Zijn Duitsers gemiddelde meer 'klantvriendelijker' ingesteld dan Nederlanders of Hollanders?

Valt mij altijd op als je in Duitsland bent word je gelijk geholpen, luisteren ze beter naar je en blijven altijd 'netjes'. Dat geld zowel in een cafe maar ook gewoon passanten op straat die je waarschijnlijk nooit weer zult zien.

Toegevoegd na 5 minuten:
Woon zelf dus in grote stad aan de grens (Enschede).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (10)

Ik denk dat Duitsers meer hoffelijker zijn dan Nederlanders,zij groeten ook meer dan gemiddeld,naar mijn mening zijn ze gemiddeld genomen klantvriendelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitsers zijn visueel ook beter ingesteld. Ze zien iemand met een vraag al aankomen. Dat is er prettig als je ergens voor het eerst bent bijvoorbeeld.
Volgens mij zijn de Nederlanders met stip het meest onbeschofte volk. Met mijn eigen Amsterdam op 1. Ik merk het al als ik de randstad uit gaat. Van het buitenland kunnen wij nog heel veel leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het met je eens bent. Het is een soort combinatie van directheid onbeschoftheid en slecht manieren. Obers die brutaal hun mening geven waar je niet om vraag. Het is dat wij dat tolereren in Nederland maar in andere landen als Duitsland en Engeland/VS is dat heel anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ondervind die slechte manieren van (jonge) Nederlanders ook vaak in Antwerpen, waar ze veel naartoe komen. Je hoeft geen moeite te doen om te weten waar zich Nederlanders bevinden, want je hoort hun grof taalgebruik van ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belgen zijn inderdaad veel bescheidener en praten ook zachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerikanen zijn veel onbeschofter, in ieder geval op internet, zo is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben afgelopen zomer drie weken in de USA geweest. Ik kan je zeggen dat ze daar veel beleefder, behulpzamer en klantvriendelijker zijn dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Het is natuurlijk wel een typische nep MC Donalds smile maar voor een klant is het prettiger denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige Amerikanen misschien wel, maar dat zal ook deels komen door de grootte en diversiteit van het land. Alleen al de ontwetendeheid in sommige uithoeken kan zorgen dat ze met onbegrip ontwetendheid naar buitenwereld kijken hetgeen onbeschoft kan overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Goedkoopvliegen. Heel veel geschreeuw, heel weinig wol en Amsterdam met stip op 1: de inwoners (een enkele uitzondering daargelaten), denken echt dat hun grote dorp het center of the universe is en zij het voor het zeggen hebben: hilarisch en sneu tegelijk. Daarnaast zijn Nederlanders over het algemeen ongemanierde, onbeschofte, egoistische Neanderthalers, de goede niet te na gesproken.
Duitsers zijn inderdaad veel vriendelijker en beleefder. Niet alleen in winkels, maar ook in bijvoorbeeld het verkeer. Nederlanders staan in het buitenland steeds meer bekend om hun hufterig gedrag ( mede dankzij ene G. Wilders). Als ik in Engeland ben en men vraagt me waar ik vandaan kom, zeg ik vaak "Duitsland." Steeds vaker schaam ik me om Nederlander te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zielige reactie hoor. Daarbij zo 'goed' was Nederland ook niet in de oorlog. De meeste Hollanders buiten enkelen dachten in de tijd van de oorlog het eerst aan zichzelf. Niet voor niks zijn er zoveel Joden weggevoerd. 'Soldaat van Oranje' geeft eigenlijk het schuldcomplex aan waarmee Nederland worsteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, nou mag je mijn reactie ook wel weghalen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik reageerde dus op een zielig persoon die 'jol' voor een landverader uitschold.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je je schamen om nederlander te zijn? nog altijd beter dan zn duitser die zijn alleen goed in landjepik!
en in Engeland hebben ze het volgens mij niet zo op duitsers... en over geert wilder moet je gewoon je mond houden want dat weten ze daar toch niet!
Ik vind de gemiddelde duitser veel klantvriendelijker dan de gemiddelde nederlander. Ook met zakendoen: punctueel, altijd beleefd (uitzonderingen daargelaten). Ook in winkels merk ik het. Daar zijn mensen nog klanten. In veel winkels (met name in de grotere steden) in Nederland word je amper te woord gestaan, heb je het gevoel dat je de medewerkers stoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovenstaande antwoorden zullen ongetwijfeld kloppen, maar dan moet je er wel "normaal" uitzien.
als je op je chopper op vakantie bent, gehuld in een leren jasje en vergezeld door een langharige man, dan springen duitsland en oostenrijk er voor mij negatief uit.
je ontmoet daar veel meer wantrouwen dan in andere europese landen.
dat is althans mijn persoonlijke ervaring.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt denk ik ook een beetje aan de streek stad dorp waar je bent. Als je in Nederland en dorpscafe in Satudarah Tenue binnenstapt kijken ze ook wel even vreemd. Sja Oosterijk is zelf ook apart. Hamburg / Berlijn zijn tolerantie open steden vind ik.
Rieneke1
12 jaar geleden
we zijn idd niet in de grote steden geweest, maar toch.
het wantrouwen was echt opvallend, veel meer dan in andere landen in soortgelijke omstandigheden.
Rieneke1
12 jaar geleden
waar het echt opviel, was in de supermarkt.
steevast iemand op je hielen, om te kijken of je de zaak niet leegroofde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja ik moet je zeggen ik heb dezelfde ervaring gehad hier, terwijl ik er volkomen normaal uit zie. Je hebt gewoon paranoia gestoorde figuren rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. Hier in Enschede word de Satudarah gestigmatiseerd en overdreven veel op gelet door de hobby politie. Vallen zomaar een woonhuis binnen en suggeren dingen die helemaal nie waar zijn. Enkel en alleen omdat het Satudarah betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Heb je een Aziatisch uiterlijk, dan zien die Duitsers je niet staan, zo is mijn ervaring.
Ja, ze zijn klantvriendelijker dan Nederlanders. Aan de Duitse hoffelijkheid kunnen Nederlanders en Belgen niet tippen.

Ze zijn vriendelijk en servicegericht en iedereen, jong of oud wordt met U (Sie) aangesproken. Het is wellicht wat overdreven en zorgt voor afstand, maar ook voor een prettige sfeer van respect.

Op straat wordt je meestal vriendelijk gegroet door wildvreemden. Daar moeten we altijd even aan wennen :)
Natuurlijk zijn er ook arrogante en onvriendelijke Duitsers. Maar meestal overheerst toch de Duitse discipline en beleefdheid, ook in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar er is wel een belangrijk ding waar het de Duitsers an ontbreekt: gevoel voor humor. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die treft ik bij Aziaten ook niet veel aan hoor. Toch blijven Duitsers wel respectvol.
Nederlanders staan overal in het buitenland bekend als een onbehouwen, onbeleefd, zuinig, altijd op de voorgrond tredend en opschepperig volk.

Als je op een willekeurige camping, waar ook ter wereld, ergens een luidruchtig en opvallend gedrag ziet of hoort.. kun je er vrijwel zeker van zijn dat zich daar een groepje Hollanders bevindt.

Ook in buitenlandse winkels haal je de Nederlanders er door hun gedrag meteen uit.

Mijn antwoord moge al wel duidelijk zijn, hè? De Duitsers en met hen vele volken, zijn aanzienlijk méér klantvriendelijk ingesteld dan wij Nederlanders.

Zij, de Duitsers, geven er overigens ook blijk van beter opgevoed te zijn dan wij..en gedragen zich derhalve sowieso veel beleefder..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat niets uit maakt. Je kunt beter vragen hoe worden Duitsers behandeld in Nederland. Dan zul je waarschijnlijk horen dat wij Nederlanders zo netjes en hoffelijk zijn. Elk land is blij met toeristen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat Duitsers geheel tegen mijn verwachtingen in over het algemeen veel klantvriendelijker zijn dan Nederlanders en niet zo´n beetje ook.
Het was een verrijking om vorig jaar heel Duitsland door te rijden met de nodige ´stops´.
De klap was des te harder toen ik weer terug hier in Nederland kwam.
In Duitsland weet men in de regel nog wat een service gerichte klantvriendelijke behandeling is heb ik ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitsers hebben over het algemeen meer fatsoen, discipline en respect/manieren. Daar hoort ook klantvriendelijkheid bij. Echter zijn er delen en steden in Duitsland, waar ze behoorlijk onaardig tegen klanten zijn en delen waar ze iedere klant hartelijk welkom heten.