Is het hebben van schuldgevoel een zwakte of juist een teken van empathie?

Ik ben een type die al heel snel schuldgevoelens ontwikkeld.Sommigen zijn terecht maar anderen totaal niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +je uit sympathie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gegeven, zonder schuld en met veel gevoel ;-) Fijne zondag nog!

Het beste antwoord

Als je een schuldgevoel hebt, voel je je schuldig tegenover iemand omdat je hem/haar wellicht, onbedoeld, iets aangedaan hebt.

Empathie is het vermogen dat je als mens kunt hebben om je in te leven in het verdriet van een ander.

Het hebben van een schuldgevoel kan eventueel duiden op een zuiver en eerlijk geweten.

Empathie duidt op de gave het verdriet van een ander (bijna) als eigen verdriet aan te voelen en te beleven..

Uit het voorafgaande kun je tot de slotsom komen dat het hebben van een schuldgevoel noch een zwakte is..noch een teken van empathie.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Schuldgevoel, zwakte en empathie zijn drie begrippen die in principe geen directe verbinding met elkaar hebben.
Empathie is je inlevingsvermogen in de ander. Schuldgevoel hoeft niet perse met iemand anders te maken hebben. Je kunt ook een schuldgevoel ervaren als je je kauwgom op de grond gooit ipv in de prullenbak.
Je moet er achter zien te komen waar dat schuldgevoel vandaan komt en is het TERECHT dat je je schuldig voelt?
Schuldgevoel en geweten gaan hand in hand wat dat betreft. Dat jij je snel schuldig voelt heeft niets met empathie te maken of zwaktes maar met jezelf.
Jij bent zelf degene die zou moet reflecteren of je (werkelijk) schuldig bent in bepaalde situaties.
Misschien ben jij iemand die altijd al gauw toe gaf aan deze gevoelens zonder dat je echt over de situatie na had gedacht. Waarom voel je je schuldig? Wat ging er verkeerd? Etc. Kijk goed naar jezelf en wees eerlijk. Bekijk situaties zo objectief mogelijk, reflecteer op jezelf en vel daarna je oordeel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schuldgevoel zou je in zekere zin een vorm van empathie kunnen noemen maar dan wel een vorm waar je eerder hinder van ondervindt dan vreugde.

Het hoeft verder ook geen teken van zwakte te zijn, het kan een indicator zijn om een bepaald iets de volgende keer anders aan te pakken zodat je vreugde kan voelen in plaats van het knagende of drukkende gevoel van schuld.

Hoe bewuster je met jezelf en anderen omgaat hoe minder je te maken krijgt met het fenomeen schuldgevoel.

Oefen er maar eens mee want als schuldgevoel jouw leven overheerst dan maakt het jou zwak. Leer je ermee omgaan dan maak jij jezelf sterk.

Succes ermee en fijn weekend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt van onze vroegere calvinistische beinvloeding,of aangeleerd gedrag.Anderen kunnen je ook vaak een schuldgevoel aanpraten.Dus noch zwakte noch empathie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel me ook vaak schuldig omdat ik bv niet genoeg doe voor mijn moeder. Ik voel me namelijk verantwoordelijk voor haar (maar voor wie niet). Mij wordt verteld dat ik niet verantwoordelijk voor haar ben, maar dat zij dat zelf is. Ze vraagt steeds alles aan mij, dus is het wel logisch dat ik me verantwoordelijk voel, maar het is niet juist. Zij blijft altijd verantwoordelijk voor zichzelf. Dus doe ik het fout. maar verander dat maar eens, want naar mijn idee werkt empthie dat wel degelijk in de hand.