Wat is het verschil tussen de maffia en een gang (bende)?

Ik zat gister een docu te kijken en daar hadden ze het over een gang in mexico (pistoleros) en de mexicaanse maffia. Maar wat is het verschil, die gang is ook georganiseerd net als de maffia... Wie beslist wanneer een groep maffia word genoemd? Want naar mijn inziens is alleen de italiaanse maffia maffia. De turkse, mexicaanse, russiche maffia is dus blijkbaar een gradatie die door iemand word gegeven..
Wat is het verschil, en wanneer word je maffia?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Ha, die Eltonno;

In het algemeen is mafia een synoniem geworden voor misdaadsyndicaten die een zodanige organisatiegraad hebben bereikt dat de grens tussen de 'gewone' en de onderwereld vervaagt. De Italiaanse georganiseerde criminaliteit (zoals Cosa Nostra en n'Drangheta, onder de verzamelnaam mafia) was de eerste die hiermee grote publiciteit verkreeg en de naam is sindsdien ook voor andere, vergelijkbare syndicaten als de Russische en Japansa (Yakuza) in gebruik geraakt. Gangs zijn weliswaar enigszins georganiseerd, maar dan meer in militaire zin; met rangen en standen. Gangs houden zich meer bezig met straatcriminaliteit. Vaak zijn zij het voetvolk van de eerdergenoemde mafiose organisaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het verschil zal er in zitten in de grootte vand e groep, de mate waarin de organisatie zorgt voor het hoofdinkomen van de leden & hoe gestructureerd eea is.

Maffia zijn grote netwerken, waar gangs een onderdeel -al dan niet ingehuurd- van kunnen zijn.

Denk ik.

Toegevoegd na 52 minuten:
Het verschil hem dus in de structuur danwel oorsprong.

The Mafia (also known as Cosa Nostra) is a Sicilian criminal society which is believed to have emerged in late 19th century Sicily, and the first such society to be referred to as a mafia (although it is not the first organized criminal society to appear in Italy). It is a loose association of criminal groups that share a common organizational structure and code of conduct. Each group, known as a "family", "clan" or "cosca", claims sovereignty over a territory in which it operates its rackets – usually a town or village or a part of a larger city.

Offshoots of the Mafia emerged in the United States, Canada, and in Australia[1] during the late 19th century following waves of Italian emigration (see Italian-American Mafia). However, outside Italy the term "Mafia" is also employed to name any organization operating under a similar structure, whether Sicilian or not; such as the Camorra, the 'Ndrangheta or the Sacra Corona Unita, as well as foreign organized groups such as the Russian Mafia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maffia staat boven de regering en een bende niet. Kort gezegt.

De maffia is goed georganiseerd en hierachisch gestructureerd. Een bende is vaak een groep mensen die op dat moment samenzweren, waarin gelijkheid vaak van toepassing is. Een bende heeft meestal wel een leider, maar verder zijn er weinig onderlinge verschillen. In de maffia is dit anders en zijn er veel meer rangen.

Ook heeft maffia heeft veel meer invloed om haar omgeving dan een bende. Waar een bende voor overlast zorgt, word de maffia vaak de hemel in geprezen doordat ze maatschappelijk betrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blik in wikipedia geeft meestal het antwoord:

Maffia (Italiaans: Mafia, met één f) is de naam van een geheel van geheime criminele organisaties, georganiseerd in afdelingen. Om aan de term 'maffia' te voldoen, moet een criminele organisatie over vier verschillende segmenten beschikken: een criminele, culturele, politieke en economische. Een persoon die tot de maffia behoort wordt een mafioso (meervoud mafiosi) genoemd.

Dé maffia (in tegenstelling tot "EEN" bende) is dus een verzameling van criminele organisaties. Een bende is gewoon een bende. Een bende kan dus ook gelieerd zijn aan, of onderdeel zijn van de maffia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maffia komt oorspronkelijk uit Italië. Het betreffen vaak familie(s) die een criminele organisatie vormen. Zij zitten bijvoorbeeld de drugshandel, mensenhandel, afpersing (bijvoorbeeld protectiegeld voor ondernemers). De maffia is berucht geworden omdat zij zich verstrengelden met de bovenwereld. Verschillende politici, politiemensen, rechters en andere figuren van de bovengrond waren betrokken bij de activiteiten van de maffia.

Een gang is een fenomeen uit Amerika. Vaak worden daarmee straatgroepen bedoeld die vanuit de achterbuurten van de grote steden, zoals LA en Philidelphia, zijn onstaan. Vaak zijn zij begonnen als lokale bende die handelden in drugs. Vaak hebben ze een gemeenschappelijk kleur en gemeenschappelijke rituelen.

Ik denk dat het verschil oa zijn; de herkomst (Italië versus VS), de gemeenschappelijke ideniteit (maffia is het vaak een familie, bij bendes vaak kleur favoriete (rap)muziek, gebruiken). Daarnaast is de maffia ook erop gericht om in cultuureel en politiek opzich invloed uit te oefenen, terwijl bij gangs dit alleen gebeurt als dat nodig is voor de criminele activeiten.

Allebei vallen ze onder het kopje criminele organisatie.