Is de hoofddoek ooit weggeweest uit Nederland?

In de vijftiger jaren droegen heel veel vrouwen een hoofddoek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag verzonnen naar aanleiding van mijn vraag haha ?

Het beste antwoord

ja, het hoofddoek was/is nog een gebruik.
Mijn moeder haar moeder tantes etc
naar de kerk, na de kerk
of bij guur weer...

jaja, en echt 50 jaar geleden.. nee hoor
bij ons in de buurt zie je het nog..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noemde met opzet de jaren 50 omdat ze toen ook in de grote steden nog veel gedragen werden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is nooit weggeweest, waar maakt men zich toch druk om.

Andere antwoorden (7)

Echt helemaal weggeweest niet, maar het is verouderd mét de vrouwen die hem droegen, tot alleen nog bejaarde vrouwen hoofddoeken droegen - mijn oma, als het winderig en regenachtig was.(Ja, met die met die dat lichtblauwe watergolfkapsel....) In de Brigitte Bardot-tijd was het helemaal hip - hooggetoupeerd haar, en dan een fraaie zijden hoofddoek erop en wég in de cabrio.....Daarna is hij afgezakt naar om de schouders, ter vervanging van de parelkettinkjes, bij de hockeymeisjes. Hij heeft nog even een kleine opleving gehad in de tijd van 90210, toen kleine zakdoek-achtige doekjes achterin de nek geknoopt werden, veelal in 'lieve'kleurtjes. Maar hoe de 'hollandse' hoofddoek ook gedragen werd : het hele gezicht en de haarinplant bleef altijd zichtbaar, en het haar wapperde er vrolijk paardestaartend onderuit.
De hoofddoek van tegenwoordig bedekt het voorhoofd, de hals, en iedere haar, is dus eigenlijk een heel andere, zeg maar níéúwe, manier van hoofddoek-dragen geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je uitgebreide (moest wel even opzoeken 90210, maar wel leuk) antwoord.
Vroeger in de katholieke kerk zaten de mannen rechts en de vrouwen links in de kerk.
De vrouwen moesten een hoofddeksel dragen, meestal een hoedje, later toen de hoedjes uit de mode raakte werdt dit een hoofddoekje, die was makkelijk even mee te nemen en op straat deed je hem af.
Soms zie je het nog wel eens in de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel een duidelijk verschil in waarom we dat vroeger deden. De watergolf/permanent mocht niet door slecht weer verloren gaan, dat was de reden. Had niets met geloof te maken of gehoorzaamheid. Was puur eigen ingeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Korintiërs 11:5: Maar iedere vrouw die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan, want zij staat gelijk met ene, die kaalgeschoren is.
Maat toch +1 voor de permanent
Ha, die feniks;

Ik moet Kristenwind toch even corrigeren. Ik kom uit een vrijzinnig katholiek nest en daar was het vroeger weliswaar geen keihard voorschrift dat je als vrouw een hoofddoek droeg als je naar de kerk (of gewoon naar buiten) ging, maar het was echt niet alleen maar om je permanentje te beschermen, want dat heeft mijn moeder nog nooit gehad. Hoofddoeken echter wel, want 'dat hoorde gewoon zo'. Niet puur religieus dus, maar duidelijk meer dan alleen maar haarbescherming. net zoals een heer een hoed droeg en een werkman een pet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoofddoekje was ook normaal. Op foto's uit mijn jeugd, zo uit de vijftiger jaren, zie ik mij als klein meisje lopen aan de hand van moeder en tantes die allemaal een hoed of een hoofddoek dragen. De hoed was voor officiële gelegenheden en de zondag, het hoofddoekje voor gewone omstandigheden en voor de doordeweekse dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk wat wikipedia der over zegt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer verhelderend stuk +1
De hoofddoek als godsdienstig vertoon is er nooit geweest in Nederland... Dat is er pas sinds er moslims zijn en toen ze begonnen er uiting aan te geven... De eerste moslims lieten het wel uit hun hoofd om dat te doen in de jaren 60...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar (wat betreft je eerste zin) ben ik niet zo zeker van.
Zie antwoord Babyfaced en mijn reactie bij Kirstenwind.
+1 voor het overige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier lopen ook mensen met godsdienstig vertoon. Kruizen om je nek, in je oor, keppeltjes, pinquins..... Die eerste moslims in de sixties waren allemaal mannen:) Als die met een hoofddoek waren gaan lopen heb je weer een ander probleem:)