Is de status van schoonmakers in alle landen hetzelfde? Qua respect voor dit beroep.

Bijvoorbeeld Turkije en Marokko waar veel schoonmakers in Nederland vandaan komen, het schijnt toch dat ze een goed salaris hebben voor het werk wat ze doen. Ze kunnen er goed mee thuis komen als ze op vakantie gaan!

(begrijp me niet verkeerd, ik weet ook wel dat niet alle schoonmakers uit Turkije en Marokko komen) Maar even als voorbeeld, ik had net zo goed schoonmakers uit Roemenie en Polen kunnen zeggen

Wordt er in die landen met meer respect gekeken naar dit
werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Elk mens heeft..als mens, los van zijn/haar werk, recht op respect vind ik.

Maar per bevolkingsgroep beziet men beroepen soms een tikje anders..

Nederlanders zien een baan als b.v. arts als heel belangrijk voor de maatschappij en ze dichten een dergelijke baan een hoog aanzien toe.

De vuilnisman daarentegen wordt maatschappelijk als 'laag' bekeken en 'laag' wordt al gauw verward met het begrip 'minderwaardig'

In veel andere landen bekijkt men het schoonmaken als normaal werk.. echter in Nederland gaat men ervan uit dat wij ZELF veel te goed zijn voor dit letterlijk, 'laag bij de grondse' werk.

Ik vrees dat wij, Nederlanders, een uitzondering vormen in de wereld..want voor zover ik weet worden schoonmakers elders wèl erg gerespecteerd.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, want wat moet een arts zonder iemand die zijn kantoor en de praktijk schoonmaakt?

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de status van een schoonmaker in andere landen ook niet hoog is, net als in Nederland.
Daarom zie je in de schoonmaak vaak mensen werken die (nog) niet goed opgeleid zijn.
Dat neemt niet weg dat wat hier een laag loon is, in landen als Marokko en Polen een flink bedrag is. Dat heeft meer te maken met economische verschillen tussen de landen dan met de status van het beroep.