Wat was er vroeger allemaal qua materiaal, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, dat nu niet meer gebruikt wordt?

Bijvoorbeeld een zakhorloge.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruiksvoorwerpen bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Da's het woord dat ik zocht! Bedankt! ;-)

Antwoorden (17)

Spullen die van bakeliet gemaakt werden.
Lp's stopcontacten stofzuigers enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- een wringer voor op de wasmachine
- een snijbonenmolen ( kan nog gebruikt worden)
- kolenkachel
- wekketel
- wasketel, op het vuur
- singeltjes van kunststof
- knotjes blauwsel
- opdraaitafels ( een eettafel die je met behulp van een zwengel omhoog of omlaag kon draaien)
- inktpen
- inktstel
- kookkachel ( aan de hand van het aantaal ringen, kon er een pan op staan)
- schooltafels met een inkt potje er in
- leren schooltassen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje dat doe je goed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon met je gedachten terug gaan in je ouderlijk huis :)
Bloembakken die buiten stonden/hangen waar asbest in verwerkt werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gus ja die ken ik ook nog +1
Levertraan wordt (zo goed als) niet meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al van gehoord, al gegeten ook, maar wat is dat eigenlijk precies? En vooral, waarvan komt dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levertraan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, getver, die levertraan..brrr.. +1
kwartjes, guldens, rijksdaalders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie :) +1
Daar weet ik er ook nog wel een paar:
- sexant
- telex
- stoommachine
- paard & wagen
- handmatig melken, ploegen (en 1000 andere beroepen),
- gezond mensenverstand
- normen en waarden
- ranselrietje van de leraar
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zij natuurlijk nogal veel dingen en ook zijn er veel dingen die hier niet meer gebruikt worden maar in arme landen soms nog wel.
De tredmolen om een last te hijsen of een machine aan te drijven, een schepje buisman in de koffie, de kat met negen staarten (gesel), de goedendag, het pestmasker, de ganzeveer, de aflaat, het sextant, de schandpaal.
Als je geen richting aangeeft is het een eindeloze opsomming.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sextant was al genoemd, de wasstamper dan maar of het stormglas.

Toegevoegd na 16 minuten:
De guillotine gebruiken ze ook niet meer hoewel ze daar in Ohio (executie mislukt) misschien wel naar verlangen.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1308633.ece/Gevangene_VS_overleeft_18_executiepogingen

Toegevoegd na 5 uur:
- harnas
- kwispedoor
- tondeldoos
- zeis
- stromatras
- bedstee
- beddenpan
- stoof
- bikkels
- vloedbord
- kiepelton
- monocle
- pince-nez
- slijpplank
- wasbord
- kwadrant
- griffel
- sponzendoos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kolenkit,kolenhok,kolenschep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 ik gebruik ze nog iedere dag
Schone lucht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger maakte ze enorm veel van hennep. Doen ze nou een stuk moeilijker over, terwijl het een ontzettend handige plant is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er dan zo handig aan? Wat kun je daarmee 'maken'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is supersterk en het hoeft veel minder bewerkt te worden waardoor het minder kost en minder belastend is voor bijvoorbeeld het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Touw, netten, stof (zakken), isolatie etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens naar die documentaire waar ik naar gelinkt heb. Opvallend handig spul. (-:
Ha, die IVV;

Een petroleumstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb vroeger voor het zakjapannertijdperk gerekend met een rekenlineaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mattenklopper..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super Nintendo!
NES
Zwart wit televisie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is NES? *-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nintendo Entertainment System
En de Super Nintendo is de opvolger.
"Uiteindelijk liepen de verkopen van de NES op tot meer dan 60 miljoen stuks, tot het systeem begin jaren '90 vervangen werd door de Super Nintendo Entertainment System." http://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System
De hondenkar..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kattapult
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*katapult dus
ooh zzzzzzzoooooooooooooovvvvvvvvvvvvvvveeeeeeeeeeeeeeellllllllllllllllllllllllllllllllllll Z-O-V-E-E-L.

ALLE OUDE STOFZUIGERS EN MOBIELTJES EN WASMACHINES EN LAMPEN EN MEUBELS EN HUIZEN EN KETINGEN EN NOEM MAAR OP ALLES IS WEL VERNIEUWD OOK COMPUTERS EN SITES ZOALS DEZE