wat is het verschil tussen discriminatie en een vooroordeel?

wat is het verschil tussen bijde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Een vooroordeel is een (vaak negatief) idee dat je hebt over een bepaalde groep. Bijvoorbeeld: alle blondjes zijn dom, of alle Marokkanen zijn crimineel.
Je hoeft hier echter niets mee te doen, niet naar te handelen.
Discriminatie wordt het pas, als je je gedrag gaat aanpassen aan je vooroordeel en daardoor bepaalde groepen anders gaat behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Discriminatie is een vooroordeel, maar niet alle vooroordelen zijn discriminatie.
14 jaar geleden
Als je iemand discrimineert veroordeel je hem vanwegen een bepaald ras, geloof of iets dergelijks.

Bij een vooroordeel ben je vooraf reeds van mening dat iemand iets zal doen of laten. Dat hoeft niet vanwege ras of geloof te zijn. Een vooroordeel kan zijn dat alle linkshandigen stom zijn, of alle roodharigen stinken.

Een vooroordeel beinvloedt je mening over iets, bij discriminatie is je mening reeds stabiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een vooroordeel heb je, zoals het woord al zegt, een oordeel gevormd over een verschijnsel voordat je de ware aard van het verschijnsel hebt leren kennen.

Bij discriminatie maak je onderscheid tussen verschillende verschijnselen gebaseerd op bepaalde kenmerken.

Vooroordelen kunnen leiden tot onterechte discriminatie (als je onderscheid maakt op eigenschappen die je een verschijnsel ten onrechte toeschrijft). Discriminatie kan leiden tot onterechte vooroordelen (als je eigenschappen waarop je géén onderscheid hebt gemaakt gaat toeschrijven aan alle leden van de groep die je op basis van andere criteria bij elkaar plaatst).

Vervang hierboven het woord verschijnsel voor datgene waar je het over hebt, het gaat evengoed op voor zowel mensen als dieren of objecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dicrimininatie is vaak een handeling of zelfs wetgeving ten negetieve van een bepaalde groep, gebaseerd op van alles, niet alleen vooroordelen maar ook verstarde (zei het eenzijdige) oordelen.

vooroordelen zijn oordelen zonder de relevante kennis van zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooroordelen heeft iedereen. Zij zijn noodzakelijk omdat het leven te snel gaat om in iedere nieuwe situatie alles opnieuw te beoordelen.
Discriminatie betekent dat je andere groepen mensen anders behandelt; dat is wel op grond van vooroordelen, maar een vooroordeel hoeft niet altijd tot discriminatie te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
discriminatie is: iemand mishandelen of bijvoorbeeld in andere landen dat er in afghanischtan de taliban heerst en ze dingen verbied.
of dat zwrate mensen minder mogen dan witte mensen is ook discriminatie.

vooroordeel: dat is iets zeggen terwijl je niet weet of het zo is bijvoorbeeld: er komt een nieuw meisje bij jullie op school en je hebt haar een keer gezien en je zegt: dat meisje is hardstikke dom joh!!!

het verschil: dat discriminatie is dat je iemand anders behandelt en dat bij een vooroordeel je denkt dat iemand anders is terwijl je dat helemaal nog niet weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vooroordeel ligt meestal aan de basis van discriminatie. Rassen/bevolkingsgroepen etc. worden
vaak over één kam geschoren door onterechte
vooroordelen over hun gedrag/cultuur.
Als mensen dat gedrag/die cultuur te ver van zichzelf
af vinden staan, ontstaat vaak discriminatie. Die is dan
gebaseerd op de aanname (vooroordeel) dat iedereen
uit die cultuur/dat land/van dat ras hetzelfde zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discriminatie betekent letterlijk: verschillend behandelen.

Dat is op zichzelf niet slecht. We hebben dames en heren toiletten, een auto besturen mag alleen als je een geldig rijbewijs hebt, en de buurvrouw behandel je anders dan de vrouw die getrouwd hebt (denk ik).

*Verschil* maken, we doen niet anders. En dat is OK.
Alleen als we verschil gaan maken op *oneigenlijke gronden*, op dingen die niet waar zijn, of anders in elkaar zitten dan je denkt, DAN doe je dat op basis van een vooroordeel en dan noemen we dat ongeoorloofde discriminatie.

Je bent buitenlander, dus anders, dus slecht. Je bent vrouw, dus een gevoelig typje, dus niet geschikt voor deze baan. DAT is discriminatie (verschil maken) op basis van onzin.

want:
ANDERS is niet hetzelfde als slecht (ik ken nederlanders genoeg die heel erg slecht zijn)
Gevoelige typjes ken ik ook onder mannen. En harde tantes onder dames.

Dus die 'regels' zijn een vooroordeel
En:

Elk oordeel voor het laatste oordeel is een vooroordeel (Freek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je uitlegt waarom antwoordman totaal fout zit met zijn "discriminatie is een vooroordeel"
Discriminatie is iemand veroordelen

Vooroordeel is op basis van aannames