met een vriendelijk gezicht brengt zal men snel geneigd zijn je te helpen. Vaak sneller dan de bullebak die staat te schreeuwen. Natuurlijk helpt het in een vol cafe om even op een strategische plek te gaan staan b.v. bij de bar rondom de tap. Wacht daar geduldig even, maak oogcontact en al snel kun je bestellen. Probeer het maar eens. Het werkt echt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij eist..., maar dan moet je ook wat terug geven ! Een beetje rust en geduld tonen helpt je uiteindelijk sneller aan je drankje dan opgefokt over de bar gaan hangen.
Maar als jij denkt dat dat beter werkt, prima ! JIJ kwam hier voor advies, niet ik. Ik laat je alleen maar weten wat voor mij al jaren het beste en snelste werkt. Het staat je vrij dit wel of niet op te volgen.
Inderdaad is oogcontact een goede, maar niet zo snel gemaakt in een druk cafe.

Een hand opsteken is een prima teken, verder kan je niet zo veel doen, roepen heeft niet veel zin als het druk/rumoerig is en is ook niet echt gepast.

Verder lees ik in je reactie op een ander antwoord dat het kan zijn dat het kan zijn dat je te druk bent om oogcontact te kunnen maken.

Maar als je zelf al te druk bent om contact te leggen met een ober/barpersoneel, dan doe je niet echt veel moeite om in contact te komen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oogcontact maken en hand opsteken zou moeten volstaan, maar als dat echt niet werkt kun je aan je tafel gaan staan en blijven staan; dit is een dissonant in het vredig caféleven en bedienend personeel wil altijd van zoiets ergs afraken en algauw zeggen dat ze naar je toekomen en dat ook doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is het hebben van oogcontact nadat je je hand hebt opgestoken hèt perfecte middel om je bestelling snel te kunnen doorgeven, maar..

Als het vreselijk druk is, trouwens ook als het niet heel druk is, gaan zij die eerder de hand opgestoken hebben natuurlijk wèl voor.

Toen ik ooit eens tamelijk wat haast had daar ik een trein MOEST halen en ik bovendien nauwelijks aan de beurt dreigde te komen, liet ik een biljet van vijg euro op de grond vallen toen een kelner voorbijschoot.

De man raapte het voor mij op en reikte het mij aan. Snel zei ik: Ik heb vreselijke haast; ik moet een trein halen, kan ik even snel een koffie van U krijgen?

De man glimlachte en bracht het meteen. De koffie smaakte perfect..zodat de man zijn fooi meer dan verdiend had.

Ik raad je echter aan deze methode niet te misbruiken.. want als je dat doet, val je waarschijnlijk gauw door de mand..want gek zijn die luitjes natuurlijk ook niet.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak bij binnenkomst loop ik naar een personeelslid toe, en wijs aan waar ik wil gaan zitten (mocht er plek zijn natuurlijk) en zeg erbij dat ik zo direct wil bestellen.
Dit werkt altijd heel goed, want je blijft vriendelijk en bent direct, én het scheelt de bediende weer een extra loopje, want ze hoeft nu niet naar jou te komen om te vragen of je uberhaubt iets wilt, want dat weet ze al, dat je wat gaat bestellen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet, als ze toch nog bezig zijn kun je hen erop wijzen dat je wilt bestellen en dan komen ze echt wel naar je toe. Vaak ben je niet alleen in een cafe o.i.d dus zijn ze ook met anderen bezig. Je bent niet alleen op de wereld. ALs je dat wel wenst kun je beter zelf service regelen.
Door op te staan en rustig aan je jas aan te trekken.
Je zult versteld staan hoe snel ze dan bij je zijn..!

Als het hopeloos ontbreekt aan de kwaliteit van de bediening van een restaurant of horecagelegenheid is het helemaal niet verkeerd om met deze subtiele manier kenbaar te maken dat je onvrede hebt met de mate van promptheid van de bediening.

Bij het afrekenen en het na 10 of meer minuten nog steeds niet treffen van de bediening is dit ook een ideale stok achter de deur die ik zeer af en toe eens moet hanteren.
Het gaat om respect over en weer. Natuurlijk loop je niet echt weg zonder te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dreigen niet te betalen maakt geen indruk als je niets hebt kunnen bestellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met een groot gezelschap gaat zitten om toch wel het een en ander te gaan nuttigen, wel degelijk. Als een tent het moet hebben van wisselend publiek in plaats van een stamtent waar Mokum het elders over heeft, en dat zo vaker gebeurt, kunnen ze binnen no-time de tent wel sluiten als iedereen dat zo zou doen. Wij pikken als doorsnee Nederlander dan ook te veel.
In Engeland is het nog veel erger, daar laat de bezoeker zich gemakkelijk als een laffe slaaf behandelen en ik heb het met verbazing voor mij ogen zien gebeuren dat b.v. een net iemand die er al een half uur zat voor de lunch niet bediend werd, geen amok maakte en onverrichter zaken gewoon werd verzocht bij het sluiten van de keuken op te stappen wat ook zonder enige vorm van emotie gebeurde. Dat zijn in mijn beleving situaties waar je broek vanaf zakt en waar terecht de beuk er in mag, bij wijze van spreken.