Waarom spreken heelveel mensen over 'buitenlanders' als het hebben over allochtone Nederlanders?

Valt mij op dat sinds het Fortuyn, Wilders nu mensen ineens hun buurman 'buitenlander' gaan noemen. Nederland is toch een multicultureel open land, .. tenminste dat dacht ik altijd?

Toegevoegd na 1 minuut:
open is tolerant!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

Eigelijk net zoals je t hoort. Het komt van buiten het land. Buiten nederland dus. Ze komen uit een ander land dan Nederland. Daarom buitenlandes, is gewoon een synoniem voor allochtonen. Nederland is niet zo multicultureel als het zich voordoet. Vaak willen blanke gezinnen toch liever dat dochterlief met een nederlandse knul thuiskomt inplaats een marokkaanse jongen. ` Want die hebben toch een andere cultuur `.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eigenlijk een soort volksterm, die meestal negatief gebruikt word.Fortuyn, Wilders en abdere rechtse confessionele partijleden wakkeren dit inderdaad aan, maar daar zijn ze ook confessioneel(strevend naar vroeger) voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wilders is consevatief, dat wil zeggen dat ze behoudend zijn, maar soms streeft hij inderdaad naar wetten die we vroeger hadden, als je dat heel erg hebt ben je ´reactionair´.
Omdat per definitie een allochtoon een buitenlander is (dus iemand die van oorsprong niet uit Nederland komt).
Volgens mijn woordenboek: "iemand die in oorsprong uit een ander land, vooral een ontwikkelingsland,dan het betrokken land afkomstig is". Ik hang hier verder geen waarde-oordeel aan. "Buitenlander" heeft in de loop der jaren een negatieve klank gekregen en daar worden dan allochtonen mee bedoelt. Belgen en Duitsers zijn in Nederland ook buitenlanders, maar worden dan weer niet als allochtoon beschouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het zijn natuurlijk niet alleen Turken en Marokkanen, alhoewel die wel in de meerderheid zijn. In zou liever zeggen "medelanders"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeroeni, helaas voor jou is het woord allochtoon een begrip hier in Nederland. Een allochtoon is iemand die in het buitenland geboren is, en hier woont, of iemand waarvan 1 of beiden ouders in het buitenland geboren zijn, en hij/zijzelf in nederland. Ik houd het gewoon op buitenlanders of allochtonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jeroeni3: Van één van mijn Marokkaanse collega's, weliswaar in NL geboren en getogen is haar huis een keer zo goed als leeggestolen. Ze weet eigenlijk wel zeker dat vriendjes van haar kinderen hier (indirect) iets mee te maken gehad hebben. Dat, en vele andere argumenten, beletten mij om te generaliseren.
Ze zijn niet helemaal bij de tijd, de mensen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 'buitenlanders' wordt hier kennelijk bedoeld:

'Met zichtbare, uiterlijke, kenmerken, niet van Nederlandse afkomst zijnde mensen.

Het gaat hier dus om een groep mensen die men wèl als 'minder' of als 'anders' kwalificeert doch waarbij zij die deze kwalificatie uitspreken, trachten te voorkomen van discriminatie beschuldigd te worden.

Het is dus een poging de grondwet te omzeilen..terwijl men niettemin discrimineert.

Overigens is de Nederlandse tolerantie veel minder groot dan je in eerste instantie zou denken..en bovendien vermindert de tolerantie nog sterk naarmate de welvaart afneemt..

Met andere woorden..hoe meer de welvaart afneemt..hoe groter de intolerantie..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels omdat het deel uitmaakt van de krampachtige zoektocht waarmee we in dit land bezig zijn om met elkaar om te gaan. Eigenlijk gaat iedere benaming van mensen die zelf of wier ouders niet in NL zijn geboren mank. 'Allochtonen' is ergens in de zeventiger jaren verzonnen als vriendelijker alternatief voor 'immigranten', hoewel het woord op zich al langer bestond. Al gauw werd die uitdrukking juist gebruikt om te stigmatiseren. Hetzelfde geldt voor 'buitenlanders'. Noem je toeristen of mensen die hier overduidelijk tijdelijk werken 'buitenlanders' dan is daar niks mis mee. Gaat het over je buren, je collega's, sportclubgenoten of andere mensen die al jaren in Nederland wonen of hier geboren zijn dan is 'buitenlanders' een manier om een bepaalde groep mensen op een negatieve manier te stigmatiseren, zich ertegen af te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ag we zijn tog allemaal mensen van vlees en bloed niemand is beter dan de ander alleen sommige vinden het fijn om andere in hokjes te duwen jullie hebben gelijk eigenlijk is het onrechtvaardig en jammer dat nederland steeds minder multicultureel word dat maakte het zo mooi ik snap wel dat ze het zeggen om bijvoorbeeld wat gedetaileerder te zijn over mensen maar in plaats van die buitenlander kan je wel zeggen die duitse man zo ga je wat respectvoller met elkaar om denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen plakken misschien graag etiketjes.
Als je maar ver genoeg teruggaat in de tijd, bestaat er geen enkele oorspronkelijke Nederlander.
En met 'buitenlanders' worden doorgaans ook alleen mensen met een kleurtje of tint bedoeld, ook al zijn zij en zelfs ook hun ouders hier geboren. En de tint die 'Nederlanders' dan weer zo wanhopig graag willen krijgen via de zon of de zonnebank telt dan weer niet.
Ik ben officieel een 'allochtone Nederlander' (geboren in het buitenland, daar geadopteerd door Nederlanders), maar niemand die dat aan me ziet (mijn biologische achtergrond is Iers/Schots), en ik word nooit bedoeld met 'allochtoon' of 'buitenlander', terwijl ik het wel ben.

Een ander ding is dat sommige politici inzetten op polarisering, op een scherpe wij-zij-scheiding: 'wij Nederlanders' en 'zij buitenlanders'. Waarbij dan soms verkondigd wordt dat 'wij' meer rechten zouden hebben of 'zij' aan meer eisen zouden moeten voldoen, bijvoorbeeld. Dan is het ook makkelijk om het etiket 'buitenlanders' te plakken op 'zij'.