Hoe ga je om met mensen die altijd moeilijk doen?

ik zit in de organistatie van een bepaalt dagje uit.
er zijn er 2 bij die overal een probleem van maken, of opmerkingen plaatsen waarvan ik bijna uit mijn vel schiet.
maar als het erop aan komt krijg ik van mede mensen wel gelijk.. maar ik wil mijn gelijk niet .. snappie. ik wil gewoon dat het allemaal vredig verloopt. hoe ga je om met mensen die altijd commetaar hebben

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11 dgn ...:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11 jah komt nu wel heel dichtbij. x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Span-nend :)

Het beste antwoord

Misschien wat te ingewikkeld, zo laat op de avond, maar je zou er de theorie van de "Roos van Leary" voor kunnen gebruiken. Volgens Leary heeft ons gedrag consequenties voor het gedrag van de ander.

Simpel gezegd: Jij kan ervoor zorgen dat deze twee personen ook gaan meewerken door je eigen gedrag op hun gedrag af te stemmen. Dat kan je doen door tegenovergesteld gedrag.

Als je op de link klikt zie je in de roos aan de linkerkant het begrip "tegen". In dat vak vallen de 2 personen die je beschrijft. Bedenk of ze aanvallend zijn (boven) of opstandig (onder). Afhankelijk van je analyse kan je passend gedrag vertonen.

De valkuil is dat je zelf het tegenovergestelde gedrag gaat vertonen. Het aanvallende gedrag wordt "beloond" met defensief gedrag. Wil je echter iemand in een andere rol dwingen, dan kan je soms beter hetzelfde gedrag vertonen.

Als de persoon aangeeft het allemaal niets te vinden (zonder verbeterpunten aan te dragen), zou je kunnen vertellen het eigenlijk ook niet te weten en hem vragen een goed adviserend voorstel te doen. Je dwingt deze persoon dan meer in een meewerkende (leidende) positie.

Als de persoon altijd maar tegen is en zelf constant zijn eigen punten naar voren brengt (aanvallend), dan is een leidende rol vaak beter: "Beste , Ik waardeer je feedback, maar ik heb deze taak gekregen. Graag wil ik van je voor morgen drie punten hebben zodat IK die mee kan nemen in mijn beslissing. Je duwt de collega dan in een onderdanige positie, waarbij zijn input wel wordt gevraagd en gewaardeerd wordt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het belangrijkste is te ontdekken dat je het gedrag van de ander kunt analyseren en beïnvloeden en dat een bepaald gedrag niet goed of fout is. Maar in sommige situaties alleen niet handig.

Ik wens je veel succes.

NB. de zelftest is ook erg leuk: http://www.123test.nl/leary/ Je kunt dan zien welk gedrag jij zelf uitlokt bij anderen. Ook dit is geen waardeoordeel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi en waar +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De assertiviteitstraining had voor mij niet veel nut, toch een + voor je prima uitleg

Andere antwoorden (12)

Ik zou die 2 vragen om een lijst van wat ze WEL en wat ze NIET willen... en hierin een tussenweg proberen te vinden.
Bewaar die lijst goed, wellicht dat ie te pas komt en je ze daarmee om de oren kan slaan (dat soort volk spreekt zichzelf vaak tegen).
+ de mensen die juist heel meegaand zijn subtiel op de hoogte brengen van de 2 buitenbeentjes en dit gezamelijk proberen op te lossen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel,
Gewoon geen aandacht geven...
Gewoon doen of als je hun niet hoort.

Toegevoegd na 11 minuten:
of ziet. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geduld blijven bewaren.

Als deze 2 overal een probleem van maken stel je voor als ze weer een opmerking maken of zij een beter voorstel hebben en hoe ze dit willen organiseren. Dan horen jullie het rustig aan en wat ze vergeten vullen jullie aan of ze wel hier en daar aan hebben gedacht. De rollen even omdraaien, misschien dat ze dan in de gaten krijgen dat het behoorlijk moeilijk is en aan veel dingen moet denken.

Maar af en toe zou je ze, die zwartgalgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou aan die twee personen vragen of ze het wel leuk vinden om mee te gaan, omdat ze overal commentaar op hebben en dat jij zo je best doet om het iedereen naar de zin te maken.

Of je zou kunnen voorstellen dat die twee mensen het zelf willen organiseren, als ze vinden dat jij het niet goed doet..

Kom op, laat je die dag niet verpesten door twee zeuren, je hebt ze er altijd bij, ik ken het..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Er kan er maar een de slimste zijn! Zorg dat jij dat bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laat je uitpraten en als ze uitgepraat zijn, gehoord zijn, dan hebben ze niets meer te zeggen...

Dus laat ze uitpraten en luister aandachtig... Ze trappen er namelijk niet in als ze praten en jij niet luistert...

Dus als je dat doet, dan zijn ze zo uitgepraat... En dan hebben ze niets meer te zeggen...

En dat is die vrede die jij zo wil...

Net even een tikje slimmerder zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik wel met je eens. Maar als ze heel erg leidend en aanwezig zijn (ik weet alle beter), heeft onderdanig gedrag een averechts effect. Je zult de ander zeker moeten horen, maar zelf vooral leidend moeten opstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet over onderdanig... integendeel zelfs... De ander is gefrustreerd in het gehoord worden en wil bevestiging... Geef die ander waar hij om vraagt, die bevestiging en dan stopt het... Zeer simpel... De eerste keren kan iemand dan wel te lang doorgaan, maar dat neemt af in de tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde overigens , onderdanig, tegengesteld aan leidinggevend en n.a.v. mijn reactie op de roos van Leary. Iemand die constant commentaar levert, maar zich aan de onderkant bevind (passief) kan je het beste met onderdanig gedrag (zelf passief, initiatief bij de ander) verleiden tot een tegenreactie. In dat geval is onderdanig gedrag passend. In alle gevallen wil de ander altijd gehoord worden. Daar ben ik het helemaak mee eens.
Poeslief behandelen!.. ik heb ook vaak lastige klanten en als je ze poeslief aanspreekt terwijl hun alleen maar zeuren enzo dan valt het andere mensen (en hunzelf hopelijk ook)
dat HUN degene zijn die negatief doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in overleg met de anderen deze twee mensen vriendelijk, doch dringend verzoeken om uit eigen beweging op te stappen. Mensen die eenmaal een probleem ergens van maken, maken overal een probleem van en de kans dat deze mensen een concessie zullen doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een training werkoverleg die ik recent gehad heb kregen we een filmpje te zien van John Cleese. Hierin werden diverse typen personen weergegeven en hoe ze reageerden in een vergadering.
Daarna werd aangegeven hoe je het beste kunt reageren op deze types om te toch te stimuleren of te kunnen negeren.

In het kort:

De langdradige (iemand die telkens maar doorpraat en alles erbij haalt.
Oplossing:
1. geef ze erkenning
2. neem het stuur over
3. probeer niet voor de auto te springen (figuurlijk)

De terreinverdediger (specialist die zich niets wil laten zeggen)
Oplossing:
1. respecteer openlijk hun territorium
2. vraag hen om een oplossing

De sluipmoordenaar (iemand die alles afwijst, zoals jij aangeeft)
Oplossing:
1. vraag naar hun ideeen
2. zet ze onder druk
3. blijf doorvragen tot ze ergens mee komen of tot ze aangeven dat het toch niet zo makkelijk is

De overheerser (iemand die alle beter weet en jou onderbreekt)
Oplossing:
1. blijf kalm en hou voet bij stuk
2. reageer inhoudelijk op argumenten
3. richt je tot de voorzitter (of informeel leider)
4. gebruik de kapotte grammofoonplaat methode (steeds je eigen mening herhalen)

De onderbreker (iemand die je omderbreekt en geheel zijn eigen idee begint te vertellen)
Oplossing:
1. negeer de onderbreking
2. vraag de voorzitter om in te grijpen
3. gebruik de 3-punts techniek (als je begint zeg je:" ik heb 3 punten" daarmee geef je aan dat er meer is

Ik hoop dat ik je hiermee help, kijk ook eens naar onderstaande link

http://www.johncleesetraining.com/Managing_Problem_People.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me vreselijk frusterend...

Ik ben iemand die dingen soms best wel grof aan kan pakken. Dat is niet altijd goed- maar het werkt wel :)
Ik zeg namelijk en plein public hoe ik er over denk. Dan houden de meeste probleem-mensen wel hun mond en dan zie je de ongelovige gezichten van andere mensen- die denken/zeggen: 'dat wat je nu doet kan eigenlijk niet!' Maar ze denken allemaal: 'damn, wat een lef en het helpt wel!'
Maar deze manier is niet diplomatiek en het kan je vijanden opleveren.
Dus:

Ik zou apart een gesprek met deze mensen aangaan en uitleggen hoe jij je er over voelt en dat je graag wilt weten waarom zij altijd moeilijk doen. Zit er iets achter? Zijn er gevoelens die eigenlijk uitgesproken moeten worden? Etc... Wedden dat die mensen gaan nadenken over hun eigen gedrag en in het vervolg een stuk makkkelijker, meegaander en contructiever zijn!

Geven ze je geen bevredigend antwoord en komen jullie er niet uit: zeg dan; ik heb geprobeerd met jullie hierover te communiceren- jammer dat het lijkt alsof we niet op een lijn zitten (iets in die trant)-->

Gebeurd er NOG een keer zoiets: keihard publiekelijk aanpakken zoals de bovenste manier beschreven. Dan hebben ze het verdiend en jammer dan.

Het kan helaas niet altijd vrede zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ken je dat gezegde: het ene oor in, en het andere er weer uit!

trek je er niks van aan, dwarse mensen zijn er overal zelfs op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen bekijkt zijn problemen uit zijn eigen perspectief. Jij vindt dat die mensen moeilijk doen, maar misschien vinden die mensen wel dat jij moeilijk doet, omdat jij je hier zo druk over maakt. Zij vinden hun opmerkingen blijkbaar zinnig. Wie er moeilijk doet, daar kom je niet uit. Je kunt proberen die anderen te begrijpen, maar misschien lukt dat niet. Het is dan de kunst om de problemen bij die andere mensen te laten. Maak het ook niet zo belangrijk. Wat is er immers moeilijk aan een opmerking? Heb gewoon vertrouwen in jouw goede ideeën en breng die in. Zo help je eraan mee om er een leuk dagje van te maken. Loopt het toch anders dan je had gehoopt? Laat het dan gewoon van je schouders afglijden. Kortom, doe niet zo moeilijk en leer relativeren.