aan welk goed doel kan je het beste doneren

zijn goede doelen wel echt zo goed of is dat de zakken vullen van de mensen aan de top van dat goede doel.?
hoe weet je dat al het geld netjes naar het goede doel gaat?
welk goede doel vind jij het beste en het meest eerlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal een +1

Het beste antwoord

Vergeet niet dat de meeste goede doelen, vooral ook de hele grote, enorme (commerciele) bedrijven zijn die er er primair belang bij hebben zichzelf goed te bedruipen. Dat doet niets af aan hun goede intenties, maar kost wel een enorme hoeveelheid van het geschonken geld. De CEO's van Oxfam bijvoorbeeld zijn geen onbezoldigde vrijwilligers die in Afrika onder de mensen wonen onder vergelijkbare omstandigheden. Integendeel. En echt helpen zou hen natuurlijk overbodig maken / ook een ondenkbaar scenario.

Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ik hem nu opdien, maar voor schenken aan goede doelen is vaak het gevoel dat het de schenker geeft belangrijker dan wat er concreet met het geld gedaan wordt. En er zit best veel kaf tussen het koren.

De beste doelen om aan te geven vind ik altijd de kleinschalige, vaak nog door vrijwilligers gerunde stichtingen met een concreet en haalbaar doel. Zelfs als ze het administratief misschien niet allemaal even goed op poten hebben. Groepjes mensen die concreet met vrachtwagens vol spullen of hulpmiddelen de boer op gaan om in hun eigen tijd en met vaak ook veel eigen middelen hulp te verlenen waar die ook echt nodig is. En zeker geen instanties die met kleurige reclamesports van honderdduizenden euro´s proberen primair hun eigen zakken nog wat verder te spekken. Of legers jongelui betalen om je heel intimiderend op straat aan te spreken om donateur te worden zodat je bijna geen nee kan zeggen.....Brrr....

Dat ontneemt me alle lust tot schenken aan dergelijke op zich wellicht best wel goede doelen.
Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke gevoel daarbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, Marleen. Zou bijna vrees zeggen, omdat het jammer is dat het zo is. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop altijd voor de dierenbescherming kan je eerlijkheid waarderen dus jij ook een plus omdat iedereen deze van mij heeft gekregen.

Andere antwoorden (9)

Hier is die hoor.
Kijk maar gerust verder
http://m.goeievraag.nl/vraag/14137
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal zeg ik het volgende als ik een donateursactiefiguurrammelaar (is dit een woord voor de nieuwe van Dale?)zie: Ik hoop dat je opzet mislukt, alleen om het feit dat van overheidswege deze zaken goed geregeld hadden moeten zijn en als jullie succesvol zijn is dat een reden te meer om dat niet bij de overheid te leggen, maar bij particuliere initiatieven, waarvan jij hier nu voor me staat... Dan lach ik netjes en ren hard weg..

Dus elk doel is hetzelfde in mijn ogen... Of ze zijn allemaal goed of geen enkele...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik kan niet bij je collecteren voor de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan wel, maar ik doe niet mee... Ik heb nog een ander criterium en dat is als een collectant lacht dan doneer ik anders niet...
Ik heb bij alle goede doelen zo wel mijn twijfels, zeker omdat ze direkteuren hebben die een heel goed salaris ontvangen.
Dat het geld terecht komt op de plek waar het nodig is zal je vaak nooit achterkomen.
Persoonlijk ben ik niet zo'n gulle gever aan collecte's aan de deur ed. Liever doneer ik aan bv de plaatselijke dierenambulance, of het dierenasiel om de hoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal top iets voor de dieren. +1
Ha, die Firstredrose;

Als eenling krijg je er bijna nooit echt eenvinger achter of jouw donatie wel goed terecht komt. Een grote naam biedt hier geen garanties. Ik ga zelf voor een groot deel op mijn gevoel af (ik moet het achterliggende doel natuurlijk wel willen steunen) en op wat ik over de organisatie te weten ben gekomen. Twee voorbeelden; Amnesty International en het Wilhelminafonds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zeer veel goede doelen die onze steun verdienen. Bij een grote organisatie is het logisch dat een deel van het geld ook gaat naar medewerkers en publiciteit.
Maar als je dat niet wilt, dan weet ik er een zeer sympatike goed doel voor je, die voledig draait op vrijwilligers: http://sundayfoundation.org
Ze helpen straatarme kinderen in Sierra Leone, van wie de ouders zijn vermoord in de burgeroorlog. Al het geld gaat daarnaar toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle doelen die geld nodig hebben zijn goede of het nou om mensen of dieren gaat alleen ik zet altijd grote vraagtekens bij het feit of het geld op de plaats komt waar het nodig is en niet bij die dikkop op kantoor de zogenaamde directeur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zijn er echt wel twijfel gevallen. Maar gelukkig ook nog zat goede doelen.

Zelf loop ik ieder jaar voor de dierenbescherming en weet dat dit goed terecht komt. En ook omdat je het kan opvragen waar het geld is gebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kankerfonds..lijkt mij een van de betere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken naar de jaarcijfers. Deze staan altijd op de website van de Stichting vermeld. Er zijn goede doelen, zoals Stichting 168 Million, die nog geen 1 procent aan kosten maken en waar niemand op de loonlijst staat en ook geen vergoedingen worden betaald.

Een waterput kost daar 399 euro en dan mag je nog zelf de kleur bepalen ook terwijl elders een waterput al snel 4.000 euro kost. Alle informatie van stichtingen staat op hun websites dus gewoon even goed doorlezen en je hebt je antwoord.