Slachtoffer wordt dader. Wat vindt je daar nu van?

In de hoop dat dit niet als een chatvraag wordt gezien, maar je hoort de laatste tijd zo vaak dat mensen zichzelf gaan verdedigen en achter blijven met een proces aan hun broek omdat ZIJ fout schijnen te zijn geweest terwijl ze enkel zichzelf en hun spullen verdedigden...

Is dat niet een omgekeerde wereld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Het gekke is, dat het bij iedereen bekend is, dat daders niet bestraft worden. Het wordt zelfs door ministers zelf gezegd dat je geen geweld mag gebruiken maar beter "BOE",kunt zeggen, daar schrikken ze van. Zie je het al voor je? Hoe simpel denken ze wel. Het toppunt is toch wel, dat die criminelen nog een"club" hebben opgericht waarin ze bezwaar maken om publiekelijk herkend te worden. Alsof inbreker een respectvol beroep zou zijn! Ik word niet goed van die regelgeving, van die rechters, die, het lijkt wel, altijd in het voordeel van de daders beslissen. Het is toch van de zotte, dat je de spullen waar je hard voor gewerkt hebt, niet eens mag verdedigen? Niemand in heel Nederland ( of je moet echt gek zijn) zou zijn/haar spullen zo maar meegeven. Wanneer zouden rechters, of de politie, dat eindelijk inzien? Zoals het nu is, word je eigenlijk verplicht je huis open te stellen voor criminelen, want de politie kan er nooit op tijd zijn en hoe houd je ze dan tegen, want ze wachten echt niet tot ze overgedragen kunnen worden.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja. Dat is omgekeerde wereld. IEmand heeft -wat mij betreft- het recht geweld te gebruiken als ze een indringer betrappen bij het betreden van de woning.

Maar goed. Ik ben niet zo vredelievend in deze :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de omgekeerde wereld ja...

Ken zelfs voorbeelden dat een dader de politie agenten succesvol aanklaagde, omdat ze het 'verzet bij arrestatie' niet toestonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet de omgekeerde wereld, dat is gewoon Nederland. Helaas...

Aan de ene kant is er wel iets voor te zeggen mensen niet te snel voor eigen rechter te laten spelen, maar overdreven politiek correctivisme, laks links beleid en uit zijn verband getrokken beschuldigingen van discriminatie alsook een vreemd besef van verantwoordelijkheid en oorzaak en gevolg heeft geresulteerd in dergelijke tenenkrommende situaties. Gelukkig nog wel een beetje uitzonderingen (ze halen altijd het nieuws, dat is een goed teken), maar het feit DAT het gebeurt, al is het maar eén keer, is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden.

Ik dacht altijd dat het een beetje blufverhaaltjes waren, tot ik letterlijk van de politie bevestigd heb gekregen dat ALS de situatie met onze buren een keer escaleert en ALS er hier ooit eentje met verkeerde intenties binnenkomt en mijn man sláát hem dood, dat dan inderdaad WIJ een probleem hebben.......
Gelukkig ziet het er naar uit dat het niet zo ver hoeft te komen, maar als brave burger kun je maar beter zorgen brave burger te blijven. Eigenlijk wordt je geacht een inbreker gewoon netjes een kop koffie te geven geloof ik, terwijl je samen op de politie wacht die hem naar huis kan brengen zodat hij niet helemaal zelf terug hoeft te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het niet helemaal met je eens, maar je hebt het wel prachtig verwoord :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt wel wat je daar zegt +1
Nee, het mag gewoon niet.

Je verlaagt je tot de dader. Hiermee wordt je net zo strafbaar.

Je kan ook een kopje koffie voor die man inschenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan vragen of ie 1 of 2 koekjes wil!
Op gevaar af voor links aangezien te worden, wat ik ook wel beetje ben...

Zolang er geen betere vorm ontwikkeld wordt als de rechtstaat is dit een deel van de niet omgekeerde wereld. En ja, ook daarin gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. Daar hebben we dan weer een corrigerend systeem voor dat een en ander weer recht kan zetten. Wat op zich ook weer niet volmaakt is, dat corrigerende systeem.

Ik zou niet graag terecht komen in het Wilde Westen dat ontstaat wanneer de burger voor eigen rechter mag gaan spelen. Dan komen er volgens mij nog veel meer slachtoffers, die van pure ellende tot daders verworden.

Maar misschien ben ik wel een beetje naIef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik denk dat je gewoon realistisch bent :) Ik snap de mensen wel die lekker erop willen beuken als je iets niet bevalt, dat gevoel begrijp ik welzeker.
Maar als dat toegestaan zou worden, dan ben je je leven en eigendommen niet zeker, in een land met 16 miljoen eigen rechters, en sommige van hen hebben heeeeel rare opvattingen, dat staat vast.
Een normaal denkend mens wil daar graag tegen beschermd worden.
Het begint ergens he, als de dader bijvoorbeeld niet had ingebroken, had het slachtoffer ook niet hoeven schieten ofzo...
dus ik vind dat omgekeerde wereld, gewoon de aanstichter straffen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amerika mag je een inbreker gerust overhoop knallen. Toch íets wat daar beter geregeld is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het erop dat het een beroepsrisico van de inbreker is als hij per ongeluk tegen mijn honkbalknuppel aanloopt.

Ik ga er echter vanuit dat ik wel hulp krijg vanuit de rechter. Ik ben een arme, hulpeloze vrouw, die uit eigen verdediging met een knuppel loopt te zwaaien.
Daarnaast heb ik ook vast wel ergens wat jeugdtrauma's waarmee ik voor de neus van de rechter kan zwaaien voor verzachtende omstandigheden....
(en naïef bleef ze in haar eigen woorden geloven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe de gestelt was dacht ik dat het over gepeste die pesters worden en mishandelde kinderen die later hun eigene kinderen mishandelen ging. in die gevallen is het vaak maatschappelijk gezien evident dat oorzaak en gevolg niet een excuus is. in een andere context is hetzelfde principe ineens normaal en is het de omgekeerde wereld dat dat wettelijk verboden is... dat is dus meten met 2 maten, en nee niet de omgekeerde wereld.