Zijn Nederlanders het meest klaagende volk ter wereld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klagen is een heel moeilijk begrip om te meten. Hierdoor is een goed wetenschappelijk onderzoek bijna niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is: Het meest klagende volk ter wereld. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg Dogfather, nou niet meteen gaan klagen hè !

Het beste antwoord

Mensen die klagen hebben het doorgaans niet zo slecht en aangezien wij één der rijkste landen ter wereld zijn, is de kans dat wij ook de grootste klagers zijn, behoorlijk groot.

Of we echt de allereerste plaats innemen, durf ik niet te zonder meer te beweren, maar we behoren beslist wèl tot de top van de wereld.

Als je b.v. de donkere inwoners van Afrika neemt kun je zien hoe die mensen, ondanks hun vreselijke leefomstandigheden, altijd zingend en dansend hun werk verrichten.

Van hen kunnen wij daarom nog heel veel leren..vandaar dat ik je stelling wel durf te onderschrijven en ook durf te stellen dat wij 'het meest klagende volk ter wereld zijn'

Groet,

Ton

P.s. Heel leuke vraag dus van mij een '+'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee zeikerds zitten echt overal, wij zeuren alleen over dingen waar we eigenlijk niet over zouden mogen klagen omdat het hier helemaal niet zo slecht is, politiek bijvoorbeeld hebben wij het echt niet zo slecht als sommige mensen denken, er is amper corruptie, een prima economie (vergeleken met..) en qua bezuinigingen durven ze tenminste harde beslissingen te nemen, in de VS bijvoorbeeld durven politici het woord bezuinigingen niet eens te gebruiken omdat stemmen verzamelen nou eenmaal belangrijker is. Bezuinigingen proberen door te voeren (vooral op defensie) staat daar gelijk aan politieke zelfmoord.

Of het OV hier in NL, vraag de gemiddelde trein reiziger wat ie van het OV vind en hij klaagt erop los, terwijl het echt niet zo slecht is als mensen denken, die paar minuten vertraging zo nu en dan is echt niet het einde van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van het OV klopt niet echt in mijn ervaring. Mensen die regelmatig et het OV reizen zijn (terecht) meestal heel tevreden. De mensen die nooit met het OV gaan of heel af en toe zijn degenen die klagen.
Verder goed antwoord +
Mensen die klagen kom je overal op de wereld tegen, maar het probleem in ons land is dat wij over verkeerde dingen ontevreden zijn. We wonen in één van de meest welvarende landen ter wereld en hebben sinds de Tweede Wereldoorlog een steeds hogere levensstandaard gekregen.
Veel Nederlanders leiden een leven dat eigenlijk luxer is dan ze zich kunnen permitteren. Een stap terugdoen zijn ze niet of nauwelijks gewend en brengt bovendien hun huidige situatie in gevaar, waarin ze financieel het hoofd maar net boven water kunnen houden.

Zelden hoor je Nederlanders klagen over honger of corruptie in ons land, het ontbreken van uitkeringen of de slechte medische zorg. Nee, wij klagen voornamelijk over het weer, politici die we niet vertrouwen, belastingverhogingen en hoge brandstofprijzen. Luxeproblemen dus.

Ondertussen zeggen Nederlanders ook dat ze zeer tevreden zijn over hun eigen leven. Dat waarderen ze gemiddeld met het cijfer 7,8 (zie bron).

Kortom, er wordt in ons land niet vaker geklaagd dan in het buitenland, maar wanneer je naar de aard van onze klachten kijkt, dan scoren wij zeker hoog wat betreft ons "gezeur" over allerlei onbenulligheden.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik denk dat de mensen in ons land het beter hebben dan welke inwoners van welk land dan ooit. Bij ons is alles geregeld, als je wilt, van de wieg tot het graf. Gaat er dan iets mis, als is het maar een kleinigheid, dan wordt er over geklaagd. Ik zeg altijd maar Niet op reageren en gewoon doorgaan. Het lost zich vanzelf op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest weet ik niet, maar we klagen wel veel.
Toen ik eens op een reisje was, georganiseerd door een Franse (die in NL woont), schrok zij heel erg van al ons geklaag. Ze dacht echt dat ze het allemaal niet goed had gedaan. Toen beseften wij, de Nederlanders, dat we met z'n allen aan het klagen waren over dingen die we eigenlijk helemaal niet zo erg vonden, dat we het 'overall' juist heel leuk hadden.
We houden gewoon van klagen, om negatieve gedachten uit te spreken, terwijl we er helemaal niet zo erg mee zitten. Dus we klagen meer, omdat wij kleine irritaties wel uitspreken en ze dat in andere landen waarschijnlijk minder snel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlanders zijn zuinig met het uiten van waardering, veel te zuinig , vind ik. Mede daarom valt het klagen op.
Zouden Nederlander net zoveel blijk geven van hun waardering als het uiten van terecht ongenoegen, dan zou de klaagcultuur wellicht snel verdwijnen.

Nederlanders klagen veel, vind ik.
Ik ben op veel plaatsen in de wereld geweest en ik vond alleen mensen uit het voormalige oostblok gemiddeld genomen nog zeurderiger (een stuk zeurderiger overigens).

Nederlanders bijvoorbeeld zijn niet klagering naar werkgevers toe, daarin munten mensen in de ons omringende landen meer uit, vandaar dat er ook weinig gestaakt wordt en is er doorgaans een goede band tussen werkgevers en werknemers (in Duitsland is die band veel formeler en voelen ondergeschikten zich ook meer ondergeschikt),dus ik klaag niet alleen over zeurderige Nederlanders, we zijn bijvoorbeeld ook vrij gul en worden door veel buitenlanders als open en spontaan ervaren, het vermogen meerdere talen te spreken helpt daarbij mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlanders zijn inderdaad zeikerds, maar het schijnt dat de Engelsen het ergste zijn...